Alle fracties in de gemeenteraad hebben een algemene beschouwing gegeven over de nabije toekomst van Velsen. Dit gebeurt ieder jaar in de maand juni. De beschouwingen moeten door het college worden meegenomen voor het maken van de begroting voor 2013 en 4 jaar daarna. De begroting zal dan in november worden vastgesteld.
• Lees ook optekening van woensdagavond door de IJmuider Courant
Voor de raad is dat altijd maar afwachten of onze bevindingen ook meegenomen worden. Daartoe zullen de fracties nog amendementen en moties maken om kracht bij te zetten van waar de raad naar toe wil. Daarover wordt nog gedebateerd en uiteindelijk tijdens de raadsvergadering van 5 juli vastgesteld.
Velsen Lokaal begon de algemene beschouwing met het binnenhalen van € 8,2 miljoen van de precariogelden van Liander. De volledige tekst kunt u hieronder lezen:
De 8,2 miljoen Liandergelden zijn binnengehaald op initiatief van Velsen Lokaal in 2006. Ik wil dit nog maar eens hardop zeggen, want we mogen ons daarmee in de handen knijpen gelet op de ongewisse financiële situatie binnen gemeenteland. We hebben nu een gezonde spaarpot van bijna 30 miljoen. Maar daar moeten we wel heel zuinig en verantwoord mee omgaan.
Dus geen potverteren door te graaien in deze spaarpot om tekorten te dekken. Structurele tekorten moeten door taakstellende bezuinigingen worden bestreden. Uiterste inspanning moet geleverd worden om incidentele tekorten te voorkomen. Alleen zo wil Velsen Lokaal het huishoudboekje van de gemeente verantwoorden.
Helaas zien we ook dit jaar weer dat het college –net als de vorige- de vingers niet uit de pot kan houden met de onttrekking van ruim 5 miljoen om de tekorten te dekken.
Komt dat omdat we structureel te krap begroten of hebben onze ambities een te hoog risico?
Vorig jaar gaf ik u allen het advies om alleen uitgaven te doen, die echt nodig zijn. Dat wil ik nogmaals onderstrepen met de woorden van de grote pragmaticus Vadertje Drees: “Niet alles kan, en zeker niet alles tegelijk”.
In schril contrast met het opleggen van zware bezuinigingen bij onze maatschappelijke instellingen wil dit college 5 miljoen reserveren voor het fietsen in de lucht naar een stip aan de horizon in 2025. Ik spreek dan over de Visie op Velsen 2025.
Wat zeggen we dan tegen die mensen, die thuiskomen te zitten met een bijstandsuitkering, omdat de gesubsidieerde banen verdwijnen? Of de cliënten van de WMO die zelf maar eerst moeten zorgen voor de nodige voorzieningen, zoals het zoeken naar een tweedehands rolstoel op Marktplaats? En wat zeggen we tegen onze ambtenaren: jammer jongens en meisjes, maar jullie krijgen volgend jaar 0,000 CAO verhoging! Zuur ook voor de ondernemers in Oud IJmuiden waarbij de toegezegde 1 miljoen werd teruggehaald voor de bouw van een parkeergarage. Geldt ook voor Pieter Vermeulen Museum. Die zag ook zomaar de toegezegde 1 miljoen aan hun neus voorbij gaan.
Velsen Lokaal vraagt dan ook aan iedere fractie, die deze 5 miljoen wel oké vindt, nut en noodzaak uit te leggen aan de belastingbetalers van Velsen en zeker aan de mensen die zo meteen gekort worden of zelfs ontslagen doordat het geld uit de subsidiekraan minder is geworden.
De Visie op Velsen 2025 is een schets met 6 geclusterde thema’s. Maar er is geen plan of tijdsplanning. Slechts een stip aan de horizon van hoopvolle verwachtingen op een roze wolk. In realiteit, de echte wereld dus, zal dit opgebracht moeten worden door maatschappelijke instellingen en het bedrijfsleven. Niet door de gemeente. De gemeente is er om iets mogelijk te maken in ruimtelijke zin en daarnaast wat lobbywerk. Maar dan houdt het wel op. En voor dat werk hebben we gewoon bestaand budget.
En als dat niet genoeg is, dan horen we wel wat de gemeente wil doen en hoeveel dat dan gaat kosten. Daarmee voldoen we aan het budgetrecht dat uitsluitend is voorbehouden aan de gemeenteraad.
