Velsen Lokaal strijdt al jaren tegen het onzinnige en geldverspillende plan Hoogwaardig Openbaar Vervoer.
• Door Marianne Vos, fractievoorzitter
• Velsen Lokaal is altijd tegen dit plan is geweest
• Protesten verenigen zich massaal op website en twitter
Het logo van de website stopvelsenhov.nl
– Waarom?
Omdat het een wassen neus is dat die bus snel, betrouwbaar, comfortabel, veilig en gemakkelijk zou zijn. Het “snelle” zit in 3 minuten tijdwinst ten opzichte van de huidige lijn 75. Die 3 minuten winst wordt behaald tussen Delftplein (Haarlem Noord nabij Kennemergasthuis) tot en met de Kennemerboulevard in IJmuiden. De bus stopt alleen in Santpoort-Noord op de Broekbergerlaan. In Driehuis stopt de bus alleen nabij het crematorium Westerveld en rijdt daarna door naar de Minister van Houtenlaan.
– Is dit nu de oplossing voor 3 minuten tijdwinst?
Natuurlijk niet. De huidige route van lijn 75 had aangepast kunnen worden om die drie minuten tijdwinst te halen. Kost een stuk minder en de bus blijft dan in ieder geval door de woonkernen rijden. Nu ligt met name de halte voor de heel Driehuis ver buiten de woonwijk. Voor bewoners van de ouderenvoorzieningen is die halte bijna onbereikbaar. In de avond is deze halte zeker sociaal onveilig te noemen.
– Wat was er in 2007 beloofd?
Aan bewoners en belangstellenden werd gevraagd om mee te doen in een zogenaamde klankbordgroep. Wie in die groep zijn gekomen is nooit bekend gemaakt. Maar de klankbordgroep zou via de wijkplatforms na elke fase over de voortgang ons informeren. De wijkplatforms zouden naar hun mening gevraagd worden en mochten dan ook meedenken in de organisatie. Begin december 2007 zouden we er meer van horen. Of dit allemaal zo gebeurd is? Geen idee.
Zo hebben we nooit meer iets gehoord op de vraag of de HOV ook naar het centrum van Haarlem zou gaan rijden. De bewoners aan de Rijksstraatweg in Haarlem verzetten zich massaal hiertegen. Dat is nog steeds te zien op bijna alle ruiten van de woningen. Het is oorverdovend stil geworden op de vraag of reiziger niet meer hoeven te betalen voor het gebruik van de HOV . (bron: uitspraak verslag 7 oktober 2007 APPM in opdracht van Provincie en gemeente Velsen)
– Is het te laat om nu nog te stoppen met deze geldverspilling?
Ja, natuurlijk. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald! Er wordt in januari gestart met het oppimpen van de Kromhoutstraat. Dat was toch al nodig. De aankoop van de gronden van Prorail kan gewoon doorgaan. Het oude spoor kan altijd gebruikt worden voor bijvoorbeeld een geweldige fietsroute.
– Waarom komt dit college niet tot inkeer?
Omdat dit college met deze coalitie van PvdA, CDA, GL, VVD en D’66 niet het lef hebben om nog eens goed na te denken over dit plan. Met de provincie had natuurlijk gezocht moeten worden naar echte oplossingen. Maar de VVD-gedeputeerde in deze provincie heeft nu eenmaal één stokpaardje. U raadt het al: het aanleggen van zinloze HOV verbindingen. Verbindingen waar in andere gemeenten ook veel verzet is, omdat van een gesloten netwerk van Weesp, Naarden, Schiphol, Amsterdam, Haarlem, Zandvoort, ja zelfs tot en met het strand van IJmuiden! geen sprake kan zijn.
– Hulde aan de actiegroepen!
Het is heel goed dat alle actiegroepen uit de woonwijken tezamen één hele grote vuist maken. De middelen, die zij inzetten zijn geweldig en toont lef en daadkracht. Achter de schermen van deze bewoners- en belangengroepen probeert Velsen Lokaal via de Provinciale Staten, maar ook richting Tweede Kamer nog een extra steuntje te geven.
