Deze week stond het social media kanaal Twitter centraal binnen en buiten de afgelopen raadsvergadering binnen de gemeente Velsen. Aanleiding was een kennelijk binnen VVD Velsen ontstane situatie tussen een deel van het bestuur en bepaalde fractieleden.
• Onderzoek naar social media beleid binnen gemeentes laat grote verschillen zien (september 2011)
• Communicatie blijft mensenwerk, ondanks alle social media mogelijkheden
• Bestuur VVD Velsen op 21 mei 2012 naar huis gestuurd: Fractie VVD Velsen vindt discussie over vorm geen bestuurstaak
Zonder in te gaan op de details van deze gebeurtenis, is het wel goed om stil te staan bij het gebruik van social media kanalen binnen afzonderlijke politieke partijen. Daarboven kunnen gemeentes al dan niet een social media beleid hanteren met al dan niet afgebakende regels voor ambtenaren, burgemeester en wethouders en leden van de raad.
Velsen Lokaal hanteert een eigen media beleid voor zowel de bestaande conventionele media kanalen als de zogenaamde nieuwe media kanalen. Daarin zijn de rollen van fractie en bestuur duidelijk. Fractie gaat over de politieke inhoud en het bestuur over de vorm waarin de politieke basis van de partij wordt uitgedragen. Daarnaast regels voor onderling respect, maar ook vanuit de burger die binnen grenzen alle mogelijkheden krijgt om te reageren op standpunten van Velsen Lokaal.
‘Wij hanteren een actief social media beleid, gericht op het volgens van zoveel mogelijk inwoners, bedrijven, instellingen, verenigingen, organisaties en andere politieke partijen in de bredere IJmond regio’. Met dat beleid heeft Velsen Lokaal bewezen één van de meest media bewuste partijen te zijn. Zowel op de website, de bestaande media als IJmuider Courant en de bekende weekbladen, op dichtbij.nl en het gebruik van Twitter en Facebook.
Afgelopen week was het communicatief bezien interessant om te bestuderen wat er gebeurde. En vooral het grotere effect ervan in de ‘oude papieren media’. Wanneer je – zoals de meeste partijen in Velsen – tussen de 100 en 300 volgers hebt, is er een kans dat niet meer dan ca. 10% een gepubliceerd bericht spontaan ziet op Twitter of Facebook. En binnen dat ‘zien’ is er een nog kleinere kans dat het je ‘raakt’. Zet je alle berichten in een ’tijdlijn’ bij elkaar, dan ontstaat er een al dan niet samenhangend verhaal, eventueel met reacties van anderen. Voor een gemiddelde journalist ‘inhoud’ genoeg om daar een verhaal omheen te bouwen. Dat ‘overkwam’ – al dan niet bewust – de VVD Velsen afgelopen dinsdag en vandaag.
‘Dat zal bij ons niet gebeuren, natuurlijk glipt er ook bij ons wel eens een tweet door, die je achteraf bezien liever niet had willen verzenden. De devaluatie van ‘social’ is al langer gaande. Mensen gaan langer nadenken over hetgeen zij openbaar maken. Velsen Lokaal vindt dat nauwkeurigheid van de informatie verstrekking van groot belang is. Dus daarom juist bij ons: ‘ Ook duidelijke taal via de social media kanalen’.
Geef een reactie