Natuurlijk willen we allemaal hoogwaardig openbaar vervoer. En dat hebben we in ons land, niet alleen in onze regio, maar ook in onze gemeente Velsen. Laten we de bestaande feiten nog één keer op een rij zetten.
• Kranten staan vol met meningen, maar feiten worden genegeerd
We hebben in Velsen te maken met één bijzonder fenomeen: we kunnen met het openbaar vervoer niet verder dan de rand van ons strand, daarna is er water. Met andere woorden naar het westen hoeven we niets te doen.
Dus we moeten zorgen dat mensen naar het noorden, oosten en zuiden kunnen. Hebben we dat? Jazeker, in die drie richtingen zijn er voldoende mogelijkheden om Beverwijk, Amsterdam en Haarlem te bereiken. In de spits is voor al deze bestemmingen de frequentie aanzienlijk. In de daluren wat minder, maar niemand heeft te maken met wachttijden langer dan een half uur.
En ja, er moet zo nu en dan overgestapt worden. De bus is nu eenmaal geen auto en ook geen trein. Hoogwaardig openbaar vervoer is niet zoiets als in Zeewijk opstappen en dan via de A9 en A5 in één keer naar Hoofddorp gebracht worden. Daar hebben we auto’s voor. Keuzes maken voor het openbaar vervoer is ook keuzes maken voor overstappen, net zoals de auto een keuze is om ook – al is het niet te voorkomen – regelmatig in de file te staan.
Het één vervangt ook niet het ander, alles is aanvullend aan elkaar en elke burger zal steeds opnieuw de afweging maken: kosten, gemak en reistijd. Er is geen één formule te bedenken waarin alles voor iedereen geldt. Er is dus ook geen één formule te maken waarin één persoon de verantwoordelijkheid kan nemen om te stellen dat files verdwijnen of verminderen door maatregelen in het openbaar vervoer. Daar is nog nooit iemand in geslaagd. Een beginnend wethouder zou haar/zijn vingers daar dan zeker niet aan moeten willen branden.
Mobiliteit is te grillig en te afhankelijk van vele economische factoren. Vast staat echter wel dat ook bij een benzineprijs van €1,60 de mensheid zich niet uit hun auto’s laten jagen. Elke dag staan nog steeds dezelfde hoeveelheid files in ons land in vergelijking tot 10 jaar geleden, zo niet meer. Dus de prijs per kilometer doet er niet toe en de reistijd kennelijk ook niet.
Dat ook het openbaar vervoer zich ontwikkelt en ook moet ontwikkelen, is logisch. Maar het zijn inmiddels wel commerciële bedrijven geworden, die maar al te graag hun aanbod uitbreiden, zeker als dat aanbod met gemeenschapsgeld wordt gefinancierd.
Wanneer het al helemaal geen uitbreiding is, maar slechts een winst van 3 minuten door het iets aanpassen van de route van een bestaande lijn en het schrappen van een paar haltes, moet je je toch in alle ernst afvragen of dit met gemeenschapsgeld wel gefinancierd mag worden. Als aansluiting op andere lijnen het argument is, dan moeten er toch andere mogelijkheden te bedenken zijn. Maar alles volledig naadloos op elkaar aan laten sluiten is een utopie. Ja, ook de busreiziger moet wel eens wachten, net zoals de autobestuurder in de file.
Geef een reactie