Of het nu gaat om het nu zo actuele HOV traject of het vorige week door Groen Links gepresenteerde plan voor een light-rail naar Halfweg, Velsen Lokaal heeft altijd al een vooruitstrevende visie gehad, daar waar het de invulling van openbaar vervoer in de regio betrof.
Natuurlijk hebben wij de afgelopen jaren al herhaaldelijk onze mening gegeven over de invulling van zogenaamde hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Iedereen wil een hoogwaardige vorm van openbaar vervoer voorzieningen. In de IJmond regio is dat eigenlijk al vele decennia lang redelijk ingevuld. Het lijnennet per bus staat garant voor frequente verbindingen naar Beverwijk, Haarlem en Amsterdam. Drie locaties waar vanuit een eventuele doorreis met bus of trein binnen redelijke grenzen goed uitvoerbaar is. Ook ‘bezit’ Velsen de bootverbinding van Velsen-Zuid naar Amsterdam. De toekomst van deze verbinding is onzeker. Onlangs is de maximale snelheid teruggebracht, waardoor de reistijd iets toenam. De mogelijke komst van de nieuwe Zeesluis zou volgens diverse bronnen het einde betekenen voor de populaire bootverbinding.
Velsen Lokaal heeft al vele jaren geleden het plan geopperd voor een snelle verbinding tussen IJmuiden en Amsterdam per tram, lightrail of speciale bus. GroenLinks heeft nu een deelplan uitgewerkt om met een lightrail Halfweg te bereiken. Velsen Lokaal vindt dit plan zeker sympathiek te noemen omdat het deel invulling geeft aan al eerder door ons zelf gemaakt plannen. Halfweg lijkt ons echter niet de juiste ‘eindhalte’. Wij richten ons op Amsterdam Sloterdijk. Dit wordt in de komende decennia het belangrijkste regionale knooppunt voor de Metropool Regio Amsterdam.
Het nu nog ‘open gebied’ tussen Velsen-Zuid en Amsterdam Sloterdijk zal daardoor veel zwaarder met diverse verkeersvormen worden belast. Een vrijliggend openbaar vervoer traject zou de garantie moeten bieden dat de reistijd voor het openbaar vervoer steeds tot een minimum wordt beperkt. Dus ‘voorrang voor het openbaar vervoer’ ten opzichte van het autoverkeer van en naar Amsterdam.
De berichtgeving in de IJmuider Courant over het lightrail traject van Groen Links zou kunnen doen vermoeden dat de raad haar verstand is verloren en dat naast HOV de raad nu spoed zou maken met een nieuw aanvullend plan. Voor ons is altijd duidelijk geweest dat het openbaar vervoer vanuit Velsen naar haar omliggende gemeentes ruim voldoende is geweest en nog steeds is. In die zin zien wij in het nu ‘lopende’ HOV traject dan ook geen toegevoegde waarde.
Wat Velsen Lokaal betreft wordt op termijn de energie ingezet op een goed onderbouwd openbaar vervoer traject richting Amsterdam Sloterdijk. Daarin passen de plannen van GroenLinks. Maar het is voorlopig nog een premature gedachte, die echter wel op onze sympathie kan rekenen.
Geef een reactie