De roep om heroverweging rondom HOV Velsen betekent niet dat de raad massaal zou willen of moeten overgaan tot het volledig beëindigen van de gemaakte afspraken. Net zo min als een protest op straat zomaar tot dat resultaat zou moeten leiden.
• Antwoorden (PDF) op vragen van raadslid Beryl Dreijer
• Nieuwe stromingen binnen verschillende coalitie partijen voelen inmiddels ook de ‘haarscheurtjes’ van het HOV project
• Samen verder, nu niet komen met: ‘Dat had ik ook al eerder gezegd’
Een nauwkeurige herberekening van alle cijfers, gecombineerd met nieuwe feiten van vandaag zou nog steeds kunnen resulteren in een nieuwe werkbare visie op het verbeteren van alle lijnen vanuit Velsen naar omliggende gemeentes.
Nu de lijnen 73 en 82 kennelijk niet binnen bepaalde cijferreeksen passen om aan een zogenaamde RNet status te kunnen voldoen, is het zo gek nog niet om ook weer eens kritisch naar lijn 75 te kijken. Als je dan naar het geheel zou kijken en vervolgens naar de investeringen om alle drie deze lijnen wat effectiever door onze gemeente te kunnen laten rijden, is helemaal geen 70 miljoen nodig voor één lijn, maar kan een deel van dat bedrag worden gebruikt om routes, haltes, verkeersknooppunten en frequenties aan te passen.
De cijfers die we nu links en rechts vernemen verworden langzaam maar zeker tot een politieke stoelendans. Als gemeente en provincie het niet goed aan hun burgers kunnen uitleggen, krijg je zeer ongenuanceerde reacties. De totale signaalfunctie dwingt de politiek echter wel tot nadenken. De hoeveelheid zorg om 70 miljoen publiek geld is volkomen terecht, ondanks het feit dat niemand precies weet hoe het gehele financiële afspraken plaatje in elkaar zit. Vermeende schadevergoedingen tussen gemeente en provincie moeten ons inziens plaatsmaken voor een gezonde en vooral objectieve overlegbasis, van waaruit het geheel aan openbaar vervoer in de gemeente Velsen anno 2013 eens goed onder de loep genomen kan worden.
Dreigingen, claims, schadevergoedingen zijn middellen om elkaar onder druk te zetten. Daar wordt niemand beter van, omdat het de objectiviteit van waar het werkelijk om gaat, ernstig vertroebelt. Dat we als gemeente met geld van de burger bijdragen aan de doorstroming van alle verkeerssoorten, zal niemand erg vinden. Zo ook niet de aanleg van de Kromhoutstraat. Misschien was HOV de aanleiding, maar deze straat naar ons Kennemerstrand riep al decennia lang om een forse opknapbeurt.
Velsen Lokaal vindt een heroverweging met een integrale visie op het gehele openbaar vervoer in Velsen zeker de moeite waard. Maar dan wel praktijk gericht en op de korte termijn, zonder de tussenkomst van vele partijen, onderzoeken, overleggen en andere vertragende factoren. We hebben het immers ‘gewoon’ over een paar busverbindingen.
Heel goed artikel. Dit is Lokaal nieuws, dat veel mensen interesseert, omdat dit ook nog eens over een heet hangijzer gaat.