Er wordt namelijk niets gedaan aan het oplossen van het probleem van het veel te drukke autoverkeer door de woonwijken heen. Het openbaar vervoer verslechterd met de komst van de HOV, omdat de provincie en de gemeente zijn teruggekomen op hun belofte om het onderliggende netwerk in stand te houden naast de HOV. Het geld van ruim 70 miljoen had beter ingezet kunnen worden voor de ontsluiting van Velserbroek naar de A22/A9.
Afsluitend wil ik opmerken, dat de actie van nu toch wel heel bijzonder is. Alle ondertekenaars stellen niet zo zeer hun eigen belang voorop. Natuurlijk speelt voor sommigen mee, dat met de komst van een buslijn nabij hun huis hen niet tot euforie brengt.
Centraal in hun actie staat, dat de investering van deze onzinnige buslijn betaald wordt met publiek geld. Geld dat door ons als belastingsbetalers is opgebracht. Geld dat je maar één keer kunt uitgeven. Hun oproep is om de € 70 miljoen te besteden aan echte oplossingen tot verbetering van de bereikbaarheid en de leefbaarheid in onze woonwijken.
Dit is nu burgerparticipatie in optima vorm!
Nogmaals: HULDE AAN DEZE INITIATIEFNEMERS!
Marcel Griekspoor zegt
Van de redactie: Onderstaand een e-mail wisseling tussen Marcel Griekspoor uit Velserbroek en Marianne Vos, fractievoorzitter.
————————————
From: Marcel Griekspoor
Sent: Tuesday, November 30, 2010 10:50 AM
To: mariannevos@velsenlokaal.nl
Subject: H.O.V.
Geachte Marianne,
Als Velserbroeker en bewoner van Velsen ben ik absoluut voor de H.O.V. lijn.
N.m.m. is het zo dat de mensen die er geen gebruik van maken( het openbaar vervoer) er op tegen zijn. Een vrijliggende of een zoveel mogelijk vrijliggende O.V. baan is het meest ideale wat er is. Het gaat dan niet zozeer om de tijdswinst, de bekende 3 minuten, maar wel dat het openbaar vervoer onbelemmerd door kan rijden waardoor je geen aansluitingen mist als je verder wilt met een andere lijn of het spoor. Dit is juist de doelstelling van het H.O.V. een snelle maar vooral onbelemmerde doorgang met zekerheid op aansluiting. Zeker in onze randstad die steeds voller wordt is dit uitermate belangrijk. Zelf werk ik bij de overheid, op Schiphol. Wij hebben de keuze tussen een gratis trajectkaart of een hele lage kilometervergoeding voor de auto of een hoge vergoeding voor de fiets.
Echter vanuit Velsen( ook Velserbroek) is het niet mogelijk om op tijd op Schiphol te komen waar de meeste aanvangstijden rond 06.00 uur liggen en vroeger. In de weekenden is het helemaal niet mogelijk om op tijd te komen, derhalve is openbaar vervoer onmogelijk of zeer ondoelmatig. Bij een goede aansluiting o.a. dmv H.O.V. lijnen wordt het voor velen aantrekkelijk om ermee te gaan reizen hierdoor meer deelnemers, meer doelmatigheid en mogelijk andere reistijden van het O.V. Nu staat er in de ochtend en middag en avond een grote file op de A9. De praktijk leert dat H.O.V. zie o.a. de Zuidtangent behoorlijk vol zitten, mede omdat er zekerheid is qua tijden. Dat de ouderenbonden zeuren vind ik puur egodenken deze mensen hebben diverse voorzieningen o.a de OV taxi en Valyss, half geld reizen, voordeelurenkaarten van de NS buiten de spits etc. De werkende mensne zijn echt wel blij met een goed openbaar vervoer. Dat de HOV om Driehuis heengaat lijkt mij vrij logisch in Driehuis zelf staat hij veel te lang en veel vast. Een rondweg langs een begraafplaats en natuurgebied lijkt mij niet realistisch.
