In de raadscarrousel van 29 november presenteerde wethouder Vennik ondersteund door een extern verkeerskundig bureau de mogelijkheden om de Lange Nieuwstraat minder te belasten het dagelijkse autoverkeer. Er werden diverse alternatieven geboden, die elk zorgden voor de nodige discussie.
• Merkwaardige ‘ontkoppeling’ verkeersplan Lange Nieuwstraat en plannen winkelcentrum IJmuiden
• Waar halen de deskundigen de 3 minuten tijdswinst vandaan?
Alles lijkt te draaien om het geschikt maken van de Lange Nieuwstraat voor het HOV project. Gek genoeg werd het HOV project niet in de mogelijke cijfers meegenomen, terwijl een interne verkeersdeskundige stelde dat het busverkeer met 10% zal toenemen door de komst van de HOV, maar dat die 10% niet terug zal zijn te vinden in de afname van het autoverkeer.
De afdeling Verkeer en wethouder Vennik (PvdA) lijken geen prioriteit te stellen bij de komst van een mogelijk nieuw centrum. Vennik stelde schouderophalend dat die processen wel afzonderlijk verlopen, maar gelijktijdig plaatsvinden. Duidelijk werd dat deze sessie puur het HOV in IJmuiden moest gaan mogelijk maken.
Eén van de wegen waar het verkeer in meerdere scenario’s fors zou toenemen is de IJmuiderstraatweg. Maar ook bijvoorbeeld het Van Poptaplantsoen zou behoorlijk extra overlast krijgen van meer verkeer. Natuurlijk stelde Velsen Lokaal de vraag: ‘Waarom dan de IJmuiderstraatweg zo belasten, met straks meer verkeer in de toekomst dan op de Lange Nieuwstraat, slecht één dubbelzijdig fietspad en niet aan de kant van de huizen moest komen. Waarom hier niet in navolging van het Gijzenveldplantsoen en Moerbergplantsoen fietspaden aan beide zijden van de weg?’ Ook andere fracties hadden veel vragen over de vier gepresenteerde voorstellen en zo werd besloten eerst de voorstellen met alle gemaakte opmerkingen en suggesties verder uit te werken.
Geef een reactie