Wanneer je thuis geld tekort komt, kan je geld uit je spaarpot halen om het tekort aan te vullen. Dan zeg je dat alles weer klopt, totdat je weer moet aanvullen. Is je begroting dan sluitend of houd je een tekort? Het is een woordkeuze spelletje. Nog ‘leuker’ is het woord overschot. Als je minder uit je spaarpot gaat gebruiken, dan hetgeen je eruit hebt gehaald, kan je zelfs zeggen dat je nog wat over hebt.
• Door Johan van Ikelen, raadslid
• Rijk wil wel besparen op aantallen raadsleden, maar gemeente blijft gewoon uitvoerend personeel aannemen
• Kostenbesparend ‘Regionaal economisch bureau’ moet bedrijfsleven impuls geven
• Goed dat Velsen haar eigen ‘city marketing’ beleid gaat voeren
• Bekijk de samenvatting bij Seaport
Als je dan vanuit het Plein ’45 communiceert dat je een overschot hebt van 3 ton, dan zal de gemiddelde lezer van zulke berichten tevreden zijn met de gemeente waarin hij of zij woont: ‘We doen het goed in deze moeilijke tijden, we hebben zelfs geld over’. Die 3 ton is er als volgt gekomen. Er was een tekort 3,7 miljoen euro, de gemeente haalt 4 miljoen uit de reserves en dan is er dus een overschot van 3 ton. Op zichzelf niet erg om één keer de begroting aan te vullen uit de reserves, die zijn daar immers voor, maar communiceer dan wel duidelijk dat er bovenal een tekort is van 3,7 miljoen.
Voor o.a. Velsen Lokaal genoeg ‘kunstmatig boekhouden’ om uiteindelijk na veel afwegingen samen met LGV, CU, SP en Beryl Dreijer (totaal 13 zetels, dus ruim éénderde van de gemeenteraad) tegen de begroting te stemmen. Niet zozeer vanwege die ‘eenmalige greep’ uit de spaarpot, maar meer vanwege de groter wordende bestedingen aan het Plein’45 door o.a. het aannemen van meer ambtenaren. De veelvuldig gevraagde takendiscussie over welke taken de gemeente nu wel of niet zou moeten uitvoeren, is er dus niet gekomen. De begroting is dus gebaseerd op een situatie, die niet meer klopt met het algemene beeld van bezuinigingen, ook op bestuurlijk niveau. En dus niet alleen bij de burger.
Gelukkig hebben sommige bezuinigingen die de burger zou moeten betalen, het dan ook niet gehaald, zoals de 0,5% verhoging van de OZB belasting. Velsen Lokaal bedacht de mogelijkheid om een zogenaamde stadspas te introduceren, waarmee inwoners op tal van plaatsen voordeel kunnen krijgen op vele Velsense voorzieningen. Ook werd een motie aangenomen om de bezuinigingen op het groenonderhoud in Velsen om te buigen naar de inzet van welwillende mensen uit de Meergroep. Allemaal creatieve inspanningen die vooral vanuit de oppositie werden ingebracht en veelal ook door de coalitie werden gesteund.
Een aantal andere zaken haalden het niet, zoals het vergunningsvrij mogen bouwen, hetgeen fors geld kan besparen voor burgers. Deze suggestie wordt volgend voorjaar behandeld.
Waar de begroting een tekort laat zien van 3,7 miljoen en waar men buiten het stadhuis op alles bezuinigt, gaat men in tegenstelling daarmee op het stadhuis over tot het aantrekken van nog meer ambtenaren. Velsen Lokaal bepleit nog steeds een takendiscussie, waarbij vastgesteld moet worden welke taken de gemeente zelf blijft uitvoeren en welke taken er buiten de gemeentelijke organisatie (en dus buiten de begroting) geplaatst kunnen worden.
Ton Maks zegt
In 2004 wilde VL ook lagere OZB terwijl die op een van de laagste niveau van Nederland (vlgs Coelo).
Nu wil VL de OZB niet verhogen. Op zich heel lovenswaardig als dat niet tegelijkertijd leidt tot een groter tekort.
Aangezien er al een tekort is in 2012 zal het tekort hierdoor alleen maar toenemen.
Ik zou de stadspas niet gebruiken voor lagere entreegelden voor de Stadsschouwburg (Velsen is overignens geen stad).
Dit leidt er toe dat de subsidie hiervoor moet worden verhoogd omdat deze lasten (door de Gemeente) moeten worden vergoed en de bezoekers van buiten de Gemeente de schouwburg minder zullen gaan bezoeken. Omdat dit ca. 50% van de bezoekersaantallen vertegenwoordigt zal dit verlies ook weer ten laste van de Gemeente komen. Dus let op.