Dat de oude spoorlijn hiervoor gebruikt gaat worden vind ik een goed plan. Eveneens wordt onderbelicht dat het onderliggende openbaar vervoer gewoon blijft bestaan en ook gewoon door Driehuis blijft rijden o.a lijn 4. Snelle doelmatige lijnen( HOV) met onderliggende lijnennet zoals de lijn 4 is een goed plan. Het is te gek voor woorden dat je vanuit Velsen vroeg in de ochtend niet weg kunt komen met het O.V. O.a. de NS lijn vanaf Uitgeest naar Amsterdam biedt vele overstapmogelijkheden maar rijdt veel te laat in de ochtend. Aansluiting van buslijnen op deze lijn zijn er in de ochtend niet op een vroeg tijdstip, ik hoop dat de HOV een overstap gaat bieden op station Santpoort-noord dat al over lange perrons beschikt, misschien een wandelpad vanaf het nieuwe HOV viaduct naar het station?
Verder lijkt het een grote investering maar dat is het altijd als in bestaande bebouwing veranderingen gaat aanbrengen, echter als de vrije baan er ligt blijft hij er ook liggen voor de eerste 100 jaar.
3 miljoen op een bdrag van 30 miljoen lijkt mij een goede deal met de provincie.
Verder snap ik niet dat Velsen Lokaal een aansluiting wilt vanuit Velserbroek op de A9. Dit zal enorm veel sluipverkeer aantrekken dat dan de kruising bij de Amsterdamseweg wilt vermijden,. via de N208 zal ook een deel van Haarlem, Bloemendaal en andere gemeentedelen er gebruik van gaan maken, dit is al ervaren bij de reconstructie van de A208 naar N208.
We hebben vanuit Velserbroek gepleit voor een korte boogverbinding vanaf de N208 naar de A9 via de A22, dit biedt wel mogelijkheden om de kruising bij de Amsterdamseweg te ontlasten en geeft geen file- en sluipverkeer ellende in de Velserbroek.
Je moet n.m.m woonkernen vrijwaren van doorgaande verkeer dat hier geen bestemming heeft. Bij de provincie is het boogplan bekend maar men vind het nog niet noodzakelijk maar wel mogelijk in de toekomst.
Met vriendelijke groeten,
Marcel Griekspoor,
bewoner Velserbroek.
———————————————
From: Marianne Vos-Vester
To: griekspoor
Cc: Johan van Ikelen ; Lieneke Teske-Post ; Marja Verheij ; Martin Gregoire ; maurice Bok ; Tineke van Ombergen
Sent: Wednesday, December 01, 2010 9:49 AM
Subject: reactie op HOV
Beste Marcel,
Leuk om van je te horen!
Een reactie op je schrijven:
Velsen Lokaal zou een HOV geweldig vinden als deze ook zou voldoen aan de vijf gestelde criteria en ergens anders zou komen:
1. comfortabel: dat is de bus niet, want het is gewoon dezelfde bus. Ook niet comfortabel is het feit, dat reizigers op het Delftplein moeten wachten om over te stappen op een vervolg bus. Mensen, die moeilijk ter been zijn moeten in Santpoort, Driehuis, dan wel waar de haltes komen in IJmuiden zeer verlopen voor deze bus.
2. veilig: dat is de HOV niet voor wat betreft het halteren ver buiten Driehuis. De halte komt buiten de bebouwde kom. Deze plek is sociaal onveilig, maar ook de route waarbij men moet lopen om aansluiting te vinden met het treinstation Driehuis voor reizigers uit IJmuiden vv.
3. tijdswinst: die is er niet, want de reiziger moet overstappen op het Delftplein en –zoals nu- wachten in de kou voor een aansluiting om hun reis te vervolgen.
Reizigers moeten lopen vanaf halte Driehuis naar NS station Driehuis. Dat is minstens 10 minuten lopen.
