• HOME
  • VERKIEZINGSPROGRAMMA
    • Speerpunten in beeld
  • TEAM VELSEN LOKAAL
  • OVER VELSENLOKAAL
    • TEAM VELSEN LOKAAL
      • Portefeuille verdeling
    • ANBI
    • CONTACT-INFO
    • Privacy
    • HISTORIE
    • NIEUWSBRIEF
  • LID WORDEN
  • MELDPUNT

Algemene beschouwing Voorjaarsnota 2011 (verkorte tekst)

16 juni 2010 door Marianne Vos Reageer

De inleiding van de voorjaarsnota begint in de eerste alinea al met een Freudiaanse verspreking in de tekst. Opzet of niet, maar er had moeten staan:  dat de gemeenteraadsverkiezing van 2010 een nieuwe bestuurlijke verhouding had moeten zijn. Iedereen weet dat dit niet is gebeurt en dat het huidige college een voorzetting is van het vorige, terwijl de kiezer overduidelijk koos voor een nieuw gemeentebestuur van lokaal liberalen.

Velsen Lokaal heeft sterk het vermoeden,  dat de coalitie geen idee heeft hoe de komende vier jaren het gemeentelijke beleid eruit moet zien. Dat vermoeden wordt ingegeven door het feit dat er geen collegeprogramma ligt en afgewacht wordt waarmee de raad gaat komen met kaders voor de voorjaarsnota.

De voorjaarsnota zou een onderbouwing moeten zijn wat werkelijk noodzakelijk is (noodzaak van het hebben) en dat scheiden van de opsmuk (leuk om te hebben). Daarvoor is weinig fantasie nodig maar vraagt wel om een open denkhouding en lef.

We staan toch immers voor een gigantische uitdaging om de dreigende korting uit het gemeentefonds het hoofd te bieden. En dat bovenop de nog openstaande bezuinigingsopdracht uit 2006?

4 Jarenlang hebben we een cosmetisch sluitende meerjarenbegroting gehad. Dat gegeven wordt nu raadsbreed bevestigd, want iedere partij rept nu wel over de 3 mio structureel tekort vanuit de bezuinigingsronde van 2006.
Geachte raad: dit bedrag had natuurlijk opgelost moeten worden in de vorige periode! Een periode waarbij de incidentele baten de gaten in de begroting dekten.
Velsen Lokaal heeft het gelijk gehaald, maar het wordt niet gegund om ons ook gelijk te geven.

Velsen Lokaal is uiterst terughoudend in het noemen van scorende speerpunten.
Wij vinden zelfs dat grote risicolopende -projecten die nu in de pijplijn zitten én projecten die nog ontwikkeld moeten worden, dat deze opgeschort moeten worden.
Eerst maar eens zien wat de hoogte is van de bezuiniging vanuit het rijk en wat de effecten daarvan zijn op onze financiën.

Wij vinden, dat geen rijkstaken uitvoert mogen worden met suppletie van gemeentelijk geld.
Zodra rijkstaken met oormerk decentraal worden opgelegd, dan voeren wij deze uit tot het maximum bekostigde bedrag vanuit het rijk. Vraagt de rijksoverheid daarnaast nog eens om monitoring, verslaglegging ed, dan zal het rijk daar extra voor moeten betalen. Zeker als de gemeente daarvoor externe bureaus moet inschakelen.

Onder hoofdstuk 2 Beleidsontwikkelingen staan onder C de nieuwe financiële consequenties van bestaand beleid.
Daarin staat, dat het voorkomt dat de financiële gevolgen bij vaststelling van beleid nog niet volledig zijn uitgekristalliseerd en dus nog niet volledig in de begroting zijn opgenomen.
Dan vragen wij ons toch echt af waarom we nog überhaupt een begroting opstellen!

Afgesproken is dat iedere fractie voor de voorjaarsnota 3 á 4 onderwerpen zou opgeven met  bezuinigingsvoorstellen. Als oppositiepartij lopen wij niet weg voor het dragen van een verantwoord financieel beleid. Wij waren dan ook verbaast over de lukrake voorstellen in het zogenaamde overdrachtsdocument met slechts een summiere onderbouwing.
Deze hebben wij dan ook niet gebruikt.

Wel heeft mijn fractie zelf een waslijst aan voorstellen gemaakt. Daaruit hebben wij een eerste selectie gemaakt. (red. de lijst staat onder tekst algemene beschouwing)

De lijst met speerpunten en dekkingsvoorstellen doet ons vermoeden bevestigen dat de coalitie geen idee heeft over de toekomst, want in de lijst staan:
41 onderwerpen die geld kosten, waarvan 2 met dekkingsvoorstel (VL) en 39 geen dekkingsvoorstel
10 onderwerpen zo algemeen dat ik deze betitel als opendeur onderwerpen;
10 onderwerpen, die bezuinigingen kunnen inhouden, waarvan 6 ingediend door Velsen Lokaal.

Kortom: wij zijn uiterst benieuwd naar wat deze avond gaat brengen.

Einde inbreng Velsen Lokaal dd 16 juni 2010

****

Inbreng van Velsen Lokaal voor de Voorjaarsnota is:

  1. Uitvoering geven aan burgerparticipatie en burgerpanels. Dekking 50.000 opheffen Kimo.
  2. Parkeervoorziening Oud IJmuiden (ism Zeehaven/DFDS ipv kleine Thalia garage). Dekking uit reservering wijkposten, renovatie stadhuis.

