Deze twee grote projecten worden door de accountant van de gemeente groot en zeer risicovol genoemd. Daarbij geeft diezelfde accountant in hele nette bewoording aan, dat het college behoorlijk naïef met het gemeenschapsgeld omgaat en onvoldoende transparant is.
Tot op heden is de ontwikkeling van De Grote Hout (voormalig NAM-terrein) in Velsen- Noord erg tegengevallen. Maar dat is onvoldoende zichtbaar gemaakt. Deze kritiek wordt door het college ter harte genomen. Men wil nu komen met een nieuw plan onder een andere naam. Dat adviseert de accountant niet. Die zegt, dat het bestaande plan in de jaarrekening van 2010 geactualiseerd moet worden met een doorberekening van de financiële gevolgen in de grondexploitatie.
Het Winkelcentrum van IJmuiden zou budgetneutraal gefinancierd moeten worden. Dat vindt deze coalitie. Budgetneutraal betekent, dat de gemeente zonder effect op het saldo van uitgaven en ontvangsten het winkelcentrum wil ontwikkelen. Het mag de gemeenschap geen cent kosten.
Velsen Lokaal is daar altijd tegen geweest. Waarom mag een gemeente met 70.000 inwoners geen modern winkelcentrum hebben voor de komende 40 jaar? Dat mag best wat kosten. Liever gemeenschapsgeld besteden aan een goed winkelcentrum dan 70 miljoen over de balk gooien voor een HOV-bus!
Hoe kan de gemeenteraad het college controleren als de loonkosten helemaal niet doorberekend wordt op het project Winkelcentrum IJmuiden? Worden de kosten van de extern aangetrokken projectbegeleider dan ook niet ten laste van dit project gelegd?
De accountant zegt dat daarmee onvoldoende inzicht wordt gegeven in de werkelijk gemaakte kosten. Ook hier ontstaat weer een groot risico voor de gemeente. Iedere uitgave aan dit project wordt niet zichtbaar gemaakt. Dan kan de gemeenteraad niet controleren of het project budgetneutraal wordt uitgevoerd.
Had het college in 2009 wel mogen besluiten om naar willekeur projecten gedeeltelijk of –zo in het geval van het winkelcentrum- helemaal niet apart te houden van de dagelijkse uitgaven. Daarmee wordt het uitgangspunt van budgetneutraal bekostigen aan ieder oog onttrokken. Opzet of niet? Laten we de antwoorden maar afwachten op de officiele vragen die Velsen Lokaal hierover heeft gesteld.
VERZOEK OM INFORMATIE
Aan: college B & W
Onderwerp: Bestuursletter 2010 “Voooruitkijken”, uitgebracht op 22 november 2010
Vragen:
- 1. Sturing op doelstellingen. (punt 3, pagina 2):
U wordt geadviseerd om aan de realisatie van de doelstellingen een haalbaar tijdspad te koppelen en met een voorafgestelde periodiciteit de realisatie te monitoren. Dat roept de vraag op of de doelstellingen zoals deze zijn opgenomen in de begroting voorzien zijn van een haalbaar tijdspad en of de realisatie hiervan met een voorafgestelde periodiciteit wordt gevolgd (monitoren).
2. Doorberekening loonkosten in projecten (punt 6, pagina 2):
Volgens mij is in het verleden vastgesteld, dat de werkelijke loonkosten per project worden doorberekend om zodoende voldoende inzicht te krijgen op de werkelijke realisatie.
Het college heeft in 2009 besloten om af te zien van de gehele, dan wel gedeeltelijke, doorberekening van de reële loonkosten.
Is het een collegebevoegdheid om een dergelijk besluit te nemen en zo ja, is de raad daarover actief en gemotiveerd geïnformeerd?
3. Risicomanagement ad hoc (punt 4, pagina 2) en doorbelasting van loonkosten vindt niet voor alle projecten plaats (punt 6, pagina2):
Beide constateringen koppel ik aan de Grote Hout en het Winkelcentrum IJmuiden.
Er wordt gemeld, dat de Grote Hout de grootste en meest risicovolle grondexploitatie is binnen onze gemeente. Geadviseerd wordt om in de jaarrekening 2010 de ontwikkelingen en uitgangspunten te actualiseren en de financiële consequenties door te rekenen in de grondexploitatie.
Is het college dan niet veel te laat met een ontwikkelplan d.d. februari 2011?
Kan dit dan nog ten laste gelegd worden in de jaarrekening 2010?
Had dit enorme risico niet eerder opgenomen moeten worden in de begroting 2010?
Kan het college aangeven wat destijds daarover is opgenomen in de begroting 2010?
Het is toch niet de intentie van het college (besluit B10.0651) om dit project anders te gaan noemen, opnieuw te beginnen en om vervolgens geen verantwoording af te leggen over de voorgaande jaren?
Geconstateerd wordt, dat bij het project Winkelcentrum IJmuiden de loonkosten in het geheel niet worden doorberekend.
Waarom heeft het college hiervoor gekozen? Het college gaat toch uit van een budgetneutraal project?
Hoe kan de gemeenteraad dat gegeven dan nog controleren? De accountant ondersteunt deze vraag met de opmerking, dat daarmee dit project onvoldoende inzicht geeft in de werkelijk gemaakte kosten. Hierdoor bestaat er een risico, aldus de accountant.
Via LinkedIn kunnen we lezen, dat vanaf april 2010 de voormalig gemeentesecretaris a.i. via zijn eigen adviesbureau wordt ingehuurd als projectbegeleider van het Winkelcentrum IJmuiden.
Dat zal een lieve duit kosten.
Welke budget wordt dan belast ten behoeve van het onderhavige project? Dat geldt natuurlijk ook voor de ambtelijke ondersteuning en wellicht voor nog meer externe inhuur?
Zijn er nog andere lopende projecten waarbij de loonkosten in het geheel, dan wel gedeeltelijk niet worden opgenomen?
Toelichting:
Het is Velsen Lokaal bekend, dat een bestuursletter van de accountant ontleend is aan de managementletter voor het college. Beide documenten zijn gericht op de interne bedrijfsvoering. Als zodanig is dit niet direct een instrument voor de raad om daarover inhoudelijk te spreken, maar deze te betrekken bij de jaarrekening.
Het stemt ons positief, dat de accountant structurele verbeteringen ziet in de bedrijfsvoering ten opzichte van de afgelopen jaren. De interne beheersing is op voldoende niveau en men ziet dat er initiatieven worden ontplooid om een verdere verbetering tot stand te brengen.
Echter, de bestuursletter 2010 geeft mijn partij aanleiding om toch enkele kanttekeningen te plaatsen en daarover het college te bevragen. Jarenlang pleit Velsen Lokaal voor een aantal zaken, met name op het gebied van de administratie van projecten en het inventariseren van risico’s.
Mochten de antwoorden aanleiding zijn voor een sessie, dan zal ik daartoe overgaan.
Graag ontvang ik de antwoorden binnen 14 dagen via de mail door tussenkomst van de Griffie.
Deze vragen kunnen doorgestuurd worden aan de overige raadsleden.
Na ontvangst van de antwoorden kan de Griffie deze vragen en antwoorden publiceren op de website van Velsen.
7 december 2010
Marianne Vos
Velsen Lokaal
Geef een reactie