Die tijdwinst was wel te behalen als de bus twee of drie haltes over het hele tracé minder zou aandoen. Bijvoorbeeld buiten de zomer en op weekdagen niet 4 x per dag doorrijden tot aan de Kennemerboulevard. Dan haal je misschien wel 10 minuten tijdwinst en dat is dan veel aantrekkelijker.
4. snel: dat is een schijnargument. Lees mijn punten 1 en 3.
5. Gemakkelijk: dat is ook een schijnargument, dat niet onderbouwd wordt. Dat doe ik wel met een tegenargument ook genoemd in 1 en 3.
Jij schrijft over het onbelemmerd rijden van deze bus. Dat zou geweldig zijn, maar ook daar zet ik een kanttekening. Onbelemmerd is alleen de route over de oude spoorlijn. Daarna rijdt de bus met het verkeer mee. Er komt beslist verder geen vrije busbaan. Wel moet er een tunnel komen om onder het spoor te rijden.
Over de bustijden is nooit iets gemeld. Het wordt echt geen 24 uur dienst, al zou dat voor jij wel ideaal zijn.
De bestaande HOV lijn is dan oké, maar die heeft inderdaad over het gehele tracé veel meer mogelijkheden om onbelemmerd door te rijden. Dat is met de nieuwe HOV voor Velsen niet mogelijk.
Het gezeur –zoals jij schrijft- van de ouderenbonden zie ik anders. OV-taxi is een openeindfinanciering en kost ons als gemeenschap heel veel geld. Daarbij moeten reizigers van OVtaxi, Valys etc vaak geïndiceerd zijn om daar mee te kunnen reizen. Voor deze mensen is het natuurlijk geweldig dat ze zo niet geïsoleerd raken. Onze gemeente vergrijst. Dat betekent niet dat ouderen dan ook gelijk maar beperkt moeten worden. Ook voor hen is zelfstandigheid en eigen keuzes maken een voorwaarde voor gelijke behandeling. Althans dat is mijn persoonlijke mening.
Het onderliggende netwerk blijft niet bestaan. Met het overhevelen van lijn 75 wordt impliciet gezegd dat het onderliggende netwerk nu juist niet gehandhaafd dan wel gegarandeerd wordt. Op mijn jarenlange vraag blijft steeds het antwoord uit. Die vraag is: Wat doet de vervoerder (= commerciële organisatie) als de exploitatie van de HOV tegenvalt. Nu is de vervoerder Connexxion en zal ook in de nieuwe concessie een gezonde exploitatie willen behalen met winst. Wordt de nu succesvolle lijn 75 een HOV lijn en als blijkt dat die nieuwe lijn in exploitatie achter loopt, dan heeft dat direct consequenties voor het ov van en naar Velsen. Graag had ik daarover wel eens een uitspraak willen horen.
Waarom worden station Santpoort en Driehuis niet verknoopt met het OV? Dat was nu een meerwaarde geweest. Ook jij hoopt op een overstap op Station Santpoort, maar die komt er echt niet. Santpoort krijgt alleen halte Broekbergerlaan. En dat is nog een behoorlijk tippel naar station Santpoort. Ik denk al gauw aan 15 minuten.
Nu lijkt het wel alsof Velsen Lokaal overal tegen is. Dat is volstrekt niet waar, want wij zijn steeds roepende in de woestijn om vooral te kijken naar een lightrailverbinding Pontplein vv ns Sloterdijk. De helft van het spoor ligt er al en houdt op waar de Amsterdamseweg begint. Rijkswaterstaat heeft aangekondigd dat de FFFerry zijn langste tijd heeft gehad. Zodra de grote zeesluis gerealiseerd is, dan mag er geen openbaar vervoer over het water plaatsvinden. Alleen de ponten mogen blijven varen. Maar dat is destijds ook voor de eeuwigheid vastgelegd bij de plannen voor het Noordzeekanaal in 18.. (Ponten gratis voor voetgangers, fiets aan de hand en paard en wagen).
