Met het vervallen van de koopgoot lijkt het winkelcentrum op enorme achterstand te zijn geraakt, maar kijkend naar de ontwikkelingen op het gebied van webwinkelen zou de kennis van vandaag wel eens de beste impuls kunnen zijn voor het winkelen van morgen in het centrum van IJmuiden. Winkeliers moeten kijken maar zowel meters als megabytes.
• Velsen Lokaal benieuwd naar (nieuwe) visie experts om ontwikkeling winkelcentrum te versnellen
• Titel van het boek van retail expert Cor Molenaar provocerend, maar de inhoud schetst wel realistisch beeld van het nieuwe winkelen
• Actieve street- en citymarketing vooral door bedrijfsleven zelf laten ontwikkelen: netwerk023 in Haarlem zeer actief
• Winkels door middel van on-line verkoop mogelijkheden van primair verkooppunt naar beleving
Links en rechts wordt in de raad het woord ‘webwinkelen’ wel genoemd, maar inhoudelijk doet het woord niets af aan de drang naar vierkante meters van vastgoed beleggers. Want welke partij je uiteindelijk ook met je ‘mee’ krijgt, bouwen willen ze allemaal. Velsen Lokaal zegt zeker niet dat er nu niets meer hoeft te gebeuren. Modernisering van het geplaagde centrum is echt noodzakelijk, maar anno 2012 word je door de ontwikkelingen verplicht de plannen anders dan voorheen in te richten. En dat wordt niet alleen door de crisis veroorzaakt, want webwinkelen floreert juist in deze tijd van bezuinigingen. Ook winkeliers in Velsen kunnen leren met deze ontwikkelingen om te gaan.
In 2010 was de omzet via webwinkels in ons land 8 miljard euro, in 2011 werd een toename genoteerd van maar liefst 12%. In 2009 waren al 20.000 webwinkels actief in ons land, naar verwachting zullen dat er eind dit jaar 40.000 zijn. 80% van de omzet wordt gemaakt met alle mogelijke tickets, reizen, boeken, muziek, kleding en sieraden. Het zijn vooral grotere retailers die geld kunnen en willen investeren in webwinkels. Kledingketen H&M behaalt inmiddels 25% van haar omzet via het web.
Belangrijke ontwikkelingen zijn ‘social shopping‘ en mobiel. De eerst ontwikkeling is winkelen gebaseerd op aanbevelingen van ‘vrienden’ uit jouw netwerk op facebook of twitter, webwinkels zijn dan gekoppeld aan jouw profiel en kopers kunnen dan op aanbeveling van hun vrienden producten kopen. De tweede ontwikkeling trekt echter weer mensen naar de winkelstraat. Op basis van QR codes wordt de beleving in een winkel versterkt. Door de code te scannen, kan een extra dimensie worden toegevoegd aan de beleving van het product, door aanvullende informatie te tonen op een smartphone, zonder dat er meteen een verkoper haar of zijn verkooppraatje komt houden. De smartphone kan ook ingezet worden voor het verkrijgen van extra kortingen, waarin op lokatie wordt ingelogd en een facebook ‘like’ wordt gegeven op een gescand product.
De gemiddelde winkelier uit het kleinere MKB segment zal al gauw zeggen dat al deze ontwikkelingen niet te betalen zijn. De combinatie van een flitsende webwinkel, koppeling met het voorraadsysteem en een mobiel promotie systeem kan inderdaad aardig in de papieren lopen. Toch zijn de kansen tot het maken van meer omzet groter dan ooit. Zeker als de winkeliers samen actief worden in street- en citymarketing initiatieven (zoals ‘De 9 Straatjes Online Amsterdam‘) om meer gezamenlijk met één virtueel winkelcentrum te starten. Op die manier kunnen de kosten voor het webwinkelen worden gedeeld en krijgt de bezoeker een completer aanbod. Natuurlijk zijn er extra uitdagingen, zoals al dan niet gezamenlijke administratie en voorraadbeheer.
Toch zijn er ook winkeliers die het allemaal zelf regelen. Een leuk voorbeeld is Juffies Warehouse uit Haarlem – gevestigd met een fysieke winkel aan de Zijlstraat. De webwinkel is gemaakt door One Stop Webshop, welke zeer redelijke maandelijkse tarieven hanteert. Je kunt eenvoudig beginnen en later met diverse aanvullende modules uitbreiden. Een ander – meer landelijk – initiatief is kleding.nl, een zogenaamde webportaal, waarin vele merken en winkels zijn samengebracht (een soort virtuele shoppingmall), inmiddels goed voor zo een 400.000 artikelen, 3000 merken en bijna 100 aangesloten winkels. Zo zijn er talloze grotere en kleinere voorbeelden, die ook voor de Velsense winkeliers het bestuderen waard zijn.
Velsen Lokaal stelt derhalve voor binnen de te plannen zogenaamde ‘ateliers’ eerst te starten met de winkeliers, corporaties en leden van de initiatiefgroep en in latere stadia met andere belanghebbenden. Daarna kunnen twee parallelle trajecten worden doorlopen, elk met verschillende deskundigen vanuit diverse belangen: één met Megabytes en één met Meters.
Geef een reactie