Van de visie 2025 nu weer terug naar de wat kortere termijn. Velsen publiceerde onlangs drie fraaie boekjes met als hoofdthema de ‘Economische Agenda 2011-2014’. Verdeeld over de drie segmenten ‘Haven en Industrie’, ‘Detailhandel en Horeca’ en ‘Toersime en Recreatie’ ontvouwde de gemeente talrijke actiepunten voor de komende jaren. Een ambitieus plan, welke vooral vraagt om een gedegen aanpak op communicatief gebied.
• Economische Agenda praktisch werkboekje als voorportaal van optelsom Visies (!) Velsen 2025
• Bundeling van websites goed voor positionering aandachtspunten uit de Economische Agenda 2011-2014
Met een beetje tellen resulteren de drie boekjes in vele tientallen organisaties die allen op de één of andere manier van belang zijn voor de economische ontwikkelingen binnen Velsen. Hoe ga je daarmee om? Niet alleen bestuurlijk, maar vooral ook communicatief. Want de ambities vanuit de drie boekjes moeten uiteindelijk ‘gehoord en gezien’ worden door burgers, ondernemers, toeristen en vele andere belanghebbende organisaties van binnen en buiten de gemeente Velsen.
Communicatie staat centraal. Een bundeling van krachten is een eerste voorwaarde om Velsen als economisch speerpunt te positioneren. De websites van de tientallen al dan niet direct of indirect betrokken instanties, bedrijven of organisaties vragen op zijn minst om een centrale bundeling. Op blz. 7 van deel 3 – toerisme en recreatie – wordt gesteld dat modernisering van marketing en promotie de komende jaren verder onderzocht moet worden. De communicatie mogelijkheden van vandaag maken het echter mogelijk om op korte termijn een bundeling van communicatie kanalen te kunnen realiseren, precies verdeeld over de drie speerpunten uit de boekjes.
Concreet zou dat betekenen dat de website http://www.velsen.nl de ‘poort’ moet zijn voor een ieder die iets over onze gemeente wil weten, in moderne termen ‘citymarketing’ genoemd. Dus niet een verlengstuk van het interne netwerk aan het Plein ’45 met voor de lokale maar ook niet lokale bezoeker doorgaans saaie technische stukken en vergaderschema’s. Natuurlijk is het een stuk service voor de lokale burger om via het ‘digitaal loket’ afspraken te kunnen maken. Maar de grenzen van communiceren liggen verder dan alleen bij de bewoners van onze gemeente. De versnippering van de huidige tientallen websites moet worden omgebogen tot een integrale samenwerking op communicatief gebied.
Als alle actiepunten vanuit de drie boekjes nu eens zouden beginnen met een integrale communicatie naar alle belanghebbenden met één overkoepelende website met daarachter liggende thema websites, onder te verdelen in de drie hoofdrichtingen zoals weergegeven in de economische agenda, dan wordt een enorme stap voorwaarts gemaakt, welke uiteindelijk de uitvoering van de genoemde actiepunten enorm vergemakkelijkt. Dat is gemeente- en regio 2.0 denken, doen en handelen.
Bijlagen (als PDF te bekijken of te downloaden):
deel1: Haven & Industrie
deel2: Detailhandel & Horeca
deel3: Toerisme & Recreatie
[…] 2025 – die wij zelf toch wat te smal vinden – hebben we ook vele onderwerpen in de economische agenda 2011-2014. Het is op zichzelf al de moeite waard om na te gaan welke korte- en langere termijn visies bestaan […]