Voor het autoverkeer, met name voor Velserbroekers, is een aansluiting op de A22 onontbeerlijk. Jouw suggestie is ook prima. Daarmee los je heel veel problemen op in de wijken Velserbroek, Santpoort, Driehuis en hoofdroutes door IJmuiden naar de snelweg. Daar liggen kansen waarvoor dit dure belastinggeld van groot had kunnen zijn.
Nou, dit was toch weer een heel verhaal. Ik heb je niet vorige week gezien bij de opening van het feestelijke jaar in jouw wijk, anders had ik op al je opmerkingen direct kunnen reageren. Ik zou het leuk vinden als we jouw reactie en mijn antwoord op de website zouden kunnen zetten. Vind je dat goed?
Hartelijke groet,
Marianne
—————————————————-
From: Marcel Griekspoor
Sent: Wednesday, December 01, 2010 11:26 AM
To: Marianne Vos-Vester
Subject: Re: reactie op HOV
Oef,
Marianne dat was een gedegen en doordacht antwoord. Met dit soort antwoorden daar kan je wat mee. Mede daarom steun ik jullie partij nog steeds.
Dat er een overstap is op het Delftplein is inderdaad een gemiste kans, het station in Haarlem zou een betere keus zijn.
Dat het onderliggende net zou verdwijnen is n.m.m. niet helemaal juist, de zg buurtbussen zoals bijv lijn 4 zouden blijven anders zou het HOV geen kans maken, dit heb ik ooit begrepen
van de provincie bij een voorlichtingsvergadering over het H.O.V. Als je nl de rest weghaalt kan er geen HOV bestaan. Dat je lijnen laat vervallen die dezelfde route rijden lijkt mij logisch.
Als dan wel de locale buslijnen blijven bestaan c.q. aangepast worden om aan de eis van een bep. aantal meters vanaf de woning naar een opstappunt te kunnen blijven voldoen.
Ik vind de nieuwe bussen behoorlijk comfortabel in vergelijking met de Zuidtangent de oudere zijn inderdaad minder.
De veiligheid met halteren buiten het centrum van bijv Driehuis is inderdaad niet optimaal maar dat is met het spoor ook zo helaas. Ik ben gisteren ook met de trein geweest vanaf Schiphol
in de late dienst en kom dan ook veel vreemde figuren tegen en veel onveilige plekken, daar geef ik niet zo veel om maar meerdere mensen zullen dat wel doen, heel begrijpelijk, ik denk dat je daar vaak
weinig aan kunt doen met het O.V.
De snelheid zal inderdaad tegenvallen op de nieuwe HOV route maar ik denk dat dat van minder belang is alswel de onbelemmerde doorgang, dat dit niet voor de hele route zal gelden is logisch omdat je moet
plannen in een bestaand woongebied en dat valt niet mee dan moet je helaas concessies doen of er met een bulldozer doorheen rijden en strakke lijnen trekken. In Parijs heeft men dit ook ooit eens gedaan met de Avenu´s,
maar dat lijkt me hier onmogelijk. Dat er op de NS stations geen aansluiting is met de bus is ook erg jammer zeker als wat minder kunt lopen, dit is een mooi punt als de HOV doorgaat om dan evt wat concessies af te kunnen
dwingen v.w.b. het lokale busvervoer bijv lijn 4, dus bijv een overstappunt bij station Driehuis.
Nu is Driehuis nog wel te doen maar vanaf de Velserbroek is het 25 minuten lopen, voor mij geen punt maar voor velen wel. Met bus 4 gaat dat wel dan moet je teruglopen vanaf de Vondellaan naar station Driehuis, maar er is niet altijd een aansluiting.
Dat het HOV niet gemakkelijk zou zijn dat bestrijd ik toch wel, maar dan moet je het vanuit het oogpunt van de lange afstand c.q. het interlokale vervoer bekijken, echter het overstappen op het Delftplein gaat dat inderdaad weer teniet doen,
daarmee heb je een goed punt.
