Gezamenlijk willen de gemeenten in de IJmond een bereikbaarheid visie vast stellen. Hierin staat o.a. de verlenging van de A8 van Westzaan naar de A9 bij Heemskerk. Wethouder Vennik -in zijn rol als voorzitter van de werkgroep IJmond bereikbaar- wil heel graag daar 2,1 miljoen euro Velsens gemeentegeld voor bestemmen.
Velsen Lokaal vindt dat wij als IJmond gemeente de aanleg van die weg natuurlijk wel maximaal mogen faciliteren, maar de financiering moet via de gebruikelijke weg van Rijkswegen fonds en provincie plaats vinden, want dat zijn de incasseerders van de wegenbelasting. Velsen Lokaal ziet die € 2,1 miljoen liever besteed worden aan lastenverlichting, want wij zijn toch één van de duurdere gemeentes.
Ook wil men het boodschappen doen per fiets bevorderen, zelfs zo nodig via dwangmaatregelen. Maar is al eens uitgeprobeerd om met 2 tassen boodschappen en een zak aardappels in de hand veilig te fietsen? Velsen is voor de fiets maar tegen het stellen van harde maatregelen ten aanzien van het boodschappen doen per auto.
Een enorme bedreiging is de komende revisie van de Velsertunnel. De tunnel is de aorta van het noord-zuidverkeer in de IJmond. Wij twijfelen sterk of Rijkswaterstaat wel oog heeft voor dit belang. RWS probeert in samenspraak met de gemeenten dit op te lossen door zoveel mogelijk verkeer te weren of via de Coentunnel te sturen. Geen moment toont men druk op de aannemer uit te willen oefenen om de 3 x 6 maanden afsluiting te verkorten. En ook ontbreekt de visie van het testen van de installatie op een moderne manier via een simulatiemodel. Heel ouderwets en arrogant wil men daarvoor de tunnel maandenlang afsluiten. Pure ontkenning van het IJmondiale belang met de Velsertunnel. Vanuit het college horen we geen harde protesten richting Rijkswaterstaat. Dat doet ons vrezen, want we laten dit toch niet zomaar gebeuren ?
Gerard Smids zegt
Inhoudelijk ben ik het grotendeels eens met het artikel. Vooral als het gaat om de Velsertunnel. Wij maken er weinig gebruik van, maar gemeenten in het algemeen maken van grote projecten grote drama’s. Tijdschema’s worden nooit gehaald, kosten lopen altijd enorm uit de hand. Het zou Velsen sieren als dit project professioneel, en vooral binnen de planning en binnen budget wordt uitgevoerd. Ik volg de gebeurtenissen op de voet.
Dat wat betreft de inhoud. De vorm en het taalgebruik kunnen echt stukken beter. Voorbeeld: de eerste zin.
Gezamenlijk willen de gemeenten in de IJmond een bereikbaarheid visie vast stellen.
Ik zie al meteen drie cruciale fouten. De opbouw van de zin is heel krom en er worden twee woorden gesplitst die als één woord moeten worden geschreven. Zo dus:
De gemeenten in de IJmond willen samen een bereikbaarheidsvisie vaststellen.
Ziet u? Niet alleen korter, maar ook in correct Nederlands. De website zou op deze manier en in één schrijfstijl moeten zijn opgezet. Dat kunt u bereiken door een “eindredacteur” de teksten te laten lezen en aanpassen zodat de hele website eenheid en professionaliteit uitstraalt.
Met vriendelijke groet,
Gerard Smids
Peter Luit zegt
Hartelijk dank voor uw reactie. U doelt in uw reactie meer op de vorm dan op de inhoud. Dat is natuurlijk uw goed recht. Weet dat wij als klein team met beperkte capaciteit natuurlijk ons best doen de website zo actueel mogelijk te houden met relevante inhoud. Wij zijn van mening dat er wel sprake is van eenheid en professionaliteit, al kan het natuurlijk altijd beter. Juist uw opmerkingen dwingen ons dat kennelijk nog beter te doen. Waarvoor dank.