Op 20 januari stond in de advertentie van de gemeente, de dat provincie hoge kwaliteitseisen heeft gesteld voor de Hoogwaardig openbaar vervoerlijn in Velsen. Dat blijkt toch anders te liggen. De gemeente moet nog maar aantonen of het tracé voor een snelle bus HOVwaardig is en voldoet aan de hoge kwaliteitseisen. De provincie moet het voorontwerp nog toetsen aan een echte verbetering van het openbaar vervoer. Wat gebeurt er als Velsen niet voldoet aan de eisen van de provincie? Inmiddels worden al miljoenen door de gemeente uitgegeven om de Kromhoutstraat klaar te maken voor de HOV.
Nog een aantal opmerkelijke zaken:
Zo zou de gemeente eerst het oude spoortracé moeten aankopen om zodoende een vrijliggende busbaan te hebben. Bij navraag blijkt dat de provincie vrije busbanen als HOV ideaal beschouwt, maar dat deze geen voorwaarde vormen voor de financiering van de HOV.
Bij de ondertekening op 5 oktober 2010 van de samenwerkingsovereenkomst blijkt dat voorkeurstracé 700 meter langer is geworden. De drie minuten tijdwinst is dan al helemaal niet meer te halen. Van die afwijking is de raad niet geinformeerd.
Benieuwd is Velsen Lokaal wat de provincie gaat doen met de uitgangspunten van de gemeente Haarlem. Die wil geen vrijliggende busbaan door Haarlem-Noord. Welke gevolgen verbindt de provincie daar aan? En hebben die gevolgen dan nog invloed op de Velsense HOV?
Storend in de gemeentelijke advertentie is de tekst, dat de gemeente ondermeer gesproken heeft met vertegenwoordigers van de samenwerkende belangengroepen. Op het moment van publicatie van de advertentie waren de vertegenwoordigers van de belangenorganisaties nog steeds in afwachting van een afspraak voor een bijeenkomst met betrokken vakwethouders.
Alleen via propagandastukken in de gemeentelijke advertenties of in interviews met het plaatselijke dagblad is eenzijdig door dit college het zogenaamde gesprek met de samenleving gevoerd.
Velsen Lokaal hecht aan een correcte weergave van de werkelijkheid en stelt ook dit aan de orde.
VERZOEK OM INFORMATIE
Aan: college B & W
Onderwerp: HOV
Naar aanleiding van: bericht in de gemeentelijke advertentie van 20 januari 2011 en berichten uit de samenleving
Wij verzoeken u de volgende vragen te beantwoorden:
- Kan het college alle eisen voor de samenwerking voor de aanleg van een hoogwaardig openbaar vervoersverbinding doen toekomen, die in 2008 bepaald zouden zijn door de provincie?
- Kan het college aangeven of en zo ja, op welke punten het technisch voorkeurstracé uit 2008 afwijkt van het tracé anno 2010?
- Is de gemeenteraad hierover actief geïnformeerd? Zo ja, hoe en wanneer?
- Als er een afwijking is ten opzichte van het raadsbesluit van 2008, had de gemeenteraad dan vóór de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst een nieuw besluit moeten nemen of wellicht geconsulteerd moeten worden?
- Klopt het uitgangspunt van de provincie, dat de gemeente zelf verantwoordelijk is voor de tracékeuze?
- Klopt het gegeven, dat de provincie de voorstellen van de gemeente eerst afwacht en pas daarna toetst op HOV-waardigheid en de bijbehorende hoge kwaliteitseisen?
- Klopt het, dat de HOV-waardigheid van het overeengekomen tracé pas definitief kan worden aangetoond aan de hand van het voorontwerp van alle onderdelen van het tracé?
- Is dit voorontwerp al beschikbaar? Zo niet, wanneer komt dit beschikbaar?
- Klopt het dat de provincie niet heeft geëist, dat de oude spoorbaan als vrijliggende busbaan zou moeten worden gebruikt als voorwaarde voor het beschikbaar komen van het budget voor HOV Velsen?
- Klopt het, dat het overeengekomen tracé duidelijk langer is dan het bestaande tracé van buslijn 75? Zo ja, hoe veel langer? 700 meter?
