Het plan om het verkeer over de Lange Nieuwstraat in het kader van de HOV af te remmen, maakt dat er meer dan het dubbele aantal auto’s over de IJmuiderstraatweg gaat rijden.Toch was wethouder Vennik van mening dat dit geen nieuw licht brengt voor de herinrichting van de IJmuiderstraatweg.
De weg was volgens hem met 50 km inrichting en een toeristisch fietspad prima daarop voorbereid. Een veilig fietspad aan de kant van de huizen zou volgens hem niet nodig zijn.
Een motie van Velsen Lokaal om toch te kiezen voor ook een fietspad aan de zijde van de huizen haalde geen meerderheid in de Raad. Ook de motie over het bevriezen van de herinrichting totdat duidelijk is wat de effecten van de HOV planning zijn, haalde het ook niet.
De coalitie partijen steunden de wethouder in zijn stelling name dat de raad ruimschoots was geïnformeerd. De laatste informatie dateert echter van juli 2011, dus anderhalf jaar geleden!
De situatie nu is dat de bewoners van de IJmuiderstraatweg door de aanpassingen van de Lange Nieuwstraat voor de snelle bus (HOV) een drukke verkeersweg wordt met 8.000 auto’s per dag die 50 km per uur voor de huizen langs razen met een fietsroute aan de verkeerde kant van de weg.
Het is triest dat PvdAwethouder Vennik met de coalitiepartijen met de rug naar de eigen bewoners staan en alleen oog hebben voor de HOV en voor toeristisch fietsgebruik. Volgens Velsen Lokaal zou je deze woonstraten juist voor de bewoners moeten inrichten en is het mooi meegenomen als toeristen er ook gebruik van kunnen maken.
Geef een reactie