Onlangs signaleerde een oplettende hondenbezitter, dat bij de aanleg van de nieuwe paden in het plantsoen aan de Heerenduinweg ernstig vervuild puin wordt gebruikt. Na eigen onderzoek constateerden wij dat er inderdaad aluminium, oud elektrisch schakelmateriaal, stukken glas, VMVK kabel, betonijzer en nog wat meer schadelijk en gevaarlijk puin te vinden is op de nieuwe paden.
Het is bekend, dat gemalen puin wordt gebruikt voor de verharding van paden en wegen. Maar dit puin kan natuurlijk absoluut niet. Honden, maar ook spelende kinderen kunnen zich ernstig verwonden. Om maar niet te spreken van de verontreiniging van de grondbodem!
Velsen Lokaal stelt dan ook vragen aan het college, omdat zij zeggen te willen gaan voor gemeente met een groene uitstraling. Dan past het gebruik van vervuilde en gevaarlijke materialen bij de aanleg paden in een plantsoen volstrekt niet.
VERZOEK OM INFORMATIE
Aan het college van B&W
Betreft: gebruik vervuild puin als verharding ondergrond
Naar aanleiding van opmerkingen en vragen van oplettende burgers en eigen onderzoek, is vast te stellen dat het puin dat gebruikt wordt als verharding van nieuw aan te leggen paden, ernstig vervuild is. Zo zijn elektrische onderdelen, stukken glas en staal regelmatig terug te vinden tussen het puin bij de nog niet voltooide paden in het stadpark en bij het plantsoen aan de Heerenduinweg.
Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Is het college het eens met de stelling, dat de gemeente met oog op haar voorbeeldfunctie, beslist geen vervuild en gevaarlijk bouwmateriaal mag gebruiken voor de aanleg van wegen en paden?
2. Kan het college aangeven of voor verhardingen er altijd wordt uitgegaan van de toepassing van “schoon” puin voor het ballastbed?
3. Kan het college aangeven, indien “schoon” puin voor het ballastbed is voorgeschreven, wat de stappen zijn nu er toch vervuild puin blijkt te zijn toegepast?
Toelichting:
Een citaat uit een door ons ontvangen mail over het plantsoen aan de Heerenduinweg zegt:
“Geachte heer van Ikelen,
Ik richt mij tot u vanuit bezorgdheid naar medeburgers en gemeente.
Waarover ik bezorgd ben is het feit dat bij de renovatie van bovengenoemd veld als verharding van de looppaden mijn inziens vervuild puin gebruikt is. Ik kom namelijk aluminium, oud elektrisch schakelmateriaal, stukken glas, VMVK kabel, betonijzer, etc. tegen wanneer ik mijn hond uitlaat.”
Gemalen puin kan als ballastbed voor verhardingen van wegen en paden gebruikt worden. Het is verkrijgbaar in verschillende kwaliteiten: schoon puin en vervuild puin. Het eerste zal zeker wat duurder zijn dan het laatste.
Het college pretendeert een groene uitstraling te hebben. Dan past het volstrekt niet dat er vervuilde en gevaarlijke materialen gebruikt worden bij de aanleg van wegen en paden. Temeer omdat voormeld gebruik de grond en bodem zou kunnen verontreinigen.
IJmuiden, 12 december 2010,
namens de fractie van Velsen Lokaal,
Johan van Ikelen
Rob zegt
Ik hoorde de term vaak vallen maar wist niet wat het was.”HOV is een term voor stads- en streekvervoer dat voldoet aan hoge eisen op het gebied van de doorstroming (hoge gemiddelde rijsnelheid)”aldus Wikipedia. Als nieuwe bewoner van IJmuiden (april 2010) forens ik tussen Amsterdam en mijn nieuwe woonplaats per fiets, scooter, auto, bus, trein en FFFerry, net hoe het uitkomt. Je kan me dus wel vervoersdeskundige noemen. De discussie HOV – ja of nee volg ik op afstand middels de buurtkrantjes waar de lokale politieke partijen advertorials plaatsen met de verdediging van hun zaak. 70 milj. is veel geld voor 3 minuten tijdswinst maar ook wel kort door de bocht om het zo te bekijken. Met respect voor alle tegenstanders die overlast vrezen omdat die busbaan eng dicht bij hun “backyard” komt – Vogelbuurt, Velsen Zuid, Driehuis: ik vermoed dat de besteding van de miljoenen niet hun belangrijkste argument is – of bejaarden die uit de kranten-berichtjes moeten concluderen dat hun vervoer ze wordt ontnomen (wat echt niet kan!) kan ik voorstanders van HOV net zo goed begrijpen. Toename van fileverkeer is namelijk een zelfvervullende voorspelling en openbaar vervoer moet ongehinderd zijn weg kunnen vervolgen wil het serieus genomen worden: aansluiten in de file voor een bus gaat helemaal nergens over: dat ding moet rijden.
Vanwege de recentelijke hevige sneeuwval nam ik maar liever bus 82 naar Amsterdam. Die kwam – met vertraging – en ging op weg en stond vervolgens, vanaf het viaduct bij Velsen Zuid tot aan de A9, in de file. Bij Sloterdijk was weer een file omdat sluipverkeer dat de A10 op wil de bussluis blokkeerde. De buschauffeur bleef rustig wachten…
Dit is dan tijdens extreme weersomstandigheden maar het lijkt me logisch dat als het autoverkeer toeneemt de kans dat dit een regulier verschijnsel wordt groot is, dat men dus niet op OV kan bouwen en dat je op tijd op je werk verschijnen met de bus wel kunt vergeten.
Het lijkt mij zinnig dat de gemeente Velsen duidelijkheid schept in het verhaal want de burgers beinvloeden via advertorials in buurtkrantjes is inspelen op emoties. Laat met plattegronden de feiten zien wat er gaat gebeuren. Ik mag hopen dat het hele plan op democratische wijze is besloten. Maar hebben burgers dan bij de besluitvorming zitten slapen en worden ze nu pas wakker, of hoe zit dat?
Rob zegt
PS. ik reageerde met mijn mail op nog één keer HOV. Jammer dat ik niks wist van dat vervuilde puin want ik heb bij de verbouwing van mijn huis flink moeten dokken om 7 containers schoon puin af te laten voeren.