De raad krijgt jaarlijks vele projecten onder handen, waarover zij besluiten neemt. Maar wat gebeurt er daarna? De uitvoering vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de wethouder die de portefeuille beheert waartoe het project behoort. Vervolgens worden de nodige ambtenaren ingezet om de dagelijkse gang van zaken uit te voeren.
Maar op welke manier wordt de gemeenteraad over de voortgang van lopende projecten geïnformeerd? En nog belangrijker: op welke manier worden betrokken inwoners en/of ondernemers geïnformeerd? Ik loop nu een klein tijdje mee en schuif vaak aan bij de diverse vormen van ‘raadsoverleg’. Toch valt het mij op dat er niet ergens een lijstje ligt met openstaande en/of lopende projecten, welke even wordt doorgenomen om de raad te informeren over de stand van zaken.
In het verlengde daarvan kunnen inwoners en ondernemers via de daartoe gebruikelijke media kanalen op de hoogte worden gehouden. Belangrijk voordeel is dat onaangename plotselinge verrassingen kunnen worden voorkomen. Nu is het gebruikelijk dat het ambtelijk apparaat pas weer ’terugkomt’ als er een nieuw (vervolg) besluit moet worden genomen. In de tussenliggende tijd wordt op formeel niveau geen informatie verstrekt. Wel kunnen individuele raadsleden vragen naar de status van projecten, maar dergelijke ‘één-tweetjes’ komen nauwelijks terug in de raad, waardoor de communicatie richting belanghebbenden veelal ook individueel is.
Dus doet Velsen Lokaal een voorstel om een (on-line) project agenda te maken, met daarin de projecten die op regelmatige basis vragen om de status van de operationele voortgang. Tijdens het actualiteitenuurtje zou de raad dan vragen kunnen stellen aan de desbetreffende wethouders. Vervolgens zou op de website van de gemeente Velsen op eenvoudige en leesbare wijze de status van de verschillende projecten te vinden moeten zijn.
Geef een reactie