Velsen Lokaal vraagt het college waarom afgeweken wordt van het handhaven van de rooilijnen bij de nieuwbouw op de Oranjestraat/Kanaalstraat in Oud-IJmuiden. Rooilijnen zijn lijnen waarlangs de gevels van gebouwen en huizen moeten staan in het straatbeeld.
In het verleden waren deze rooilijnen heilig in het Ruimtelijk Ordeningsbeleid van de gemeente. Geen afwijking daarvan werd toegestaan.
Zelfs in extreme gevallen zoals in het jarenlopende geschil over de carports in de Johanna Naberstraat in Velserbroek, werden de rooilijnen als maatstaf gehanteerd om zelfs het monteren van garagedeuren tegen te gaan!
Nu de nieuwbouw aan de Oranjestraat boven de grond zichtbaar is, is te zien dat dit bouwblok op de hoek met de Kanaalstraat meer dan een meter over de rooilijn op het trottoir wordt gebouwd.
Het gevolg is een dode hoek op de kruising. Hierdoor wordt elk zicht ontnomen en is er geen ruimte meer voor voetgangers, tenzij de smalle straat nog smaller wordt gemaakt.
Alles bijeen leidt dit tot een chaotisch geheel, dat niet getuigt van enig stedenbouwkundig of verkeerskundig verantwoord inzicht.
Om deze redenen vraagt de fractie waarom dit dan allemaal wel gebeurt in Oud-IJmuiden.
Op 10 augustus heeft het college de vragen beantwoord…..
Datum | 10-08-2010 |
Registratienummer | Rs10.00546 |
Portefeuillehouder | R. Vennik |
Onderwerp: Beantwoording vragen van de fractie Velsen Lokaal over rooilijnen nieuwbouw in Oud IJmuiden West
Geachte leden van de raad,
door het raadslid Johan van Ikelen van de fractie van Velsen Lokaal zijn de volgende vragen gesteld:
Vraag 1 |
Kan het college aangeven waarom in het geval van het bouwblok Oranjestraat-Kanaalstraat afgeweken wordt van het handhaven van rooilijnen? |
Antwoord vraag 1 |
In Oud-IJmuiden wordt het oorspronkelijke stratenpatroon teruggebracht. De rooilijn van het blok op de hoek van de Kanaalstraat sluit aan op de overige oorspronkelijke bebouwing van de Kanaalstraat. Bij het aansluitende rijtje woningen (nr. 68a t/m 72 E) is in het verleden afgeweken van de oorspronkelijke rooilijn. Deze woningen springen als enige blok in de Kanaalstraat terug ten opzichte van de oorspronkelijke rooilijn van de Kanaalstraat. Deze oorspronkelijke rooilijn is opgenomen in het stedenbouwkundige plan dat is vastgesteld door de Raad in 2006 en ligt vast in het bestemmingsplan dat is vastgesteld door de Raad in 2009. Om die reden is deze rooilijn uitgangspunt voor de nieuwe bebouwing aan de Oranjestraat hoek Kanaalstraat. Er wordt daarom niet afgeweken van het handhaven van rooilijnen. |
Vraag 2 |
Kan het college aangeven of er rekening gehouden is met het gemis aan zichtlijnen op de kruising Kanaalstraat-Oranjestraat? Dan gaat het om het naar voren schuiven van een bouwblok op de openbare ruimte, zijnde het trottoir. |
Antwoord vraag 2 |
Er is geen gemis aan zichtlijnen op de kruising Kanaalstraat-Oranjestraat. Door het brede trottoir op de Oranjestraat is er voldoende ruimte voor automobilisten om zich zichtbaar op te stellen en het verkeer in de Oranjestraat te overzien. De rooilijn op de Oranjestraat is niet gewijzigd. |
Vraag 3 |
Kan het college aangeven of er afstemming op dit punt van de plannen is geweest met de verkeerskundigen? Zo ja, wat was dan hun zienswijze? |
Antwoord vraag 3 |
Ten behoeven van het stedenbouwkundige plan uit 2006 en het bestemmingsplan Oud-IJmuiden West is er overleg geweest met de verkeersdeskundigen. |
Vraag 4 |
Kan het college aangeven wat de stedenbouwkundige redenen zijn geweest om deze afwijkende rooilijn toe te staan? Dit in overweging nemend, dat de naburige huizen redelijk nieuw zijn en zeker niet in de naaste toekomst zullen gaan verdwijnen om een gewijzigd stratenplan mogelijk te maken. Ergo: er blijft nu jarenlang een vreemde dode hoek bestaan, waarin allerlei ongewenste effecten als vuilvang of windgeleider kunnen gaan voorkomen. |
Antwoord vraag 4 |
De rooilijn van de Kanaalstraat is niet afwijkend ten opzichte van de oorspronkelijke bebouwing van de Kanaalstraat. De naburige huizen waar over gesproken wordt hebben een rooilijn die anders is dan die van de oorspronkelijke rooilijn. Het stedenbouwkundige argument is dat in Oud-IJmuiden het oorspronkelijke stratenpatroon hersteld wordt. |
Vraag 5 |
Kan het college aangeven of deze afwijkingen van de gebruikelijke rooilijnen in de toekomst ook op andere plaatsen zullen worden toegestaan? |
Antwoord vraag 5 |
Er wordt in Oud-IJmuiden niet afgeweken van rooilijnen. Het bestemmingsplan en het stedenbouwkundige plan zijn vastgesteld door de raad en binnen deze kaders wordt de nieuwbouw in Oud IJmuiden gerealiseerd. |
Geef een reactie