De afgelopen raadsvergadering, dat sinds lange tijd weer eens een marathon zitting werd, is het programma ‘Velsen, Stad van de wind’ behandeld. Wat houdt dit programma in? Volgens de wethouder gaat het over het terugdringen van energiegebruik. Maar als hij goed leest dan gaat het veel verder dan dat. Het gaat ook over het zoeken naar alternatieve energie bronnen. Dus niet alleen wind, maar ook zon en de stroming van het water. Dit alles om de uitstoot CO2 te verminderen.
• door Martin Grégoire, raadslid
Tijdens de eerste bespreking vond iedereen het programma een goede zaak. Er waren alleen vragen over de uitvoering en haalbaarheid. Het was wat dat betreft niet concreet genoeg. Het programma staat vol ambities en maatregelen. Slechts een klein deel valt binnen de invloedsfeer van de gemeente. De overige “vervuilers”, huishoudens, verkeer en bedrijfsleven moeten worden geënthousiasmeerd door en voor allerlei maatregelen.
Echter in het programma staat niet duidelijk wat de huidige stand van bv de CO2 uitstoot is. Nuon en Tata Steel staan er niet in, omdat deze al afspraken hebben met de provincie en op landelijk niveau.
In het programma staat ook niet waar we naar toe willen, op welke termijn en wat de kosten zijn om dat te bereiken. Kortom, het missen van dit soort informatie maakt het programma niet concreet en is daarom veel te vrijblijvend. Die informatie hebben we wel nodig om keuzes te kunnen maken, zeker in het licht van de bezuinigingen. We moeten immers goed met de centjes omgaan en dan moet er gezocht worden wat het meeste oplevert voor zo laag mogelijke kosten.
Om dit inzicht te verkrijgen hebben wij samen met de VVD gevraagd om deze informatie door het college te leveren voordat we echt kunnen beginnen met de uitvoering van dit programma.
Wethouder Westerman (GL) wees dit verzoek af, omdat het hem zou beknotten in zijn flexibiliteit. Als voorbeeld stelde hij de snelle actie van de verkoop van 50 gesubsidieerde zonnepanelen. De snelle actie was meer ingegeven om nog even snel voor het einde van het jaar zijn budget op te maken.
U kunt er van denken wat u wilt, maar voor Velsen Lokaal staat het succes voorop om het programma blijvend uit te voeren en niet plotseling cadeautjes uit te reiken. De haalbaarheid moet meetbaar en te betalen zijn, anders blijft het regeren op basis van meevallende incidenten.
Wat er ook speelde was de naam van het programma: “Velsen, stad van de wind”.
Daar kunnen we ons alles bij voorstellen maar dekt niet de lading. Zie de actie als hierboven omschreven. Ook zonenergie en waterkracht zijn bronnen van energie. De wethouder legde nogmaals omstandig uit, waarom naar zijn idee de titel moest blijven zo als het was. De raad besliste anders. De naam wordt nu “Velsen, Stad van Zon, Zee en Wind”.
Vervolgens kwam een motie over het leveren van stroom aan de wal, zgn walstroom. Walstroom is een goede maatregel tegen de uitstoot van de CO2 van zeeschepen in de haven van IJmuiden.
Velsen Lokaal ondersteunt dit van harte, al gaf het nog al wat discussie over de termijn van invoering en waarom eerst alleen voor de DFDS ferry? De wethouder gaf aan, dat tijdens een Kimo- congres in Middelburg hier over was gesproken en dat wellicht bij een volgende gelegenheid het Kimo dit weer ter sprake zou brengen.
Onzin natuurlijk! Velsen heeft een organisatie voor het schoonmaken van de wereldzeeën als het Kimo niet nodig om na te denken over het invoeren van walstroom. Vooral ook niet omdat voor kleine schepen in de Vissershaven dit al pandoer is.
Ik voorzie dat dit programma nog een aantal keren zal terugkomen deze periode.
Maurice Bok zegt
Wat weer op viel is dat de heer Cruz het geen bezwaar vond dat het een zoekplaatje was. De cijfers (kosten, huidige CO2 uitstoot etc.) zijn terug te vinden in andere documenten als Milieu rapportages. (lees ZOEKEN)
Wat is er mis met duidelijkheid?
A.R. Zoutendijk zegt
Rekent U de gemeente Velsen zelf ook tot de overige “vervuilers” daar zij het verkeer over de weg ((HOV-)bus en overig wegverkeer) vrij baan wenst te geven? Het bevorderen van het vervoer per spoor is in dit verband een betere remedie ter oplossing van het probleem; maar dan moet de gemeente Velsen met in haar kielzog de provincie Noord-Holland wel “om” door bestaande spoorlijn te reactiveren. Toch?!
Slim Investeren zegt
In aanvulling op dhr/mw Zoutendijk zou ik willen voorstellen om serieus te onderzoeken of er een slimme combinatie mogelijk is van HOV-bus en spoor. In de binnenstad van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht is dit al decennia een zeer succesvolle en veilige combi (De Tram !).
Hiermee wordt een echte Win-Win situatie bereikt: hergebruik van bestaande spoorinfrastructuur (goederen en toeristen) plus een mooie buslijn (forensen).