De media bericht, dat de Provincie achter het besluit blijft staan om te stoppen met de Fast Flying Ferry (FFF) per 1 januari 2014. Daarna moeten ongeveer 700 dagelijkse reizigers gebruik gaan maken van lijn 82. Een busverbinding, die ieder half uur rijdt tussen de Kennemerboulevard en de Marnixstraat in Amsterdam.
Maar die capaciteit is veel te laag voor zoveel mensen. Zeker in de spitsuren. Voor Velsen Lokaal de hoogste tijd dat de Provincie wordt aangesproken op hun verantwoordelijkheid als regionale opdrachtgever voor het openbaar vervoer in onze regio.
Om die reden diende Velsen Lokaal samen met de Christen Unie een motie in, waarin de wethouder werd opgedragen om de provincie te wijzen op haar beleid en verantwoordelijkheid en daarbij al het mogelijke te doen om de dienstregeling van lijn 82 uit te breiden. Maar ook om te onderzoeken of er een tweede lijndienst kan komen die vanaf het centrum van IJmuiden rijdt naar station Sloterdijk vv.
De wethouder antwoordde stellig, dat zij nog steeds in onderhandeling is met de Provincie en dat er nog geen definitief besluit is genomen.
Met deze mededeling besloten Velsen Lokaal en Christen Unie om de motie aan te houden totdat er 100% duidelijkheid is of de FFF inderdaad zijn laatste jaartje ingaat.
MOTIE (Aangehouden 18 april 2013)
Aan de voorzitter van de Raad.
Geachte voorzitter,
Hierdoor delen wij u mee onder verwijzing naar artikel 41 Reglement van Orde een motie, vreemd aan de orde van de dag, in te dienen. De motie heeft betrekking op het de dienstregeling van lijn 82 van Connexxion.
Overwegende dat:
– het nu lijkt, dat de Fast Flying Ferrie (FFF) per 1 januari 2014 definitief uit de vaart wordt genomen;
– daarmee honderden reizigers per dag –ook buiten de spitsuren- direct gedupeerd worden in een snelle verbinding vv Amsterdam CS;
– dat deze reizigers te zijner tijd een alternatief moeten vinden;
– dat dit niet ten goede komt aan het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer;
– dat pas over twee jaar een nieuwe concessieperiode voor het openbaar vervoer voor de regio Haarlem/IJmond zal worden aangegaan;
– dat tot die tijd toegezegd is dat de provincie zich gaat inspannen om de dienstregeling van bus 82 slechts in de spitsuren zal proberen te intensiveren;
– de raad van Velsen vindt dat dit een te magere toezegging is en daarom
verzoekt aan het college:
– de provincie te wijzen op haar beleid en verantwoordelijkheid inzake de west-oost verbinding openbaar vervoer en hier uitvoering aan te geven;
– al het mogelijke te doen bij de Provincie om de dienstregeling van lijn 82 op werkdagen tijdens de spitsuren uit te breiden tijdens de overbruggingsperiode van 1 januari 2014 tot 1 januari 2016, maar ook buiten de spits en in het weekend;
– daarbij mee te nemen een onderzoek naar een tweede busverbinding, die tijdens de spits rijdt tussen IJmuiden en Amsterdam station Sloterdijk vv.
– en er op toe te zien dat bij de onderhandelingen over de nieuwe concessie de verbinding tussen IJmuiden <> Amsterdam geïntensiveerd wordt;
gaat over tot de orde van de dag.
Toelichting:
De gemeenteraad van Velsen heeft zich in de volle breedte uitgesproken voor handhaving van de FFF te zijn. De provincie trekt echter haar eigen conclusie, waarbij zij niet gevoelig blijkt voor lokale signalen vanuit de politiek en het bedrijfsleven. Echter, de provincie heeft een verantwoordelijkheid én beleid ten aanzien van het openbaar vervoer netwerk. Indien de provincie de financiën van de FFF intrekt dient zij op haar verantwoordelijkheid aan te worden gesproken en zorg te dragen voor een goede verbinding tussen IJmuiden en Amsterdam. Hiertoe biedt de buslijn, lijn 82 een eerste mogelijkheid voor de provincie de schade te beperken. Intensivering van lijn 82 alsmede het onderzoeken van een rechtstreekse verbinding naar station Sloterdijk dient de provincie hierin te overwegen en de raad verzoekt het college de provincie hierop te wijzen.
13 april 2013,
Marianne Vos Velsen Lokaal
Frits Korf ChristenUnie
Opa zegt
Volgens mij willen de reizigers van de Fast Flying Ferry helemaal niet naar Sloterdijk. Wij willen een directe verbinding met Amsterdam Centraal Station. Vandaaruit gaan er veel mensen verder met de trein of de metro naar hun werk.