Velsen Lokaal is door diverse fietsers benaderd over de beleving van onveiligheid op het fietspad van de Kromhoutstraat en de Badweg in IJmuiden. Dan gaat het met name om de opstaande betonrand. Deze is ongeveer 30 centimeter hoog en strekt zich uit over bijna de volledige lengte van het fietspad. Deze lage rand geeft het risico, dat als een fietser zijn evenwicht verliest, dat men dan over deze rand kukelt en direct op de drukke rijbaan belandt. Deze rijbaan is ook vrij smal en wordt doorgaans bereden door zwaar vrachtverkeer.
Op het laatste gedeelte –zijnde de Badweg- maakt de weg vele bochten en enige hoogteverschillen. Door de betrekkelijk smalle rijbaan rijden de meeste auto’s daar over de dubbel doorgetrokken streep op het wegdek.
Dat maakt het nog eens extra gevaarlijk, omdat de automobilisten, die langs de hoge betonrand rijden, daar enigszins afstand van proberen te nemen.
Ter verbetering van deze onveilige situatie stelt Velsen Lokaal vragen aan het college. Daarbij geven we ook een aantal suggesties aan, die ons geadviseerd zijn door gebruikers van dit fietspad.
De volgende vragen zijn gesteld:
Onderwerp:
Onveilige verkeerssituaties Kromhoutstraat, IJmuiden
Toelichting bij de vragen:
De fractie van Velsen Lokaal ontvangt signalen, dat de fietsroute van de Kromhoutstraat in IJmuiden als zeer gevaarlijk wordt ervaren. Het gaat dan met name over de opstaande betonband. Deze is circa 30 cm omhoog en strekt zich uit over bijna de volledige lengte van het fietspad. Deze lage rand geeft het risico, dat als een fietser zijn evenwicht verliest, dat men dan over deze rand kukelt en direct op de drukke rijbaan belandt. Deze rijbaan is ook vrij smal en wordt doorgaans bereden door zwaar vrachtverkeer.
Op het laatste gedeelte -ten westen- maakt de weg vele bochten en kent hoogteverschillen. Door de betrekkelijk smalle rijbaan rijden de meeste auto’s over de dubbel doorgetrokken streep op het wegdek. Dat maakt het nog eens extra gevaarlijk, omdat de automobilisten, die langs de 90 centimeter hoge betonrand rijden, daar enigszins afstand van proberen te nemen.
Ter verbetering van deze onveilige situatie stelt Velsen Lokaal vragen aan het college. Bij de vragen verzoeken wij om een gemotiveerde toelichting waarom iets wel of niet kan.
Vraag 1
Is het college bekend met de omschreven situaties?
Zo nee, bent u dan bereid om deze door verkeerstechnici te laten onderzoeken?
Zo ja, kunnen dan de onderstaande suggesties worden bekeken door de verkeerstechnici met de vraag of deze op korte termijn toegepast kunnen worden?
Vraag 2
Kan de betonrand van 30 centimeter verhoogd worden naar een borstwering van 90 centimeter op plaatsen waar het zicht niet wordt belemmerd zoals bij de dwarsstraten Egmondstraat en Strandweg?
Vraag 3
Is de rijbaan van de Kromhoutstraat nog enigszins te verbreden en kan deze dan ook worden voorzien van enkele onderbroken streeplijnen?
Vraag 4
Is het voor de veiligheid van de fietsers mogelijk om overal de onderbroken streeplijn op het fietspad door te zetten?
Vraag 5
Wordt er aan het einde van het fietspad richting Dokweg nog een bord geplaatst met “einde fietspad”?
Geef een reactie