Onlangs berichtte het college aan de Gemeenteraad, dat een grote fout was gemaakt bij het opmeten van het woonwagencentrum aan de Oude Pontweg te Velsen-Zuid. Om die fout te herstellen koos het college voor een oplossing door 3 woonwagens samen te voegen en de wagens te voorzien van extra rookmelders.
Velsen Lokaal vindt deze oplossing wel erg wonderlijk. Temeer omdat de brandveiligheid van het oude woonwagencentrum een van de oorzaken was om tot herstructurering over te gaan. Daarvoor werd geeisd, dat de woonwagens minimaal 5 meter uit elkaar moeten staan.
Het verbaast Velsen Lokaal nog meer, omdat we hier wel te maken hebben met een mega project met een budget van ruim € 9,6 miljoen. En dat dit project wordt uitgevoerd met een kompleet professioneel projectteam, die projectplannen heeft moeten maken op basis van (wettelijke) voorschriften, tekeningen, een aannemer en vele toezichthouders. Bij de start werd voor € 130.000,00 uitgegeven aan de aannemer voor alleen het opmeten! Hoe heeft deze fout dan kunnen gebeuren?
Velsen Lokaal vraagt zich ook af wat de gevolgen kunnen zijn van de kunstgreep van het college om dan maar woonwagens aan elkaar te zetten. Is dit het scheppen van de precedent?
VERZOEK OM INFORMATIE
Aan: college B & W
Onderwerp: Woonwagencentrum Oude Pontweg
Naar aanleiding van: Collegebericht 23 van 2011 en B&W besluit B11.0076 betreffende het Woonwagencentrum aan de Oude Pontweg te Velsen-Zuid.
In het collegebericht wordt gemeld, dat er een omissie was bij de opmeting van het terrein in het verleden, zodanig dat er een verschil zou zijn van 80 cm.
In het collegebesluit B11.0076 met als onderwerp de clustering van 3 woonwagens tot 1 brandcompartiment op het woonwagencentrum aan de Oude Pontweg te Velsen-Zuid, besluit het college:
– in te stemmen met de clustering van 3 woonwagens gelegen aan Oude Pontweg 125, 127 en 129 waarbij de onderlinge afstanden respectievelijk 4,05 m1 en 4,40 m1 bedragen;
– ontheffing krachtens artikel 19.4.2 van het bestemmingsplan Driehuis en Velsen te verlenen van het bepaalde in artikel 19.2.4, lid d, waarin is bepaald dat de onderlinge afstand tussen woonwagens minimaal 5,00 m1 bedraagt;
– onder voorwaarde dat de desbetreffende woonwagens worden voorzien van extra rookmelders.
Wij verzoeken u de volgende vragen te beantwoorden:
- Kan het college aangeven of de eis van 5 m brandafstand een belangrijk aspect was voor het besluit tot herstructurering van het woonwagencentrum?
- Kan het college aangeven of het nu toestaan van een afstand korter dan 5 m een precedent schept?
- Analoog aan het toestaan wil ik weten of dit de mogelijkheid schept om extra wagens toe te gaan voegen met kortere brandafstand dan 5m? Zo nee, waarom niet. Zo ja, strookt dat dan nog met de opdracht voor de herstructurering?
- In het college besluit wordt gewag gemaakt van een omissie uit het verleden bij de opmeting van het terrein.
Kan het college een verklaring geven wanneer en hoe dit heeft kunnen gebeuren? Er bestaan toch immers gemeentelijke basistekeningen, kadastertekeningen, bouw/ontwerptekeningen voor de herstructurering, een bestek met definitieve tekeningen?
Het is toch zo dat de aannemer voor de start van de bouw, net zoals bij ieder ander bouwwerk, eerst de bouwplaats volgens de bestek tekening gaat uitzetten, waarna die door de toezichthouder wordt gecontroleerd. Eerder mag de bouw immers niet starten. Daarbij mag aangenomen worden dat er tijdens de bouw ook nog wel eens een meetinstrument wordt gebruikt om de maten te controleren. - Kan het college aangeven wanneer in het verleden deze mismeting tot stand is gekomen?
- Kan het college aangeven waarom deze mismeting niet aan het licht is gekomen tijdens het uitzetten door de aannemer van het bouwterrein conform bestek en de daarbij volgende controle door de gemeentelijke toezichthouders?
- Hoe kan het college verklaren dat een verschil van 80 cm leidt tot een afwijking van 60 cm (5-4,40) plus 95 cm ( 5-4,05), totaal 155 cm? Dat is het dubbele van wat het college nu meldt.
- Kan het college aangeven waarom de fout niet is hersteld door terug te gaan naar de vereiste 5 m tussenruimte. Dit door bijvoorbeeld de randen van het terrein aan beide zijden iets (40cm)op te schuiven?
- Hoe kan het college verklaren waarom wagen 129 60 cm te dichtbij staat, terwijl de 80 cm tekort al ruim is opgevangen door de wagens No. 125 en 127, die 95 cm te dicht bij elkaar staan?
- Is het college voornemens om in kader van gelijkheid van bestuur (ofwel gelijke monniken gelijke kappen) in andere gevallen eenzelfde ruimhartige benadering toe te passen?
- Wat zijn dan de consequenties voor de toekomst?
Toelichting:
Het project herstructurering Woonwagencentrum Oude Pontweg is een groot project met een budget van € 9,6 mln, kompleet met een projectteam, projectplannen gestoeld op voorschriften, tekeningen, een aannemer en zeker toezichthouders. Eén van de redenen om over te gaan tot herstructurering was de brandveiligheid.
De wagens moesten conform voorschrift van de brandweer en aldus verwoord in het bestemmingsplan minimaal 5 m van elkaar staan. Los van het feit dat voor elk bestemmingsplan een ontheffing op onderdelen mogelijk is, blijft de vraag hoe men binnen zulk een groot project deze eis van 5 m niet heeft kunnen invullen.
Immers bij de start is er al een opdracht uitgegeven aan de aannemer om voor € 130.000 het centrum op te meten. Daarnaast bestaan er nog ontwerptekeningen en de gemeentelijke basis tekeningen. Voor de opdracht aan de aannemer moet er een bestek gemaakt worden met alweer tekeningen.Vervolgens moet de aannemer deze bestekmaten in het veld gaan uitzetten.
Hoe kan men dan nog meters verkeerd uitkomen?
Graag ontvangen wij de antwoorden binnen 14 dagen via de mail door tussenkomst van de Griffie.
21 maart 2011
met vriendelijke groet namens de fractie van Velsen Lokaal,
Johan van Ikelen
Deze vragen wel doorsturen naar overige raadsleden.
Na ontvangst van de antwoorden deze vragen en antwoorden wel door de Griffie te publiceren op de website van Velsen.
danielle zegt
hallo, mijn woonwagen in verzakt de gemeenten zegt van niet ik woon erin mijn deuren kunnen niet meer dicht tegels liggen los scheuren in wanden en zo voort ik zou verplaats worden maar ben als 1 van de weinigen die niet nog verplaats ben . dazen van verloren en nu? voor iets waar ik niks aan kan doen behale de gemeente vind het schande hoe ik behandelt word . gr kars van 125
Bram Diepstraten zegt
U kunt officieel bezwaar maken of een klacht indienen, via https://dloket.velsen.nl/loket/producten-en-diensten/klacht-indienen. Mocht de gemeente daar niet serieus op reageren, dan horen wij dat graag. Aan individuele problemen kunnen wij echter weinig doen.