Velsen Lokaal is verbaasd over het gemeentelijke advies aan fietsers en voetgangers om alleen overdag gebruik te maken van de Emplacementsweg in Velsen-Noord. De route over de Velsertraverse zou veiliger zijn. Maar door het plaatsen van een verbodsbord voor fietsers heeft de gemeente Beverwijk deze route onbereikbaar gemaakt voor fietsers.
Maar er is meer aan de hand in en rondom Velsen-Noord. Dan gaat het om de sociale veiligheid.
Het ontbreekt op diverse fietsroutes aan verlichting. Vele fietsers, waaronder scholieren, maken dagelijks gebruik van deze fietsroutes. Met de donkere dagen in het verschiet zou in ieder geval gezorgd moeten worden voor voldoende licht, zodat in de vroege ochtend en avond voetgangers en fietsers op een veilige manier van en naar Velsen-Noord kunnen komen.
Het parkeerterrein van sportpark Rooswijk wordt wel verlicht maar met een wat romantische uitstraling. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt en leidt ook tot een sociaal onveilig gevoel.
Daarnaast zijn er ook de klachten uit de wijk over de veel te krappe afstelling van de verkeerslichten voor het langzame verkeer op diverse verkeerskruispunten.
Velsen Lokaal heeft al deze zaken voorgelegd aan het college met de vraag of deze situaties zo snel mogelijk kunnen worden opgelost.
De tekst van de vragen luidt …..
VERZOEK OM INFORMATIE
Aan het college van B&W
Betreft: Veilige routes voor langzaam verkeer in en rondom Velsen-Noord, mede naar aanleiding van
gemeentelijk advies om alleen overdag gebruik te maken van de Emplacementsweg .
Dit leidt tot de volgende vragen:
- Waarom heeft de gemeente Velsen de verlichting verwijderd op de Emplacementsweg?
Dit is in strijd met de beantwoording van de vragen van Velsen Lokaal d.d. 18-8-10 inzake het Wijkeroogpark. Daarbij wordt gesproken over het realiseren van deze route conform de Y tot Z kaart. - Is het college op de hoogte, dat de route over de Velsertraverse vanuit Beverwijk sinds enige tijd onbereikbaar is gemaakt voor fietsers? Er staat op de Velserweg een bord “ verboden voor fietsers “ nabij het kruispunt met de Vondellaan, Beverwijk.
- Is over dit verbod overleg geweest tussen de twee gemeenten?
Zo ja, wat waren dan de afspraken cq afstemming?
Zo nee, waarom niet? - Weet het college dat de nieuwe fietsroute vanuit Velsen-Noord niet verlicht wordt?
(Wijkermeerweg<>tunnelbak richting volkstuinen) - Komen hier op de korte termijn nog lantaarnpalen?
- Is het college op de hoogte, dat op het fietspad langs de Concordiaweg richting de Grote Houtweg (“oude Mel” nu “In het donker gezien” ) geen verlichting aanwezig is?
- Is het college bekend met de klachten rond de veel te krappe afstelling van de verkeerslichten voor het langzame verkeer op voornoemde route? Dit geldt ook voor de overgang bij Holland op zijn smalst.
- Op de parkeerplaats van sportpark Rooswijk staat wel verlichting. Deze heeft echter een wat romantische uitstraling, waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Is dit de bedoeling van de gemeente of gaat men voor veiligheid?
- Zijn er al plannen bekend voor de fiets-, voet- en/of calamiteitenroute?
Toelichting:
Op de gemeentelijke infopagina van de Jutter van 14 oktober staat vermeld, dat de gemeente Velsen fietsers en voetgangers adviseert om alleen overdag gebruik te maken van de Emplacementsweg. De route over de Velsertraverse zou veiliger zijn. Maar door maatregelen van de gemeente Beverwijk is de geadviseerde route niet te bereiken voor fietsers door het plaatsen van de verbodsbord voor fietsers.
Binnen Velsen-Noord zijn nog meer punten, waar de verlichting ontbreekt. Wij vragen ons af of hier dan nog sprake kan zijn van voldoende sociale veiligheid. Vele fietsers, waaronder scholieren, maken dagelijks gebruik van de fietsroutes. Met de donkere dagen in het verschiet zou in ieder geval gezorgd moeten worden voor voldoende licht op deze routes, zodat in de vroege ochtend en avond voetgangers en fietsers op een veilige manier van en naar Velsen-Noord kunnen komen.
Velsen-Noord, 15 oktober 2010,
namens de fractie van Velsen Lokaal,
Lieneke Teske-Post.
Geef een reactie