Al meer dan een half jaar loopt de voorbereiding op de Visie Noordzeekanaal gebied (NZKG) 2040. Daarin wordt vooruitgekeken naar de gewenste situatie in 2040. Een onderzoek daartoe wordt gecoördineerd door de provincie in samenwerking met de vijf gemeenten aan het Noordzeekanaal: Amsterdam, Zaandam, Spaarnwoude-Haarlemmerliede, Beverwijk, IJmuiden.
Helaas was het vertrekpunt van het onderzoek simpel gesteld: “ hoe faciliteren we de haven van Amsterdam met uitbreidingsmogelijkheden en waar bouwen we nog een enorme massa woningen”.
Als antwoord bracht de Raad van Velsen het Raadsmanifest over de Metropool Regio Amsterdam (MRA) in. Deze stelde de Raad drie jaar geleden unaniem vast. Velsen wilde daarmee de eigen uitgangspunten voor de toekomst van dit gebied duidelijk vastleggen. Een uitnodiging naar de gemeenteraad van Amsterdam om hierover van gedachten te wisselen werd afgeslagen door Amsterdam.
Door de Amsterdamse bril kijkend moeten de havens opschuiven naar het westen (Houtrak- of de Noordwijkermeerpolder), zodat Amsterdam mooie woningen kan bouwen in de dan voormalige havengebieden binnen de ring A10.
De IJmond beslaat 8% van het MRA-gebied. De industriële bedrijvigheid is nu 15 % met alle milieubelasting als gevolg. Toch wil men meer industrie hier onderbrengen. De Velsense gemeenteraad stelt, als door verbeteringen door de industrie de milieubelasting in de IJmond afneemt, dat dit dan niet opgevuld moet gaan worden met andere industrieën en extra milieubelasting. Deze belasting moet echt duurzaam omlaag!
Velsen lokaal heeft alle sessies ter voorbereiding van deze visie bezocht en is voorgegaan in de strijd om de Amsterdamse haven te laten waar hij nu is. Daarbij wijzend op mogelijkheden de haven te vernieuwen en efficiënter te benutten, zodat geen extra ruimte nodig is.
Wat betreft de woningbouwplannen verbaast het ons, dat de provincie woningen denkt te realiseren ten westen van Zeewijk richting strand. Diezelfde provincie, die eerdere wensen vanuit Velsen voor woningbouw fanatiek afwees en het gehele gebied tot Natura 2000 zone bestempelde.
Blijkbaar past het wel in de kraam om zulke granieten regels ineens flexibel te maken!
In de voorbereidingssessies heeft Velsen Lokaal zich hard gemaakt voor behoud van Spaarnwoude als groene long. Het is een recreatiegebied voor de inwoners van de omliggende gemeenten. Ook die van Amsterdam.
Velsen Lokaal pleit ook voor betere openbaar vervoer verbindingen van oost <>west voor personen. De plannenmakers willen alleen maar denken aan verbetering in het gebied voor goederenvervoer.
De Visie NZKG wordt eind april in concept vastgesteld en gaat dan naar de gemeenteraden.
Velsen Lokaal zal zich alert en kritisch hierin blijven opstellen.
Geef een reactie