Input  voor de komende kerntakendiscussie van posten fors bezuinigd gaat worden vanaf 2011.

Taken, die opgedragen cq opgelegd zijn door de rijksoverheid uit te voeren tot het maximum bedrag van de rijksbijdrage.
Zodra rijkstaken met of zonder oormerk decentraal worden opgelegd, dan voert de gemeente  dat uit tot het maximum bedrag, dat vanuit het rijk wordt bekostigd. Vraagt de rijksoverheid om monitoring, verslaglegging ed, dan zal het rijk daar extra voor moeten betalen. Zeker als de gemeente daarvoor externe bureaus moet inschakelen.

Als voorbeeld nemen wij het schoonhouden van de Noordzee. Dat is een rijkstaak, die multinationaal daarover afspraken dient te maken.
De gemeente bespaart dan € 100.000 op het lidmaatschap van het Kimo. Daarvan reserveert de gemeente  € 25.000 voor het schoonmaken van het  strand. Wij vinden dat de bijdrage verdubbeld kan worden voor het schoonhouden van ons strand tot 50.000 en zo besparen wij 50.000.
Wellicht dat de leuke reisjes voor wethouders dan ook bespaard kunnen worden.  Daarvan weten wij niet de hoogte van het te bezuinigen bedrag.

2.7 prog 10. Bommenregeling
Waar niet gebouwd wordt, hoeft ook niets te gebeuren. Dus niet lukraak de hele gemeente in kaart brengen, maar alleen de ontwikkeling van (bouw) gebieden.Voor 2de grote sluis mag RWS dat werk doen. Dat is rijksbeleid.

Forse uitgaven op gemeentelijke gebouwen:
Nieuwbouw/renovatie stadhuis € 5 mio onaanvaardbaar in onzekere tijden van economische crisis. Het geeft een onevenredig grote druk op de financiën.
Zoals beschreven is het asbestverhaal onder controle, dus is het grootste probleem het klimaat. Dan zijn wij geneigd om te zeggen, dat zijn de lasten van een oud-gebouw conform Dudok maatstaven in ere moet worden gehouden. Dus in dit geval met de lusten en de lasten.

De aanpak en nieuwbouw van wijkposten kunnen voorlopig worden opgeschort tot dat duidelijk is wat de financiële situatie voor de komende jaren is. Dan pas kan de haalbaarheid afgewogen worden en kan gekeken worden of e.e.a. aangepast kan worden.

Ambtelijke kosten.

Takendiscussie voeren en inventariseren van bezuinigingsmogelijkheden. Daarbij zal ook de efficiëntie belangrijk zijn van alle taken die de gemeente moet en kan uitvoeren.

Voorzieningen/taken die meer kosten dan opbrengen in kaart brengen, analyseren op  wenselijkheid om vervolgens af te wegen of we deze taak handhaven. (bijvoorbeeld parkeren, toeristenbelasting, kapvergunning voor particulieren).

De formatie van ambtelijk apparaat zal aangepast moeten worden zodra beleidsmatige besluiten zijn genomen over bezuinigingen op projecten, dienstverlening etc.
Daarnaast wordt jaarlijks 25 % van de totale formatie niet gebruikt, maar wordt wel ingehuurd via uitzendbureaus en andere externen. Op de personele formatie wordt jaarlijks ongeveer 2,5 miljoen niet uitgegeven, terwijl de kosten van externe inhuur van personeel wordt afgeschreven binnen de budgetten van de afdelingen. Naar onze mening is dan ook 2,5 miljoen direct te bezuinigen omdat indirect dit bedrag jarenlang is versleuteld binnen de budgetten.

Uitstel van grootschalige lopende en nieuwe projecten waarbij de gemeente opdrachtgever is dan wel een risico draagt w.o.:

  1. HOV
  2. Winkelcentrum IJmuiden
  3. Kustvisie
  4. Aanpassingen Kromhoutstraat

Geen gerelateerde artikelen.

Over Marianne Vos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK

VOLG ONS VIA

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE ACTIVITEITEN EN NIEUWS? MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF!

* veld is nodig

VERGADERDATA

Klik voor de raadsagenda voor komende periode op deze link.

 

Op de volgende momenten zijn de partijbijeenkomsten:
30 maart Raad
05 april fractievergadering
13 april sessies
20 april sessies
26 april Raad
10 mei fractievergadering
17 mei sessies
25 mei Raad
08 juni fractievergadering
14 juni sessies
15 juni sessie perspectiefnota
27 juni Algemene Ledenvergadering Velsen Lokaal
28 juni Raad
29 juni Raad perspectiefnota

 

BETROUWBAAR, BETROKKEN EN BENADERBAAR

Dit zijn drie woorden die de grootste lokale politieke partij in Velsen kenmerken. Wij zijn betrouwbaar omdat we eerst in gesprek gaan met inwoners om keuzes te bepalen en leggen onze keuzes uit. We zijn ontzettend betrokken bij inwoners en ondernemers en zijn meer buiten het gemeentehuis actief dan erbinnen. En we zijn benaderbaar: geen drempels, we reageren snel en komen bij u langs! Vragen, opmerkingen of meedenken? Bel of mail een raadslid of reageer op onze website.

Copyright © Velsen Lokaal

Copyright © 2023