Velsen Lokaal heeft de reactie van het college ontvangen op de motie van Velsen Lokaal en de PvdA over het Fietsbeleidsplan. Het college zegt de motie niet te willen uitvoeren, maar daarbij maakt het college twee verkeerde afwegingen. Om die reden stelt Velsen Lokaal vragen over hun zienswijze ten aanzien van het gebruik van de Emplacementsweg en de situatie rond de Velsertraverse. Beide situaties liggen in Velsen-Noord. Het vermoeden is, dat de metingen van de Emplacementsweg zijn gedaan toen deze was afgesloten voor werkzaamheden of tijdens de winterse omstandigheden van sneeuw en ijs, zodat nauwelijks gebruik werd gemaakt van die route.
Iedereen, maar met name de inwoners van Velsen-Noord constateren, dat er na de aanleg van de N197, vaak een verkeerschaos is rond Velsen-Noord. Dit wordt o.a. veroorzaakt door de regelmatige stremmingen van de Velsertunnel, maar ook door de complete blokkering van een aantal belangrijke doorgangsroutes door voornamelijk vrachtwagens. Hierdoor ontstaan zeer onveilige situaties voor fietsers en voetgangers, die zich tussen het autoverkeer heen een weg zoeken van en naar Velsen-Noord.
Aan deze dagelijkse ellende kan een oplossing gezocht worden. Bijvoorbeeld door op een eerder moment te hoge vrachtwagens op te vangen. Of een onderdoorgang te maken voor het verkeer uit Velsen-Noord in de richting Beverwijk, zodat men daarna via Beverwijk de snelweg richting Alkmaar kan bereiken alsmede de meubelboulevard. Ook zou er gekeken kunnen worden naar een andere opstelling van de verkeerslichten, zodat verkeer uit Velsen-Noord ongehinderd naar Beverwijk of Alkmaar kan afslaan.
Velsen Lokaal betreurt de wijze waarop het college de motie naast zich neerlegt. Die houding staat ook haaks op hun eigen coalitie- en collegeprogramma. Om die reden zijn we behoorlijk verbaast over het standpunt van het college. Een college, dat pleit voor Velsen “Fietsstad” en een hoge prioriteit wil geven aan veilige fietsroutes voor schoolgaande kinderen een hoge prioriteit.
Mooie woorden, maar waar blijven de daden?
VERZOEK OM INFORMATIE
Aan: college B & W
Onderwerp: Fietsroutes Velsen Noord
Naar aanleiding van: reactie college d.d. 31 januari op motie 29-2010 VL-PvdA bij Fietsbeleidsplan
Wij verzoeken u de volgende vragen te beantwoorden:
- Is het college op de hoogte, dat de Emplacementsweg sinds enkele maanden afgesloten is vanwege bouwactiviteiten?
Heeft de meting van het college plaats gevonden in die periode of tijdens de sneeuwweken? - Is het college het met ons eens, dat er in zo’n periode van betrouwbare meting geen sprake kan zijn?
- Vindt het college ook dat de fietsroute naar Beverwijkcentrum ontbreekt op de kaart met fietsroutes, zie fig. 1 van de bijlage bij de reactie?
- Voldoet de fietsroute over de kruising bij de Velsertraverse aan de kwaliteitsnormen die de fietsersbond daarvoor stelt?
- Vindt het college de fietsroute langs de drukke Velserweg met verkeer, dat rechtsafslaand het fietspad kruist, veiliger dan de rustige weg over de Emplacementweg?
- Deelt het college onze constatering, dat er na de aanleg van de Velsertraverse, regelmatig een verkeerschaos ontstaat in Velsen-Noord?
Dit wordt mede veroorzaakt door het dicht staan van de kruisingen vanaf Tata Staal door de wachtende auto’s richting de tunnel. Hierdoor laveren veel fietsers en voetgangers op de Traverse tussen de wachtende auto’s door, omdat ze wel groen licht hebben, maar geen vrije baan is. - Is het college er van op de hoogte, dat zodra problemen zijn bij de tunnel, veel sluipverkeer vanaf Tata Steel door Velsen Noord rijdt en vaak nog met hoge snelheid? Dat dit vaak rond 15.00 uur plaats vindt als er juist op dat moment veel fietsverkeer en van schoollopende kinderen zijn?
- Wat denkt het college te gaan doen en op welke termijn om de fietsoversteek van de Rijk de Waalweg direct naast de aansluiting op de N 197 veiliger te maken?
- Is het college het met ons eens dat de ingetekende secondaire route in fig. 1 niet logisch is, maar dat deze elders ingetekend moet zijn om een doorgaande route te zijn en dan wellicht niet binnen 300 mtr. van de hoofdfietsroute ligt?