“Het college wil dat er aandacht moet komen voor de financiële en organisatorische aspecten van besluiten, moties en amendementen”. Deze zinsnede staat in de perspectieven nota.
We zijn dan ook erg benieuwd naar de daadkracht van dit college met deze uitspraak. Met name de discussie, die het college met de raad aan wil gaan over aspecten zoals het doel en de spelregels. Daarna zal het college terug naar de raad moeten met een project voorzien van een stevige financiële onderbouwing. Ook dan wordt recht gedaan aan de financiële verordening van de raad en de nota Reserve en Voorzieningen, die in maart van dit jaar is aangenomen.
Een paar punten uit de perspectieven nota wil ik belichten en geef ik aan waar mogelijk nog op geamendeerd zal worden:
Mooi is het voornemen van een taakstelling op inhuur externen. Maar laat het plaatje dan wel duidelijk zijn: begroot in 2011 was 1,7 miljoen. Uitgegeven werd 4,3 miljoen. Nu wil het college de inhuur met 25 % terugdringen naar 3 miljoen per jaar.
Is die inhuur voor tijdelijke projecten of voor vervanging van bestaande ambtelijke capaciteit? Dus graag een onderbouwing van deze taakstelling. Mogelijk dat VL hier nog op zal amenderen.
Wij juichen citymarketing toe evenals een ondernemerpanel. Prima initiatief.
Kennisrijk werken –een speerpunt uit Visie op Velsen: wat zijn daar de financiële en organisatorische aspecten van? Temeer omdat vele genoemde punten feitelijk buiten de gemeentelijke muren afspelen en behouden zijn aan het bedrijfsleven? Of gaan we het bedrijfsleven subsidiëren?
Valt het bedrag van 150.000 op jaarbasis voor dit thema binnen de gevraagde 5 miljoen of komt dat er nog weer bij?
We amenderen op programma 7 ten aanzien van een financiële bijdrage aan de A8-A9. Er is geen relatie naar Velsen toe en dan investeren we natuurlijk niet in een rijksweg ver buiten onze gemeentegrenzen.
De opmerking over de stedelijke allure: er ligt een vastgestelde structuurvisie. Daar houden we ons aan en gaan geen aparte projecten starten. Zeker niet in deze tijd. Het is maar goed dat het college zegt er nu geen geld voor te hebben. Dat scheelt weer een amendement van Velsen Lokaal!
Velsen Lokaal ziet erkenning in haar standpunt over de kritische blik, die het college nu eindelijk gaat doen ten aanzien van de woonruimteverdeling. We zien met belangstelling de resultaten van het onderzoek tegemoet.
Globaliteit opnemen in bestemmingsplannen is buitengewoon gevaarlijk. Het is een rekbaar begrip en dan komen we in een glijdende schaal omdat, daarmee de kaders grenzeloos worden en dus wegvallen. Velsen Lokaal zal hierop amenderen.
Aanscherping coffeeshopbeleid: VL blijft zich zorgen maken over een coffeeshop op 50 meter naast het Maritiem College. De gemeente tekende destijds wel een convenant voor een veilige school in een veilige omgeving. Hoe serieus nemen we dan de gemeente als ze zich verschuilt achter het coffeeshopbeleid en niet het lef heeft om te gaan praten over de verplaatsing van deze coffeeshop. Wij dienen hiertoe een motie in.
Ten aanzien van de WMO wordt de Raad een aantal vragen voorgelegd, maar we krijgen daarbij niet te zien wat die vragen kosten of opleveren. Velsen Lokaal stelt dit wel op prijs om als raad hierover een afweging te kunnen maken in een sessie en in samenspraak met onze gewaardeerde partners zoals het Gehandicaptenberaad. We willen beslist niet achteraf kennis nemen in een collegebericht van genomen ingrepen in de WMO.
Aan de hand van de reactie van de wethouder zal Velsen Lokaal bepalen of we daar op amenderen.
Als laatste komt mijn fractie terug op het thema Reserves en met name over de onderhoudsvoorzieningen. Omdat gemeld wordt dat deze degelijk zijn gescreend, zal mijn fractie wederom alle amendementen indienen gelijk aan die van de jaarrekening 2011.
Ton Maks zegt
Het structurele restant tekort van € 3 Mio van de oorspronkelijke € 19,2 uit 2006 is nooit afgedekt. Wel is dit jaarlijks gemaskeerd door incidentele meevallers (verkoop Reinunie/precariorechten e.d.).