De komkommertijd voor politieke inhoud leek afgelopen week ineens voorbij. Maar liefst vier stukken werden door Fokke Zaagsma en Friso Bos gemaakt. Centraal stond de term ‘businesscase’. En het ging allemaal wéér om die HOV.
• Alle financiële stukken zijn vooral bedoeld om elkaar in te dekken tegen claims, die de burger uiteindelijk betaalt
• Overheden raken grip op openbaar vervoer kwijt, grote internationale spelers bepalen de regels
• Rol B&W Velsen steeds meer beperkt door de provincie, door nalatigheid voorstanders om B&W scherp te houden op de cijfers
• Politieke tegenstanders lieten al vaker geluid horen, maar democratie is het spel van de meerderheid
We gaan u maar niet vermoeien met alle betekenissen van de term ‘business case’. Maar wel willen wij kwijt dat het kennelijk in de politiek erg modern is termen uit het bedrijfsleven over te nemen, maar er dan vervolgens een geheel andere betekenis aan gaan geven. Fokke tekende overigens wel een heel bijzonder betekenis op van de term, namelijk ‘een onderdeel van de motivatie‘. Of die zinsnede letterlijk uit de mond van B&W is gekomen, weet natuurlijk alleen Fokke, maar al zouden er een paar nuances extra genoemd zijn, het doet afbreuk aan de werkelijke bedoeling: ‘Sommen maken om uit te rekenen of iets qua kosten en opbrengsten verantwoord is en op basis daarvan een meetbaar en indien nodig aanpasbaar besluit te nemen.’
Overheid is geen ondernemer
In een bedrijf kan een eigenaar nog tot specifieke afwegingen van (te dragen) risico’s komen, daar is hij immers ondernemer voor. Maar overheden zijn geen ondernemers, zij gaan om met het door ons geleverde geld. De verantwoording over dat geld moet vooraf, tijdens en achteraf over elke uitgegeven of binnengekomen euro verklaard kunnen worden. In die zin weegt een ‘overheids businesscase’ juist nog zwaarder.
De baas
Connexxion is een commercieel bedrijf, grotendeels in handen van Transdev, een grote internationale speler, actief in 21 landen in 5 continenten. Daar worden de businesscases gemaakt die vooral aandeelhouders moeten plezieren. Dus zo hoog mogelijke opbrengsten uit openbaar vervoer tegen zo laag mogelijke kosten. Daar heeft zelfs provincie Noord-Holland niet zo heel erg veel over te zeggen. Natuurlijk mogen zij hun eigen businesscase maken om wat strookjes asfalt neer te leggen en wat openbare aanbestedingen te doen. Natuurlijk mogen zij dan kiezen wie er over dat door de burger betaalde asfalt mag rijden. In theorie dan. Spelers als Transdev lachen kleine overheden gewoon uit, als deze proberen een lagere prijs of speciale condities af te dwingen. Juist ten aanzien van complexe technische gegevens kan er natuurlijk van alles worden bedacht, maar als er zich ook maar een kleine wijziging voordoet, gaan gegevens op de schop, worden businesscases aangepast en in het ergste geval worden over en weer claims neergelegd. Geen enkele partij wil als eerste mogelijke onvolkomenheden bekennen.
Betalen
Natuurlijk zetten de huidige bestuurders bij provincie en gemeente juist om dat argument door. Want naast claims zou het politieke gezichtsverlies zou enorm zijn, zeker met de verkiezingen van 2014 in aantocht. Maar laten we niet vergeten dat Connexxion (lees Trandev) bepaalt wat de reiziger uiteindelijk gaat betalen en in welke tijd deze van A naar B reist en met welk materiaal. Natuurlijk mag de provincie een ‘ander’ kiezen, maar welke alternatieven zijn er? In het ergste geval blijft de provincie zitten met een niet terug te betalen strop voor de aanleg en krijgt de gemeente Velsen een extra uitvalsweg, natuurlijk met wederom veel discussie wie daar dan wel of niet mag rijden. Maar einde van deze businesscase is het dan wel, u betaalt hoe dan ook de rekening.
Geef een reactie