- Klopt het dat daardoor de beweerde tijdwinst voor de bus over het gehele tracé in werkelijkheid nog minder wordt dan 3 minuten?
- Als de gemeente Haarlem niet of onvoldoende meewerkt aan het een HOV verbinding, heeft dat dan consequenties voor de gemeente Velsen?
- Klopt de tekst uit de gemeentelijke advertentie van 20 januari (laatste alinea) aangaande de gevoerde gesprekken met de samenleving?
- Heeft de gemeente daadwerkelijk al een gesprek gehad met vertegenwoordigers van de samenwerkende belangengroepen uit de gemeente?
Toelichting:
In de gemeentelijke advertentie schrijft het college, dat de provincie hoge kwaliteitseisen heeft gesteld aan de gemeente om te voldoen aan de aanleg van Hoogwaardig Openbaarvervoer. Bijvoorbeeld dat de gemeente eerst het oude spoortracé moet verwerven. Bij navraag blijkt dat de provincie vrije busbanen als HOV ideaal beschouwt, maar dat deze geen voorwaarde vormen voor de financiering van de HOV. Sterker nog: het raadsbesluit in 2008 was slechts de basis voor een technisch voorkeurstracé.
Bij de ondertekening op 5 oktober 2010 van de samenwerkingsovereenkomst blijkt dat voorkeurstracé af te wijken van datgene dat twee jaar eerder door de gemeenteraad is vastgesteld. Of de gemeenteraad over die afwijking een besluit had moeten nemen of op zijn minst geconsulteerd moeten worden, is de vraag meer dan waard.
De provincie meldt voorts, dat de gemeente zelf als eerstaangewezene verantwoordelijk is voor de keuze van het tracé. Daarna toetst de provincie de voorstellen op HOV waardigheid in casu op kwalitatieve verbetering van het openbare vervoer. Vervolgens moet het voorontwerp definitief uitsluitsel bieden of het traject HOV waardig is of niet. Met andere woorden: zolang het voorontwerp niet beschikbaar is, kan de gemeente niet bewijzen of er ten volle zal worden voldaan aan de HOV eisen, die de provincie stelt voordat de provincie daadwerkelijk geld steekt in dit project. Nogmaals: daarbij is nooit de eis op voorhand gesteld door de provincie voor het gebruik van de oude spoorbaan als vrijliggende busbaan en dus ook niet voor de verwerving van deze oude spoorbaan.
Bovenstaand gegeven geldt min of meer ook voor de bereidheid van de gemeente Haarlem om mee te werken aan het netwerk van een HOV. Zo heeft de gemeente Haarlem als één van de uitgangspunten voor HOV Haarlem-Noord gesteld, dat zij géén vrijliggende busbanen wil. Doet de gemeente Haarlem uiteindelijk niet mee, dan zou de provincie daar consequenties aan kunnen verbinden voor de gemeente Velsen. Ook dit vraagt om een eenduidig antwoord.
Storend in de gemeentelijke advertentie is de tekst, dat de gemeente ondermeer gesproken heeft met vertegenwoordigers van de samenwerkende belangengroepen. Op het moment van publicatie van de advertentie waren de vertegenwoordigers van de belangenorganisaties nog steeds in afwachting van een afspraak voor een bijeenkomst met betrokken vakwethouders. Bij navraag blijkt alleen gesproken te zijn met afgevaardigden van Serviceflat De Luchte en met de voorzitter van de ouderenbonden. Alleen via propagandastukken in de gemeentelijke advertenties of in interviews met het plaatselijke dagblad is eenzijdig door dit college het zogenaamde gesprek met de samenleving gevoerd. Om die reden hecht Velsen Lokaal aan een correcte weergave van de werkelijkheid.
Graag ontvang ik de antwoorden binnen 14 dagen via de mail door tussenkomst van de Griffie.
Met vriendelijke groet,
25 januari 2011
Marianne Vos
[…] gemeente blijft vasthouden aan de HOV plannen zoals deze nu voorliggen. Men is niet van plan de nu naar voren gekomen argumenten nog eens […]