Onlangs tekende de gemeente Velsen de samenwerkings overeenkomst Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) met de Provincie Noord-Holland. Daarbij is duidelijk geworden, dat buslijn 75 verdwijnt en ingezet wordt voor de HOV-lijn.
Dat is in strijd met de toezeggingen van de gemeente en de provincie tijdens diverse wijkbijeenkomsten in 2007/2008. Toen werd benadrukt, dat het onderliggende busnetwerk niet zou verdwijnen. De HOV zou een aanvulling zijn op het bestaande netwerk en dus een verbetering van het openbaar vervoer.
Nu rijdt en haltert buslijn 75 door de woonwijken. Wordt lijn 75 de HOV-lijn, dan rijdt de bus ver buiten de woonkernen om en doet de helft minder halteplaatsen aan dan nu. Dat roept de vraag op, waarom niet gekozen is om buslijn 75 minder te laten stoppen op het huidige traject. Daarmee had toch ook de 3 minuten tijdwinst kunnen worden gehaald? Dat scheelt de belastingbetaler bijna 70 miljoen euro!
Velsen Lokaal stelt dan ook, dat met de komst van de HOV, geen sprake kan zijn van verbetering van het openbaar vervoer. Integendeel. Het is een verheven politiek wenselijk spelletje geworden. Daarbij is uit het oog verloren, dat het zou moeten gaan om verbetering van het openbaar vervoer in plaats van verslechtering.
Maar door politieke hebzucht wordt het openbaar vervoer ook hier weer het kind van de rekening!
De tekst van de vragen luidt:
VERZOEK OM INFORMATIE
Aan het college van B&W
Betreft: naar aanleiding van de ondertekening de samenwerkingsovereenkomst Hoogwaardig Openbaar Vervoer/Velsen tussen de Provincie Noord-Holland en de gemeente de berichtgeving in de media.
Dit leidt tot de volgende vragen:
- Kan het college de verslagen van 2007/2008 van alle wijkbijeenkomsten met de provincie doen toekomen aan mijn fractie?
- Op welk moment is duidelijk geworden, dat lijn 75 komt te vervallen en ingezet wordt als HOV-lijn?
- Kan het college aangeven waarom gekozen is voor het opheffen van lijn 75 ten behoeve van de HOV?
- Wat was de reden voor de wethouder om een ontwijkend antwoord te geven op de duidelijke vraag naar de toekomstige status van lijn 75?
- Deelt het college onze mening, dat de dienstverlening drastisch versobert, doordat de toekomstige bus niet meer dóór de woonwijken rijdt, maar buiten om en bovendien minder haltert?
- Wat zijn de afwegingen geweest om de dienstverlening drastisch te versoberen van het openbaar vervoer?
- Kan het college aangeven, wat de consequentie is tussen de huidige en toekomstige regeling in dienstverlening voor de dagelijkse gebruikers van lijn 75?
Toelichting:
In de berichtgeving, die volgde naar aanleiding van de ondertekening op 5 oktober j.l., wordt nu openlijk verklaard, dat buslijn 75 de beoogde lijn wordt voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer.
Dit gegeven was de fractie van Velsen Lokaal al ter ore gekomen tijdens de coalitieonderhandelingen en bij monde van voormalig gedeputeerde Mooij. Bij navraag tijdens een sessie heeft mijn fractie nog expliciet gevraagd naar de inzet van lijn 75 ten opzichte van de HOV. De wethouder onthield zich toen van een duidelijk en eerlijk antwoord.
De verontwaardiging is dan ook groot, dat nu openlijk erkend wordt, dat lijn 75 de HOV-lijn is.
Zoals een briefschrijver in de krant al schreef, roept het de vraag op, of dan ook volstaan had kunnen worden met het schrappen van een aantal haltes om deze lijn met 3 minuten tijdwinst het tracé te laten rijden. Het behoud van openbaar vervoer door de wijk zou immers te accepteren zijn met enige aanpassingen in de dienstverlening.
De verontwaardiging kent zijn oorsprong bij de diverse informatieavonden in de wijken. Deze bijeenkomsten vonden plaats in 2007/2008 ten overstaan van de wijkplatforms, bewoners en belangstellenden. De informatie werd verstrekt door een extern bureau in opdracht van de provincie Noord-Holland en ondersteund door de gemeente Velsen.
Tijdens die bijeenkomsten is steeds gemeld, dat het onderliggende netwerk van buslijnen niet zou inboeten of zou verdwijnen met de komst van een HOV-lijn. Meermaals werd gevraagd naar het behoud van lijn 75 en de tijdwinst ten opzichte van deze goedlopende lijn versus een HOV-lijn.
Daarop werd telkenmale gemeld, dat het onderliggende busnetwerk niet zou inboeten. Daarmee is expliciet gezegd, dat geen van de bestaande lijnen zou verdwijnen.
Het zou te kinderachtig zijn om nu te antwoorden, dat geen van bestaande lijnen verdwijnt en dat duidelijk zou zijn gezegd, dat er ook geen lijn bijkomt. De dienstverlening moet centraal staan. Met een dusdanig grote investering mag de belastingbetaler er van uit gaan dat de dienstverlening er op vooruit gaat in plaats van versobert.
Wordt lijn 75 een HOV-lijn, dan wordt de dienstverlening aantoonbaar minder, doordat de bus nu alle halterplaatsen aandoet binnen de woonwijken. De HOV-lijn gaat ver buiten de wijken om en haltert op het tracé zeker meer dan de helft minder dan nu het geval is.
Dan komt mijn fractie tot de conclusie, dat met de toekomstplannen van de HOV geen sprake kan zijn van een verbetering in de dienstverlening van het openbaar vervoer. Om nog maar niet te spreken over de miljoenen investering, die hiermee gemoeid is. Geld, dat maar één keer kan worden uitgegeven. En dat voor verslechtering van de dienstverlening van het openbaar vervoer.
Driehuis, 15 oktober 2010,
namens de fractie van Velsen Lokaal,
Marianne Vos.
Frank Taylor zegt
De nieuwe regering is vast geïnteresseerd in deze reële mogelijkheid om 70 miljoen te besparen. Dus met voorrang aandacht vragen in Den Haag bij de juiste minister of staatssecretaris. Met een cc’tje naar betrokken woordvoerders van Kamerfracties èn de pers. Den Haag moet toch bij machte zijn om provincie en stad te overrulen?!
Bob Maten zegt
Waarom veranderen? Ze moeten zeker weer besparen wat dan ten kosten gaat van de inwoners.
Bas zegt
In Santpoort gaat de bus over de Dreef richting Santpoort Zuid om vervolgens een prestigieuse busbak van 60 miljoen te pakken (Je moet toch wat doen als gemeente om dat provincie geld binnen te halen). En om dit stukje omweg toch te compenseren laten ze gewoon wat haltes weg in Santpoort en Driehuis. De Bus komt dus niet bij station Santpoort Noord en ook niet meer bij Station Driehuis. Hoogwaardig netwerk hoor….