Stel: een piloot bij een luchtvaartmaatschappij vliegt als eerste met een splinternieuw vliegtuig. Stel vervolgens dat hij te horen krijgt dat het vliegtuig prima in orde is want de fabrikant heeft het vliegtuig na aanvankelijke op- en aanmerkingen goed getest en gezegd dat het zo de lucht in kan. Denkt u dat deze piloot dan het luchtruim zal kiezen? Stapt u in een vliegtuig dat niet door verschillende bedrijven en instanties uitvoerig is getest? Ik zou het niet doen in ieder geval.
• Zo werkt de bestemmingsplanprocedure in de gemeente Velsen wel. Het College van B&W keurt de door zichzelf opgestelde bestemmingsplannen
Bestemmingsplan
Een bestemmingsplan is een reguleringsmiddel van de overheid ten behoeve van de ruimtelijke ordening. Een bestemmingsplan bepaalt wat er in een gemeente met de ruimte mag gebeuren. Zo wordt in dit plan voor elke bestemming aangegeven of en hoe er gebouwd mag worden. Er is een vaste procedure voor de totstandkoming van bestemmingsplannen.
Bestemmingsplanprocedure
De gemeente is het orgaan dat bestemmingsplannen maakt, wijzigt en vernieuwt. Daarvoor moet zij een zogenaamde bestemmingsplanprocedure volgen. Bij een nieuw bestemmingsplan, zoals bijvoorbeeld voor het HOV tracé, moet de gemeente eerst een voorontwerp bestemmingsplan maken. In Velsen zorgen ambtenaren dat dit ontwerp bestemmingsplan er komt. Daarvoor moeten effecten op natuur, milieu en mens zijn onderzocht. Dat voorontwerp gaat in de inspraak, waarbij bewoners een inspraakreactie kunnen geven. Vervolgens verwerkt de gemeente de inspraakreacties en stelt het College van B&W van Velsen het ontwerp bestemmingsplan vast. Dat ontwerp moet 6 weken ter inzage worden gelegd. In die periode kunnen belanghebbenden zogenaamde zienswijzen indienen. Dit doen ze bij de gemeenteraad, want volgens de wet RO is de gemeenteraad het bevoegd gezag dat een bestemmingsplan moet vaststellen. Maar nu komt het: in de gemeente Velsen worden de zienswijzen door het College van B&W beoordeeld en het College van B&W komt met een advies aan de Raad. De slager die zijn eigen vlees keurt.
Bestemmingsplan HOV tracé
De bestemmingsplanprocedure voor het bestemmingsplan HOV tracé. Om de vrijliggende busbaan mogelijk te maken moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. De bestemming is nu nog spoor en dat moet verkeer (openbaar vervoer) worden. De gemeente Velsen doet voorkomen dat dit een eenvoudige wijziging is. Medio 2013 is het voorontwerp na een inspraakperiode afgerond. Heel veel mensen hebben een schriftelijke inspraakreactie gegeven. Op basis daarvan heeft het College van B&W begin december het ontwerp bestemmingsplan vastgesteld dat vanaf 6 december 2013 ter inzage lag. Toevallig net in de drukste periode van het jaar. Desalniettemin hebben tientallen bewoners en stichtingen (waaronder natuurbeschermingsorganisaties) zienswijzen ingediend. In Velsen een ongekend groot aantal. HOV Velsen blijft nog steeds veel los maken, terecht overigens. Dan zou je denken dat de Raad de zienswijzen zelf beoordeelt.
Gemeenteraad staat buiten spel?
Niet in de gemeente Velsen. Daar adviseert het college van B&W over zijn eigen ontwerpen. Hoe kan een college de Raad objectief adviseren over zienswijzen waarin kritiek op het ontwerp wordt geuit. Met deze handelswijze wordt de Raad geheel buiten spel gezet. Het is bovendien in strijd met het systeem van de gemeentewet waarin is bepaald dat de Gemeenteraad een bestemmingsplan moet vaststellen. Instemmen met een voorstel om de zienswijzen te laten beoordelen door het College, is instemmen met partijdigheid. Met andere woorden: De slager stelt aan zijn klanten voor dat hij zelf het vlees voor hen keurt. De vliegtuigbouwer stelt aan zijn klant voor dat hij zelf het vliegtuig voor hen keurt. We zullen donderdagavond 6 februari weten welke raadsleden niet geschikt zijn als inkoper van vlees of vliegtuigen.
Geef een reactie