Gisteren waren diverse raadsleden van een aantal politieke partijen aanwezig bij de tweede bijeenkomst om samen met de winkeliers na te denken over de gewenste ontwikkeling van de Kennemerlaan als winkelgebied.
• Rapport ‘De Kennemerlaan gepresenteerd’ uitgangspunt voor verdere ontwikkeling streetmarketing
• Nel de Jager: ‘Winkeliersverenigingen zouden veel meer moeten samenwerken’
• Kennemerlaan moet met aantrekkelijk aanbod vooral groeien met Velsens publiek
Met diverse presentaties werd duidelijk dat ook in de Kennemerlaan in IJmuiden meer gedaan kan worden om de gehele straat te promoten bij zowel de inwoners van Velsen als de bezoekers van buiten onze gemeente. MKB-IJmond en KvK tekenden al tijdens de eerste bijeenkomst een aantal scenario’s op, welke praktisch invulbaar zouden zijn voor zowel de individuele winkelier als voor de straat in zijn geheel.
Velsen Lokaal vindt het belangrijk dat de winkeliers begrijpen dat de politieke partijen slechts een platform kunnen aanbieden voor overleg met bestuurlijk Velsen, waarbinnen de winkeliers zelf hun plannen presenteren. Natuurlijk kan en moet de politiek meedenken over de inrichting van de openbare ruimte, maar heeft niet als taak zelf plannen te maken en te presenteren aan individuele ondernemers en/of winkeliersverenigingen. Gisteren kwamen veel aspecten aan de orde, ook het geld wat de gemeente mogelijk ter beschikking zou willen en/of kunnen stellen om de Kennemerlaan te promoten.
Met het rapport ‘De Kennemerlaan gepresenteerd‘ zijn de winkeliers volgens ons vooral zelf aan zet om uitvoering te geven aan individuele en gezamenlijke ambities, die natuurlijk in relatie tot de crisis voortdurend bijgesteld moeten worden. Nel de Jager was als gastspreker uitgenodigd om haar ervaringen als ‘straatmanager’ van twee straten in Amsterdam, haar ervaringen te delen met de winkeliers en ondernemers. Ze deed in ieder geval de oproep om als gezamenlijke winkeliersverenigingen meer samen te werken, waarbij ze het huidige aantal verenigingen in IJmuiden aan de hoge kant vond om samen slagvaardig te kunnen optreden. Op het gebied van social media kanalen was ze duidelijk: ‘Zorg dat je on-line aanwezigheid in orde is en maak er goed gebruik van: het is immers een potentieel verkoopkanaal’.
Langdurig werd stilgestaan bij het aanbod van toeristen vanuit Engeland. De meningen waren zeer verdeeld maar kwamen over het algemeen neer op het feit dat Velsen in zijn geheel de toerist te gemakkelijk meteen naar Amsterdam laat vertrekken. Dat aspect is echter onderdeel van de in ontwikkeling zijnde plannen voor een wat breder opgezette citymarketing vanuit Velsen.
Geef een reactie