Het college zegt dat dit project in 2011 is afgesloten en dat alle verdere kosten vallen onder regulier onderhoud. Het blijkt nog onverklaarbaar te zijn waardoor de overlast van de hoogte grondwaterstand wordt veroorzaakt. Maar de gemeente gaat via bemiddeling proberen om tot een overeenstemming te komen met de bewoners. Wordt dus nog vervolgt!
• Lees artikel IJmuider Courant
Datum collegevergadering | 20-11-2012 |
Reg. nr. Griffie | RV12.64 |
Reg. nr. Corsa | Rs12.00765 |
Naam raadslid | Velsen Lokaal,Johan van Ikelen/Tineke van Ombergen |
Fractie | Velsen lokaal |
Portefeuillehouder(s) | R.G. te Beest |
Onderwerp: Woonwagencentrum Oude Pontweg
Toelichting bij de vragen: Al langere tijd ontvangt de raad geen informatie meer over de voorgang van de afsluitende punten van het project Woonwagencentrum Oude Pontweg. Officieel is het project afgesloten, maar toch resten er nog onzekerheden. Om die reden stelt Velsen Lokaal onderstaande vragen.
Vraag 1
Kan het college aangeven of de reden voor het grondwaterprobleem nu bekend is en of er al een oplossing voor het grondwater probleem is/komt?
Antwoord vraag 1
Nog altijd is op een deel van woonwagencentrum Oude Pontweg plaatselijk een hoge grondwaterstand. Door de aanleg van een drainagesysteem is een groot deel van de overlast onder controle, maar op enkele plekken is het nog niet gelukt de grondwaterstand te verlagen. Er is sprake van onverklaarbare plaatselijke grondwater hoogteverschillen waarvoor nog altijd door experts naar oplossingen wordt gezocht.
Vraag 2
Kan het college aangeven, indien er een oplossing voor het grondwater probleem bekend is, wat deze oplossing gaat kosten en wie deze kosten gaat dragen?
Antwoord vraag 2
Er is nog altijd geen oorzaak gevonden. Naast drainage wordt naar de definitieve oplossing nog steeds gezocht. Mocht de oorzaak aan enige partij te wijten zijn, zal Velsen die partij aansprakelijk stellen. Tevens zijn onvoorziene kosten als risico in de risicoparagraaf van de jaarrekening 2011 benoemd.
Vraag 3
Als de ontwerper en/of bouwer daar debet aan is, wordt deze dan aansprakelijk gesteld?
Antwoord vraag 3
Ja. Het college heeft in het collegebericht 114 op 13-09-11 gemeld, dat de aannemer die verantwoordelijk is voor de aanleg van de standplaatsen op voorhand aansprakelijk is gesteld, ook voor toekomstige kosten en schade waarvoor Velsen mogelijk wordt aangesproken.
Vraag 4
Kan het college aangeven hoe het staat met de afwikkeling van de discussie met de zes bewoners die schadeclaims hebben ingediend vanwege deze grondwater problematiek?
Antwoord vraag 4
Zes bewoners hebben gezamenlijk een rechtszaak tegen Velsen aangespannen met als inzet een schadeclaim. De schadeclaims zijn volgens drie bewoners te wijten aan de grondwaterproblematiek en de andere drie bewoners claimen schade in verband met het verzakken van de woonwagen. Het college heeft momenteel van de rechtbank nader uitstel en de zaak staat thans voor 3 april 2013 weer op de agenda van de rechtbank.
Velsen kiest nu voor mediation en is met de bewoners in gesprek over een oplossing.
Momenteel zoeken beide partijen naar een schadebemiddelaar/ expert die voor beide partijen aanvaardbaar is. De inzet is dat de schadebemiddelaar/expert de hoogte van de schade bepaald welke is te herleiden naar wateroverlast en/ of verzakkingen. De vast te stellen schade vormt uitgangspunt voor verdere gesprekken. De financiële risico’s die hieruit kunnen voortvloeien zijn benoemd in de risicoparagraaf van de jaarrekening.
Vraag 5
Kan het college aangeven hoe het staat met de overname van de huurwagens door de Velsense woningcorporaties?
Antwoord vraag 5
In ons collegebericht 114 van 13 september 2011 berichtten wij u over de stand van zaken in de overdracht naar woningcorporaties. Dit is nog steeds actueel.
Vraag 6
Mocht dit niet gelukt zijn, dan verwachten wij een gemotiveerd antwoord waarom dat niet gelukt is en of er naar een andere mogelijkheid is of wordt gezocht? En zo ja, welke?
Antwoord vraag 6
Wij streven er nog altijd naar om, door verkoop en de uitgifte van erfpacht , het aantal verhuurde woonwagens te verkleinen. Momenteel heeft de gemeente bij een 26-tal bewoners de verkrijging van een recht van erfpacht aangeboden. Als dat leidt tot een significant aantal erfpachtconstructies heeft het college een nieuwe uitgangspositie waarover het met de corporaties in gesprek kan gaan over het beheer en onderhoud van de woonwagens. Uitgangspunt daarbij is de checklist “overname woonwagenzaken” van de VNG en AEDES. Tot die tijd houdt de gemeente het beheer en onderhoud in eigen beheer.
Vraag 7
Kan de Raad een overzicht ontvangen met vermelding van de diverse posten en de kosten daarvan tot nu toe?
Antwoord vraag 7
Het project woonwagencentrum Oude Pontweg is afgerond en daarover is in de jaarrekening 2011 verantwoording gedaan. Daarmee is de Oude Pontweg onderdeel geworden van het reguliere onderhoudsareaal van de gemeente Velsen. Huidige kosten worden derhalve beschouwd als reguliere onderhoudskosten welke vanuit de diverse bestaande reguliere onderhoudsbudgetten wordt betaald. Daarin is de Oude Pontweg geen specifieke kostenplaats meer, waarvan een overzicht gegenereerd wordt. Mogelijke toekomstige onderhoudskosten zijn te overzien. Binnen het totale beheersareaal van Velsen maakt woonwagencentrum Oude Pontweg zo’n klein deel uit, dat het slechts beperkt effect heeft op de beschikbare onderhoudsbudgetten.
Vraag 8
Is het mogelijk om een inzicht te geven van de nog te verwachten kosten ter finale afronding?
Antwoord vraag 8
Het project Oude Pontweg is in 2011 geëindigd en daarvoor ter finale ook in de jaarrekening 2011 financieel afgerond. Nog lopende risico’s zijn daarbij opgenomen in de risicoparagraaf. Over deze risico’s blijft u via de reguliere rapportages geïnformeerd, of zoveel eerder als wij u iets kunnen melden. Zo heeft u recentelijk via de collegebesluiten kennis kunnen nemen van de afronding door de commissie “Nadeelcompensatie”.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen
Geef een reactie