Die vraag stond centraal tijdens het werkbezoek van de gemeenteraad aan Bataviastad/Lelystad. En deze vraag moet ook gesteld worden binnen Velsen, want er ligt een plan om een outlet te ontwikkelen op de Zuiderscheg in Spaarnwoude.
Een Factory Outlet Center (FOC) is een concentratie winkels waar fabrikanten en handelaren partijen goederen (meestal merkkleding, maar ook bv. schoenen of sieraden) tegen hoge korting verkopen aan consumenten. Vaak gaat het om voorraden artikelen die uit de winkels worden teruggehaald omdat er een nieuwe collectie wordt geïntroduceerd.
Onze plaatselijke ondernemers staan niet te trappelen van enthousiasme voor een FOC en vragen aan de gemeenteraad om zich goed te laten informeren over de gevolgen voor het winkelbestand in Velsen. “Het zou nadelig zijn voor de eigen detailhandel.“
Maar in de praktijk blijkt het tegendeel. Men profiteert juist van nieuw winkelend publiek uit de verre omstreken. Vaak komt dit publiek voor een dagje uit om te funshoppen en men wil dan ook de omgeving verkennen. Voor de branches van sport en mode heeft het wel een beetje nadelige invloed naast de concurrent van het internetschoppen. Men gaat naar de winkel, past en noteert het artikel. Thuisgekomen zoekt men op internet naar het product en schaft het aan voor vele euro’s minder.
Het werkbezoek was daarom ook bijzonder waardevol om van de ondernemers zelf te horen wat de invloed was van een outlet voor hun eigen winkelbestand. Door de juiste opzet en afspraken te maken kan men niet anders zeggen, dan dat er nauwelijks sprake is van een nadeel.
In de outlet mag geen nieuwe collectie worden aangeboden. Daarnaast is te zien, dat de winkels uitsluitend voortkomen uit grote fabrieken zoals Niké, Adidas, H&M, Gant etc. en het voor jong publiek aantrekkelijk is.
Voor de komst van een FOC in Spaarnwoude ligt nog een concurrent op de loer. Dat is Sugar City in Halfweg. Daar wil men ook een FOC ontwikkelen. Wie van de twee het gaat worden is nog niet te zeggen. De eerste die toestemming krijgt, zal de ander geen ruimte meer laten om een outlet te ontwikkelen. Het wordt een strijd tussen Velsen of Halfweg!
Johan Zwakman zegt
Ik ben van mening dat VL de zaak wel erg simpel voorstelt. Ik kan me nog voorstellen dat de mensen na een bezoek aan het FOC nog meer willen, maar dat is nu net wat Fun Village gaat beiden: naast winkelen ook fun in de vorm van uitdagende activiteiten. Wie komt er dan nog naar IJmuiden? En als ze dan al naar IJmuiden komen waar vinden ze dan een gezellig winkelcentrum? Dat hebben we toch niet. Laatst kwam er iemand op me af die vroeg waar het winkelcentrum was. Toen ik vertelde dat hij er al was, reageerde hij: “Dat meen je niet!”. Weer een ander vroeg waar hij op een terras een biertje kon drinken. Ik kon hem niet helpen. En ten slotte iemand die ergens tussen de middag een broodje wilde gaan eten. Ook dat is een probleem. En dan denkt VL dat naast het winkelcentrum van IJmuiden, naast Fun Village een trekpleister gaat worden. Laat me niet lachen.
En dan het koopplaatje. Er is door deskundigen vastgesteld dat er in Nederland plaats is voor drie FOC’s. Die zijn er inmiddels, maar daarnaast zijn er nog twee in een ver gevorderd stadium van ontwikkeling, namelijk Zoetermeer en hier om de hoek Sugar City. Die gaan elkaar dus kapot concurreren.
Johan Zwakman
Marianne Vos zegt
Het werkbezoek gaf duidelijk aan dat mensen na een dagje Factory oulet met name voor mensen van buiten af, maar ook het publiek uit Lelystad niet direct de behoefte hebben aan verder bezoek aan winkels. Men betaalt een enorme prijs om daar een dagje te zijn, gelet op de parkeertarieven. Het zogenaamde onderzoek naar de wenselijke aantallen outlets is in opdracht uitgevoerd door de opdrachtgever van de bestaande FOC ‘ s dus die roepen natuurlijk dat drie of vier het maximum is voor Nederland! De spoeling voor hen wordt alleen maar dunner als er meer komen. En dat vinden ze voor hun eigen positie (lees: concurrentie) een beetje link.