Het gezeur van de ouderenbonden vind ik nog steeds zo omdat ik ervan uit ga dat het onderliggende, locale net blijft bestaan, dus de zg buurtbussen. Als deze weg zouden vallen is het inderdaad triest en hebben deze bonden een goed punt. Als de onderliggende lijnen blijven dwz de buurten bedienen en goede overstapmogelijkheden bieden op het HOV of NS, hebben deze bonden weinig reden tot klagen.
N.m.m. hoef je niet geindiceerd te zijn voor OV taxi maar je betaalt dan wel meer voor de rit. Tot nu toe hebben de ouderen redelijk veel mogelijkheden voor het OV, veel minder dan de werkenden.
Ik gun het ze van harte want ze hebben tenslotre de maatschappij opgebouwd voor ons.
Ik denk zelf dat lightrail op de door jou genoemde route weinig kans maakt er ligt nl al een spoorlijn naar Amsterdam en de te verwachte ontwikkeling van de Amsterdamse haven richting zijkanaal C, c.q.Buitenhuizen, zal de aanleg zeker in de weg gaan staan, een buslijnen kun je makkelijker omleggen t.o.v. een spoorlijn. Lightrail is op zich geweldig mooi maar ik denk zelf dat Nederland dat nog niet zo inziet. In Den Haag kun je dit mooi zien met al die snelle tramlijnen rondom en door de stad, eigenlijk ook al een soort lightrail.
Dat de Gem Velsen vergrijst is ook een punt van zorg, het is heel belangrijk om voor passende woonruimte voor ouderen te gaan zorgen want n.m.m. is er dat veel te weinig, men wilt graag thuis blijven wonen maar kan dat vaak niet ivm bijv het ontbreken van liften etc. Ik voorspel thuiszorg etc een grote toekomst. We moeten dan echter wel voor betaalbare een aangepaste woonruimte gaan zorgen in het centrum van de diverse gem delen en niet ver daarbuiten. Ik vind de Hofstede in Velserbroek perfekt alleen nu al veel te klein, er is veel animo voor.
Bij de opening kon ik niet aanwezig zijn in de Wijk omdat ik dienst had, verder heb ik veel positieve geluiden hierover gehoord.
Resumerend kan ik je zeggen dat we eigenlijk in grote lijnen hetzelfde erover denken met wat kleine detail verschillen, je mag mijn reactie best wel gebruiken op jullie site maar dan wel met jouw antwoorden erbij want dat maakt het hele verhaal over het H.O.V. mooi compleet en verduidelijkt voor vele burgers een hoop onduidelijkheid.
Echter wel op mijn persoonlijke titel als bewoner van Velsen en niet als Wijkplatformlid omdat ik dit niet in overleg heb gedaan en het mijn pers. mening was, die nu ook wat bijgesteld is door je uitgebreide antwoord op mijn reactie.
Met vriendelijke groeten
Marcel Griekspoor.
————————————–
Marcel, ik heb ook veel aan jouw reactie. Het is maar hoe je het bekijkt, maar dit soort argumentuitwisseling mis ik in de gemeenteraad.
Daar kijkt merendeel van de raadsleden door de bril van hun eigen college en dan stopt iedere vorm van gezond verstand gebruiken om elkaar op inhoud aan te spreken. Dank voor jouw zienswijze. Ik zal Peter Luit vragen of hij onze mailwisseling op de site kan plaatsen.
Met groet,
Marianne
Charles Burggraaf zegt
Aansluiting A9 A22 zou al dat sluipverkeer door Santpoort en Driehuis en Velsen Zuid enorm verlichten!!!
Nu kom je vanaf bv de Hagelingerweg richting Velserbroek of Druihuis niet eens de Rotonde op en vanaf de kant van Driehuis richting Santpoort of de Velserbroek sta je vaak al voor het viaduct Driehuis stil en nodelooos brandstof te verbranden en uitlaatgassen in onze mooie gemeente uit te stoten c.q. te versprijden