- Wat vindt het college van de drie mogelijke oplossing:
- Meetpunten voor te hoge vrachtwagens verplaatsen;
- Ondertunneling voor langzaam verkeer met de mogelijkheid om bij calamiteiten deze route open te zetten voor het overige verkeer;
- Andere, betere afstelling van de verkeerslichten.
Toelichting:
Iedereen, maar met name de inwoners van Velsen-Noord constateren, dat er na de aanleg van de N197, vaak een verkeerschaos is rond Velsen-Noord.
Dit komt voor zodra de tunnel om welke reden dan ook gestremd is of is geweest. De Wenckebachstraat loopt dan snel vol en er ontstaat een file.
Op dat moment proberen werknemers van Tata Steel via de straten van Velsen Noord op een andere manier naar de Velsertraverse te komen. Ze rijden dan kriskras door de woonwijk heen, die daar helemaal niet op berekend is. Meestal gebeurt dit rond 15.00 uur, gelijktijdig met het uitgaan van de scholen, waardoor levensgevaarlijke situatie zich voor doen voor met name de jongere fietsers.
Aan de andere kant kunnen Velsen-Noorders geen kant meer op, omdat de kruising bij zowel de Wenckebachstraat als de Wijkerstraatweg compleet geblokkeerd wordt door voornamelijk vrachtwagens, die geen idee hebben dat er ook nog mensen deze kruisingen willen passeren. Ook wordt het bijna onmogelijk voor Velsen-Noorders om de weg naar de pont of de sluizen te bereiken, omdat de kruisingen vol staan en de pontweg vanuit het dorp afgesloten is voor auto’s.
Met name fietsers ziet men regelmatig tussen de in file staande (vracht)wagens heen rijden, omdat ze groen licht hebben maar de weg geblokkeerd is.
Ook is het onmogelijk om vanuit Velsen-Noord (Wijkerstraatweg) de richting Alkmaar of meubelboulevard te kiezen vanwege het stilstaande verkeer richting tunnel. Tijdens een dergelijke verkeersinfarct moet men maar hopen dat er geen mens een ongeluk krijgt, want het ziekenhuis is totaal niet te bereiken.
Een mogelijke verlichting van de problemen is te vinden door eerder te hoge vrachtwagens op te vangen door middel van de meetpunten te verhangen.
Een oplossing kan ook zijn om een onderdoorgang te maken voor het verkeer uit Velsen-Noord in de richting Beverwijk, zodat men daarna via Beverwijk de snelweg richting Alkmaar kan bereiken alsmede de meubelboulevard. Ook zou er gekeken kunnen worden naar een andere opstelling van de verkeerslichten, zodat verkeer uit Velsen-Noord ongehinderd naar Beverwijk of Alkmaar kan afslaan.
Graag ontvang ik de antwoorden binnen 14 dagen via de mail door tussenkomst van de Griffie.
Met vriendelijke groet,
31 januari 2011
Lieneke Teske
Rob de Bot zegt
Beste Lieneke,
Ik ben het helemaal met de inhoud eens. Afgelopen dinsdag reed ik van uit Heemskerk via de randweg terug naar V.N. en constateerde dat het verkeer op de Rijk de Waalweg helemaal vast stond dus heb ik maar omgereden maar doordat de Schulpweg vanaf de Grote Hout of Koningweg tijdelijk ook afgesloten is was ik genoodzaakt om helemaal via de Staalhavenweg-Sluisweg en Concordiastraat om te rijden, dit is toch te gek voor woorden. Niet zo vreemd dat er personen zijn die hun route dan door de plantsoenen zoeken.
Tja, de Westelijke Randweg is prachtig mooi voor het verminderen van het autoverkeer door Beverwijk maar aan de gevolgen voor V.N. is volgens mij geen aandacht geschonken.
Ook de fiets/voetgangers oversteek aan de Wenckebachstraat heeft veel weg van een spelletjes Russische roulette, hier is al vorig jaar rond deze periode aandacht om gevraagd maar tot op heden is er nog niets veranderd. Ik heb inmiddels vernomen dat er 3 opties zijn waar uit gekozen moet worden, zal mij benieuwen wanneer er daadwerkelijk wat gaat gebeuren.
Gistermiddag hield ik mijn hart weer vast toen een moeder met een kleinkind achterop en naast haar op fiets de weg overstaken, het is te gek voor woorden met zoveel zwaar vrachtverkeer en rijen bussen die daar passeren.
Wij als bewoners gaan ons eerdaags beraden over eventuele acties rond die oversteekplaats want we zijn het geleuter spuugzat.
Groet, Rob