Donderdag 4 november behandelde de raad de begroting voor 2011. Daarbij wordt door iedere fractievoorzitter een algemene beschouwing uitgesproken over de verdeling van het gemeentelijke geld voor 2011. Het college stelt allerlei bedragen voor en vertelt wat met dat geld wordt gedaan in het volgende jaar. De gemeenteraad kan tijdens de begrotingsraad proberen om veranderingen te brengen in die voorstellen. Dat doet de raad met amendementen en moties.
De algemene beschouwing van Velsen Lokaal stond in het teken van de vraag: Waar gaan we naar toe?
Met deze vraag opende de fractievoorzitter van Velsen Lokaal haar betoog:
Waar gaan we naar toe?
Op 11 oktober heeft VL het college gevraagd naar een collegeprogramma. Een programma, dat aangeeft waar we naar toe gaan. Na 100 bruidsdagen mogen we toch wel weten, waar we dit college op kunnen en mogen aanspreken en afrekenen?
Deze week mocht ik het antwoord op deze vraag ontvangen van het college. Dank daarvoor.
Toch verbaast het mijn partij, dat pas aan het einde van dit bestuursjaar een collegewerkprogramma kan worden verwacht. Waarom wordt het excuus gebruikt, dat het college wacht op een raadsprogramma? Ons vermoeden is, dat deze trage start veroorzaakt wordt door de sterk onderlinge verdeeldheid binnen dit college in plaats van te wachten op de input van een raadsprogramma.
Vorig jaar had het CDA nog grote twijfels en geen vertrouwen over de koopgoot. De VVD was kritisch op de miljoenen investering voor het KlantenContactCentrum en de PvdA vroeg om keuzes te maken en vooral te temporiseren. Dat werd ondersteund door Dem66 Velsen.
Bij de voorjaarsnota meldde ik, dat de kaders voor de begroting 2011 en meerjarig in het teken zouden moeten staan van versobering en herbezinning. Ook in dat licht had er allang een collegeprogramma met beleidsdoelen moeten liggen en geen vergezichten naar 2025.
Dit college moet zich nu druk maken over de ontwikkelingen van het gemeentefonds met name op specifieke uitkeringen in de zorg, jeugd en werk.
Enorme bezuinigingen voor gemeenteland zijn enigszins gematigd, maar ontslaan ons nog niet om aan de slag te gaan. Ook al vanwege de meerjarige tekorten.
Achterover zitten, links en rechts wat knabbelen aan budgetten zijn uit den boze, evenals traditionele kunstgrepen als kaasschaven en schuiven met potjes om cosmetisch sluitende begrotingen te presenteren.
Kernbegrippen moeten zijn: ambitie, doelmatigheid en kwaliteit. De omvang van de problematiek is groot, misschien wel te groot, maar we moeten met elkaar werken aan een duurzame bijdrage voor een doelmatig en effectief beleid voor nu en de toekomst.
Daarbij moet Velsen veerkracht tonen.
Welke vragen moeten we dan stellen? Welke rol willen we vervullen? Herkennen we de opgave om sluitende maatregelen te treffen voor de korte en de lange termijn, hoe wordt in Velsen de discussie gevoerd over de toekomst van het lokale bestuur, zijn we sterk genoeg om kwaliteit te bieden op kernfuncties en hebben we dan een eigen visie? Gaan of moeten we samenwerken om voldoende bestuurskracht te hebben.
Kortom: het is de hoogste tijd dat er afwegingen én keuzes gemaakt worden binnen de financiële realiteit.
Daar wil Velsen Lokaal aan meewerken.
Financiële realiteit
Hoe kan het toch, dat ook weer dit jaar de vastgestelde begroting 2010 niet aansluit in de begroting van 2011?
Hoe bestaat het dat we afwijkingen en verschuivingen zien binnen alle programma’s?
In totaal voor een bedrag van 3.1 miljoen. Ik vraag de griffier om deze afwijking uit te reiken aan mijn collega raadsleden.
Het is de hoogste tijd, dat wij allen, coalitie en oppositiepartijen, objectief en duidelijk cijfermateriaal krijgen. Pas dan kan de raad afwegingen en verantwoorde keuzes maken binnen de financiële kaders. Daarvoor dien ik een motie in om de financiële stukken voortaan te voorzien van een overzicht met een cijfers uit vastgestelde stukken. Immers het budgetrecht en de controle daarop is de belangrijkste taak voor de raad.
Raad, ik breng het nog maar eens in uw herinnering: u bent hiervoor hoofdelijke aansprakelijk.
Financiële ruimte hebben we in bijna alle programma’s gevonden. Dat geeft Velsen Lokaal dan ook de vrijheid om te komen met een aantal kleine wensen maar met een hoog maatschappelijk belang.
Voor dat ik toekom aan een toelichting op onze amendementen en moties wil ik opmerken, dat wij ons ernstige zorgen maken over het weerstandsvermogen en de risicoparagraaf.
Wanneer komen een aantal verliesgevende verbonden partijen met de collectepot langs?
Er is immers een totaal verlies te zien van € 8,8 miljoen. Daarbij nog niet eens meegeteld de enorme te verwachten verliezen van het voormalig NAM-terrein van € 4.1 miljoen.
De Veiligheidsregio Kennemerland rammelt al aan de deur van dit stadhuis voor
€ 256.000 extra in dit jaar en voor volgende jaren nog eens ruim 390.000 bovenop de miljoenen jaarbijdrage.
