Onlangs ontraadde verkeerswethouder Vennik de raad om in te stemmen met het verzoek van Velsen Lokaal om zo snel mogelijk het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan uit 2004 te actualiseren. Dan lijkt er een verborgen agenda te zijn, want blijkbaar is er wel een regionale visie over de mobiliteit en bereikbaarheid voor de IJmond. In een voortgangsrapportage staan alarmerende berichten over het schrappen van onrendabele openbaar vervoers- lijnen. Misschien wordt hier de Fast Flying Ferry genoemd. Moet deze dienst opgeheven worden om de snelle bus (HOV) zo meteen te kunnen betalen?
Wat staat er nog meer tussen de regeltjes door geschreven in die visie? Gaat dit gemeentebestuur nog wel voor de beloftes aan de bewoners van Santpoort en Driehuis ten aanzien van het verminderen van het autoverkeer door de dorpskernen? Om niet Velserbroek te vergeten met een aansluiting op de A9/A22!
Er is overleg geweest met de Provincie en gemeente Haarlem over het oplossen van knelpunten. Zijn er dan ook concrete zaken te melden hoe de gemeente Haarlem zich opstelt ten opzichte van Landal Greenpark bij Fort Benoorden Spaarndam?
Kortom, vele belangrijke zaken waarvan Velsen Lokaal vindt, dat het college de raad hierover actief had moeten informeren. Om die reden stellen we de vragen om te voorkomen dat we helemaal aan het eind van het traject alleen nog maar JA of NEE mogen zeggen tegen een IJmondiale visie, waarbij de raad geen kaders heeft kunnen stellen.
Vragen van de raad
Datum | 18 februari 2013 |
Raadsvraagnummer | Vult de Griffie in |
Fractie | Velsen Lokaal |
Onderwerp: Regionale Mobiliteitsvisie IJmond
Toelichting bij de vragen:
Tijdens de raadsvergadering van 7 februari j.l. heeft Velsen Lokaal een motie ingediend om het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan zo snel mogelijk te evalueren en actualiseren. De wethouder hamert telkenmale op integrale samenhang te willen bevorderen, maar dat bleek zijns inziens nu juist niet te gelden voor een Lokaal Verkeers- en Vervoersplan. Dat bevreemdt ons, omdat juist voor een lokaal verkeersplan integraliteit zeer belangrijk is. Ieder te nemen maatregel kan immers invloed hebben binnen een wijk.
Weeks na de raadsvergadering volgt een voortgangsrapportage vanuit de Stuurgroep wegbeheerders IJmond (zijnde de 4 wethouders Verkeer). Daarnaast lezen we verontrustende artikelen in de IJmuider Courant over het mogelijk schrappen van de Fast Flying Ferry in 2014.
Voor Velsen Lokaal geven beide zaken aanleiding om inhoudelijke vragen te stellen in hoeverre de belangen, ontwikkelingen en planning zich verhouden in het gemeentelijke belang. O.i. zou de raad van Velsen vroegtijdig ook ruimte moeten krijgen voor het doen van suggesties, zodat het college in opdracht van de raad inbreng kan leveren aan de visie. Op deze wijze ontstaat een samenwerking en wordt voorkomen dat de Raad te zijner tijd alleen maar ja of nee mag zeggen tegen de visie.
Vraag 1
Wat zijn de belangrijkste speerpunten uit de IJmond, en Velsen in het bijzonder, voor het regionale uitvoeringbeleid, dat sinds anderhalf jaar wordt voorbereid om te komen tot een visie op de korte en lange termijn?
Vraag 2
Hoe moet Velsen Lokaal de relatie zien tot de visie van de lokale agenda van Velsen, waarbij o.a. een geantidateerd LVVP als onderlegger gebruikt moet worden en de Visie op Velsen 2025?
Vraag 3
Onlangs is een motie aangenomen om de destijds geformuleerde randvoorwaarde niet langer als dwingend, maar eerder richtinggevend te hanteren voor de kruising Waterloolaan en Minister van Houtenlaan.
a. Blijft het college dan onverminderd zich inzetten voor o.a. het terugdringen van de verkeersdrukte door de dorpskernen Santpoort en Driehuis?
b. maken de daarvoor genoemde oplossingen uit het rapport van Goudappel deel van uit van de inbreng van de lokale agenda?
c. Zo ja, in hoeverre worden deze meegenomen in het overleg ten aanzien van de voortgang over de regionale bereikbaarheidsvisie?
Vraag 4
Gemeld wordt dat gesproken is over de OV visie van de provincie Noord- Holland.
a. Op welk moment was het college bekend met de overweging van de provincie om de Fast Flying Ferry op te offeren, hoogstwaarschijnlijk voor het bekostigen van de HOV?
b. En spreekt de provincie over andere onrendabele lijnen?
c. Zo ja, kunt u dan melden welke lijnen daarmee bedoeld worden?
Vraag 5
Kan het college melden welke eisen, wensen en ideeën zijn in gebracht in het belang van Velsen voor de visie?
Vraag 6
De projectgroep heeft ambities, knelpunten en oplossingen voor die knelpunten concreet gemaakt. Dat staat gemeld onder het kopje Producten die zijn afgerond. Er is zelfs al overleg geweest met Rijkswaterstaat, de Provincie en de gemeente Haarlem en dan met name over de raakvlakken tussen de visie van de IJmond en Zuid-Kennemerland.
- Wordt daarbij ook gesproken over de wijze waarop Haarlem zich opstelt o.a. ten opzichte van het Landal park bij het Fort Benoorden Spaarndam?
- Liggen de raakvlakken tussen beide visies uiteen en of zijn die te overbruggen?
Vraag 7
De raad kan lezen dat er een enquête is gehouden onder de IJmondbewoners en dat deze gecommuniceerd staan op de website van IJmond bereikbaar en een nieuwsbrief.
Waarom is de raad in het kader van de actieve informatieplicht van het college daarover niet geïnformeerd?
Gelijk zo deze vraag ten aanzien van de input uit het bedrijfsleven en belangenorganisaties?
Vraag 8
Gemeld wordt dat de Provincie de regio heeft uitgenodigd om voorstellen te doen voor slecht renderende buslijnen in de IJmond. Samen met o.a. het bedrijfsleven heeft dat geresulteerd in een breed voorstel aan de provincie. Naar aanleiding daarvan is een plan voor het OV opgesteld. Er blijken nog geen concrete resultaten te melden zijn, omdat nieuwe ontwikkelingen door de Provincie worden gekoppeld aan haar nieuwe vervoersplan.
- Kan het college melden of en zo ja, welke voorstellen zijn gedaan aan de provincie?
- kan het college een tip van de sluier oplichten waar de provincie aan denkt in relatie tot het OV-plan?
- Is te melden of en zo ja, welke consequenties dat heeft voor de IJmond en in het bijzonder voor Velsen?
Vraag 9:
Als de visie klaar is, dan wordt deze aangeboden aan de Raden binnen de IJmond.
a. Is de visie dan alleen vastgesteld door de IJmondcolleges of hebben de andere genoemde partijen daar een rol bij gespeeld?
b. Zo ja, is er dan nog voldoende ruimte voor iedere raad om een eigen inbreng te leveren?
c. Zo nee, moeten alle raden dan unaniem instemmen met de visie?
Geef een reactie