Wie afgelopen donderdag naar de raadsvergadering heeft gekeken zal wel gedacht hebben: de raad moet zich toch bezighouden met hoofdzaken en niet met individuele gevallen? Helemaal waar, maar als een individueel geval het slachtoffer is als gevolg van stugheid en het niet willen buigen, dan komt daar een gedeelte van de raad toch voor op.
• door Tineke van Ombergen-Vester
Wat is het probleem? Een verloskundige woonachtig in een druk parkeergebied in Santpoort, heeft zeer regelmatig het probleem, dat zij niet of nauwelijks in de buurt van haar woning kan parkeren. Met als gevolg dat zij bij nacht en ontij met gezwinde spoed naar een barende vrouw moet vertrekken en de nodige (zware) medische apparatuur moet meeslepen. In de auto laten van deze apparatuur is geen oplossing, want zowel de flessen met zuurstof alsook de andere apparatuur kan niet onder kamertemperatuur gebruikt worden.
Dit kost haar soms meerdere, zeer kostbare en levensbedreigende minuten. Een simpele oplossing zou zijn dat er een speciaal bord wordt geplaatst bij de woning, zodat zij daar kan parkeren en dus letterlijk levensreddende minuten eerder bij de een bevalling kan zijn. Met desnoods een bordje eronder, dat deze plaats alleen ‘s nachts voor haar vrijgehouden moet worden. Maatwerk dus.
Groot is dan ook onze verbazing, dat de wethouder stug de vergunning blijft weigeren omdat dit ten koste gaat van de uitwisselbaarheid van de parkeerplaatsen. Alsof dat belangrijker is?
Natuurlijk zijn wij geen voorstander van het grif uitdelen van parkeerplaatsen aan specifieke gevallen en is terughoudendheid zeer gewenst! Maar als het om 1 geval gaat en dat is het, dan is er, zowel in de huidige als ook in het vorige parkeerbeleidplan de mogelijkheid om af te wijken. Maar nee. Volgens de PvdA-wethouder en de fractie van D66 is de nood niet hoog voor de uitvoering van het werk van deze verloskundige die bij nacht en ontij werkt. Is de nood wel hoog dan moet je 112 bellen, vinden beide fracties!
Een opgesteld amendement van de SP leek bijna een meerderheid te halen, maar zelfs toen dat zich aankondigde, meldde de wethouder doodleuk dat het ook dan nog maar de vraag is of de verloskundige de plaats van hem zou krijgen. Met andere woorden: de wens van de raad wordt arrogant terzijde geschoven!
Een ander probleem, dat zich al eerder in de sessies aankondigde, was het voorgestelde idee van de wethouder om het parkeren met vergunning in te voeren in Velsen. Dat zou volgens hem namelijk een groot parkeerprobleem oplossen. Nu denkt Velsen Lokaal daar anders over en ervaringen leren dan ook dat parkeren met vergunning een schijnbare oplossing is, maar eigenlijk een groter probleem veroorzaakt. De parkeerders, die geen vergunning hebben, zoeken een andere plek en die is snel gevonden in de randen om het gebied heen. Met andere woorden het is een olievlek dat zich uitbreidt en beslist geen oplossing is.
Het heeft wat sessies en overtuigingskracht gekost, maar eindelijk zag de PvdA-wethouder in, dat vasthouden aan deze onzalige vorm van een schijnoplossing het niet in de raad ging halen. Velsen Lokaal inventariseerde of de raad met een amendement om het vergunning parkeren uit de nota te halen succes zou hebben. Dat bleek het geval te zijn. Vele partijen waren het eens behalve de stug volhardende fractie van de PvdA. Gelukkig koos de wethouder eieren voor zijn geld en beloofde die passages te schrappen.
Wat volgens Velsen Lokaal wellicht wel een optie zou kunnen zijn, is het probleem aan te pakken van de vele bedrijfsbusjes die door de hele gemeente veelvuldig geparkeerd worden. Wij snappen wel dat voor bedrijven en zzp-ers met een eigen bedrijfsbus het heel veilig is om de busjes voor de deur te laten parkeren. Daarmee is de controle op de vaak kostbaar aanwezige apparatuur veiliggesteld. Maar een woonwijk is daar toch niet voor bedoeld? Particulieren kunnen soms hun privéauto niet kwijt, omdat de straten vol staan met bedrijfsbusjes. Of krappe straten worden onveilig, omdat iedere vorm van overzicht niet meer mogelijk is. Om nog maar niet te spreken van bewoners, die niet blij worden van een heel weekend een flinke bus voor de voorramen. En daar de eigenaar/gebruiker van de bus niet op durven aan te spreken, uit angst voor de reacties daarop.
Bij onze eerdere opmerkingen hierover is ons een pilot beloofd om te inventariseren of het haalbaar is om voor de busjes een oplossing te verzinnen in de vorm van speciale, bewaakte parkeerplaatsen aan de randen van de woonkernen.
Tot op heden laat dit nog op zich wachten, maar we hopen dat de pilot een goede oplossing gaat bieden.
[…] gemeente slechts één plekje voor haar auto te kunnen bemachtigen. Fractielid Tineke van Ombergen omschreef onlangs de kwestie, nadat de verloskundige ook een bezoek bracht aan de fractie van Velsen […]