Om de leefbaarheid van diverse clubs in Santpoort Noord een impuls te geven wil Velsen Lokaal dat er haast wordt gemaakt met de herbouw van ‘Het Terras’. Na de brand in maart 2007, is het dorsphuis nog steeds niet terugekeerd en is er nog steeds sprake van gebrekkige tijdelijke huisvesting.
• Door Johan van Ikelen, raadslid
• Gemeente kan niet trots zijn op 7 jaar procedures uitwerken
‘Het Terras’ vervult in Santpoort Noord een belangrijke functie van algemeen belang voor diverse clubs en verenigingen. Na de brand heeft men eerst een periode gebruik gemaakt van ruimte in het voormalige IJmond MTS gebouw. Nu heeft men een ruimte in het station van Santpoort Noord. Nieuwbouw is kennelijk een moeizaam traject, veroorzaakt door een opeenstapeling van vertragingen bij de gemeente zelf. Al vanaf halverwege 2007 waren er concrete plannen voor herbouw in combinatie met kleinschalige woningbouw.
In 2008 reserveerde de gemeente geld voor het deel welke niet door de verzekering na de brand werd gedekt. De gemeente kreeg van de verzekering al een bedrag van 1,2 miljoen euro, maar van enige echt concrete actie is nog steeds geen sprake. Woningcorporatie Brederode had in die tijd al het meest bruikbare plan ontwikkeld. In de afgelopen vergadering van het wijkplatform werd gemeld dat de definitieve bouwplannen klaar zijn en bij de gemeente liggen.
Men zou halverwege 2013 met de bouw kunnen beginnen, zodat pas in het voorjaar van 2014 sprake kan zijn van de in gebruik name van het pand. Dat is echter ruim 7 jaar na de brand. Velsen Lokaal vraagt zich af waarom alles zo lang heeft kunnen duren. Teveel toezeggingen bleken tot nu toe van geen enkele waarde te zijn geweest. ‘Wij pleiten dan ook voor een snelle(re) realisatie van nieuwbouw’.
Mieke van der Putte zegt
HOV – Hoezo Openbaar Vervoer?
Het is maar één regeltje in de krant: De route van buslijn 81 is gewijzigd en rijdt niet meer van Haarlem station via Bloemendaal naar Santpoort-Zuid. Dit heeft voor Santpoort-Zuid en Bloemendaal echter grote gevolgen. We gaan graag eten en drinken in Overveen bij Loetje of Klein Centraal, of daar even winkelen en dat ging prima per bus. Helaas moeten we nu eerst de trein naar Haarlem nemen, overstappen op de trein naar Zandvoort om naar Overveen te komen. We gaan graag minimaal tweemaal per week naar Haarlem en dat gaat natuurlijk zomers uitstekend per fiets. Nu met de winter voor de deur rijdt de bus niet meer. Per trein kan wel, maar is veel duurder. Een busrit Haarlem kost 1,43, de trein kost 2 euro. Dat is ook zo als we de andere kant op willen. Een bus naar IJmuiden bestond uit Santpoort-Zuid al niet, naar Santpoort-Noord is 25 min. lopen en met de trein kost je dat ritje van drie minuten ook al 2 euro. Overigens kun je dan beter doorrijden naar Beverwijk want dat kost ook 2 euro. Boodschappen doen op de vrijdagmarkt in Santpoort wordt een gedoe met de trein want die stopt niet in het centrum. Dit geldt overigens ook voor station Bloemendaal, want daarvandaan moet je ook nog een half uur naar het centrum lopen.
Wat openbaar vervoer betreft wonen we nu op een soort eiland. Winkels zijn er hier al helemaal niet meer, behalve dan de Dekamarkt en een fietsenwinkel, wat een mazzel hebben we toch! Vanuit IJmuiden per bus kom je niet verder dan Santpoort-Noord (gelukkig is daar Bartje), maar dan zul je toch echt te voet verder moeten.
Wat zou het prachtig zijn, gemeente Velsen, om samen met Bloemendaal voor ons eens een vuist proberen te maken bij Connexxion en ons uit het isolement te halen! We worden allemaal een dagje ouder en per bus reizen is voor iedereen heerlijk. In IJmuiden worden miljoenen uitgegeven voor zg. hoogwaardig openbaar vervoer naar het strand, waar overigens doordeweeks geen hond gebruik van maakt. Dus ook voor onrendabele lijnen is wel een regeling te treffen lijkt ons zo. Het hoeft maar eens per uur te zijn. De Abri en het perron voor de bus aan de Van Dalenlaan liggen er nu nog, dus er is haast geboden. Help ons!
Mieke van der Putte, Santpoort-Zuid
Marianne Vos zegt
Beste Mieke en Jaap, de noodkreet over het verdwijnen van deze buslijn is ons al vaker gemeld. Helaas kunnen we daar niets aan doen. De concessie is gegund door de Provincie aan Connexxion. Dat gaat buiten de gemeenten om. We zijn geheel overgeleverd aan de grillen van deze ondernemer. Vandaar dat wij alle vrees hebben dat het gehele onderliggende busnetwerk verdwijnt ten gunste van de HOV-bus. Het is immers een commercieel bedrijf die graag het dure speeltje van de provinciale bestuurder wil steunen, maar dan wel ten koste van ………!
Marianne Vos