De risicoparagraaf zegt niets over het verlies bij verkoop van standplaatsen aan de Oude Pontweg. Kosten renovatie bijna 10 miljoen gedeeld door 54 standplaatsen komt neer op € 177.000 per standplaats. Het college verkoopt deze plaatsen voor € 69.000. Wie betaalt het verschil van ruim € 100.000 per verkochte standplaats? Om nog maar niet te spreken van verlies aan verhuuropbrengsten! Ook hierdoor ontstaat een ernstig financieringstekort. Maar we krijgen er wel iets voor terug: een heel duur lijk in de kast!
Ik sluit mijn algemene beschouwing dan ook af met mijn openingsvraag:
Waar gaan we naar toe?
Ik kom tot een zeer beknopte toelichting van onze amendementen en moties:
- Vasthouden aan het deels teruggeven van afvalstoffenheffing uit de Reinuniegelden.
Dit hebben we de burgers beloofd en daar behoren we ons netjes aan te houden; - Uitstel van een besluit over de financiering van de dienstverlening, wo KCC in de toekomst, totdat het college uitleg heeft gegeven, waarvoor de gevraagde 1,6 miljoen nodig is;
- Wij willen niet, dat er een potje wordt ingesteld voor inkomsten uit strategische verkopen en waarvoor geen bestemming is bepaald. Dat geld moet naar de algemene middelen;
- Jaarlijks moet een bedrag opgenomen worden voor het organiseren van verkiezingen en niet alleen het melden van een egalisatievoorziening in de begroting;
- Wij vinden dat jaarlijks aan gebruikers van scootmobielen een cursus moet worden aangeboden om vertrouwd en veilig deel te nemen aan het verkeer. De kosten komen ten laste van het WMObudget.
Geen bezuiniging op prestatieveld 6, dat onverminderd en gegarandeerd moet blijven. Bezuinigingen zijn te vinden in de dubbele opname voor het Centrum voor Jeugd en Gezin (1.705.000 om programma 4 + 832.000 in prestatieveld 2 WMO). Verder zijn in de prestatievelden 1, 2,3, en 4 tal van versoberingen te vinden;
Mocht het amendement voor de cursus scootmobiel het niet halen, dan willen wij van het college de cursus jaarlijks opneemt in een van de WMOprestatievelden.
Gewijzigde motie Bosbeekschool
Vandaag had ik contact met ouders van leerlingen van de Bosbeek. Die zijn zeer verbaast over de discussie rond de noodlokalen. In de huidige school zijn namelijk twee lege klaslokalen. De kerk aan de overkant van de school biedt klasruimte aan en op het pleintje daarvoor kan makkelijk een noodlokaal geplaatst worden. Met deze actuele informatie hoop ik dan ook dat de raad deze motie ondersteunt, want blijkbaar moet er nog huiswerk gedaan worden.
Wij vragen het college dan ook om het plaatsen van 4 noodlokalen te heroverwegen op noodzakelijkheid.
Als duidelijkheid is, dat toch uitgeweken moet worden naar een andere locatie, dan vragen wij het college een geschiktere plek te zoeken, bijvoorbeeld op het grasveld van de Bickerlaan. Het veld wordt regelmatig gebruikt voor buitengymles en lijkt de meest ideale plek te zijn.
De keuze voor de Nassaulaan blijkt bepaalde te zijn, omdat daar geen ontheffing bestemmingsplan nodig zou zijn. Dat blijkt niet juist te zijn. Het argument beperking door Groenbeleidsplan gaat ook niet op. Dit is een richtlijn en laat ruimte om zaken van groot maatschappelijk belang te prevaleren boven het groenbelang. Zeker als het gaat om een tijdelijke voorziening, waarna het groen weer volledig in ere wordt hersteld.
We willen een onderbouwd tijdsplan met bijbehorende budgetten voor de dienstverlening, w.o. KlantenContact Centrum
Stoppen met € 50.000 subsidie aan het KIMO. Dat is een landelijke taak en geen gemeentelijke. Kan beter besteed worden aan schoonhouden van ons eigen strand; Kiest het college voor voortzetting van KIMO, dan moeten de kosten verhaald worden door middel van verrekening met degene, die havengelden int. Gisteren werd bekend gemaakt dat o.a. Amsterdam en Rotterdam korting geven op de havengelden voor schone schepen. Hoe schoner het schip des te minder havengeld. In ieder geval willen wij niet dat de Velsense gemeenschap opdraait voor kosten voor het schoonhouden van wereldzeeën.
Het riooltarief moet aangepast worden voor bedrijven
Nu betaalt een bedrijf hetzelfde als een ééngezinshuishouden. Het productieproces en personeel belasten het riool veel intensiever dan een gezin met twee kinderen. Om die reden vragen we het college om met een voorstel te komen voor een rechtvaardiger tarief Rioolheffing.
Publiek geld mag niet besteed worden aan het sponsoren van “betaalde sportclubs”
Daarom moet de sponsoring aan Telstar zo spoedig mogelijk stoppen. Dat levert 12.000 pj op. In financieel moeilijke tijden, waarbij het college voorstelt om de sportsubsidies te halveren en het WMObudget met 7 ton te verlagen, past een dergelijke sponsoring niet.
De reservering van 1 miljoen voor de parkeervoorziening in Oud-IJmuiden mag niet geschrapt worden. In 2008 en in 2009 is deze reservering raadsbreed ondersteund. Voor de bewoners en voor de bedrijven in Oud-IJmuiden zou het van onbehoorlijk bestuur getuigen, als dit geld zomaar weer wordt afgenomen om structurele tekorten te dekken.
Afsluitend de motie die ik al eerder meldde over de inrichting van jaarrekeningen en begrotingen.
Einde tekst algemene begroting, uitgesproken op 4 november 2010, Marianne Vos, fractievoorzitter Velsen Lokaal
Geef een reactie