Al heel wat jaren zijn we bezig met de visie op het centrum van IJmuiden, Pont tot Park, en nu zijn we zover dat we hiervoor een ontwikkelstrategie willen vaststellen.
Hieronder leest u wat de inbreng van Velsen Lokaal was tijdens de behandeling in de sessie.
Laat ik beginnen met vermelden Velsen Lokaal een ontwikkelplan en strategie ontzettend belangrijk vindt. Temeer daar het is opgesteld ten behoeve van het bouwen van woningen en het leefbaar maken van een fijn gebied, het centrum van IJmuiden.
Het is belangrijk om een goede visie te hebben, zodat je de komende 20 tot 30 jaar naar een omgeving kan toewerken waar over de samenhang en uitstraling is nagedacht en waar dit met elkaar in verband staat.
Iets dat het centrum van IJmuiden na zoveel jaren en plannen maken wel verdiend.
Maar moeten we dan alles zoals het nu in het concept plan staat 1 op 1 overnemen of vaststellen?
Wat nu in ieder geval al wel duidelijk is geworden, is dat het aantal woningen waar steeds mee gewerkt is (en waar wij al wel zo nu en dan de nodige vraagtekens bij hadden) door het WBV behoorlijk in aantal is gereduceerd. Helaas kan het WBV de komende jaren niets doen met het vernieuwen van het woningaanbod in het centrum. Dat is een flinke streep door de aantallen maar ook door de ambitie.
En tegelijk geeft het raadsvoorstel, dat eind januari op de agenda staat, al aan dat met deze verminderde aantallen ook de verkeersbewegingen minder zullen zijn en dat dan ook de ambitie van mobiliteit een andere is. Dat is wel een heel belangrijke zin. Als iets niet strikt noodzakelijk is….
Ook Velsen Lokaal vind de ambitie zeer groot. Zo groot dat je je kunt afvragen of het wel bij het centrum van IJmuiden past.
Ook lijkt het alsof het gebruik en bezit van een auto ondergeschikt gemaakt wordt aan de plannen. Waarbij we natuurlijk niet uit het oog moeten verliezen dat bedrijfsbusjes de wijk ook vol zetten.
Want het willen stimuleren van deelauto’s maar niet proberen het probleem van andere manieren aan te pakken is te makkelijk. Ook het dan maar over gaan tot parkeerregulering is een gedachte die meer problemen dan oplossingen biedt. Het is alom bekend dat aan de randen van deze gebieden het nieuwe probleem ontstaat. Laten wij terughoudend zijn om daar gelijk maar toe over te gaan.
Wij lezen ook: een straat ombouwen tot aantrekkelijk flaneerboulevard, dat klinkt heel mooi, maar dan moet je verkeer daar weren. En het verkeer dat je hier weert, zorgt voor minder leefbaarheid op andere plekken. Het zogenaamde waterbedeffect.
Wij hebben ook nog aandacht gevraagd voor het Velserduinplein. In het concept staat op pagina 35 dat het groen blijft met ruimte voor de markt en braderieën en verderop (pagina 40) staat dat het met het weghalen van de Hema ruimte biedt voor ontwikkeling. Dit staat haaks op elkaar. De wethouder gaf aan dat de Hema van derden is en daar nog geen plannen voor hebben of hebben ingediend.
Mogen we ervan uitgaan dat als er nu nog een plein is waar dit kan, we dit niet op voorhand dichtbouwen?
Verder is het natuurlijk zo dat met een leeg canvas het makkelijk is om mooie plannen te maken. Maar dat hebben wij niet en we moeten wel degelijk rekening houden met het huidige gebruik van de ruimte door de inwoners. Het is natuurlijk een utopie om te denken dat we over 10 jaar allemaal alleen maar fietsen en gebruik maken van het OV of een deelauto. Dat is een proces dat nog vele decennia zal moeten groeien en dan nog denk ik dat wij niet vergelijkbaar zijn met het centrum van Haarlem en Amsterdam. Dus laten we het bij de IJmuidense maat houden. . Aanpassingen doen op basis van juiste en geactualiseerde gegevens.
Voor Velsen Lokaal is het in ieder geval belangrijk dat er nu spoedig op de eigen gronden van de gemeente ontwikkelingen voor woningbouw gaan plaatsvinden en dan noem ik de entree van IJmuiden, de hoek Zeeweg/Lange Nieuwstraat. Daar had trouwens al lang iets kunnen staan wat alweer in aanmerking had kunnen komen voor renovatie, maar dit ter zijde. Ook de grond aan de Kalverstraat of Schoolpad. Om maar vast een paar punten te noemen. (dat zijn de deelgebieden 1 en 2 waar als eerste ontwikkelingen zullen plaatsvinden)
Het zal niemand verbazen dat de getemperde ambitie misschien ook iets zou kunnen betekenen voor de ambtelijke capaciteit die nu gevraagd word in het raadsvoorstel. 8 fte op jaarbasis is een behoorlijk aantal en dat met onze ravijnjaren in het vooruitzicht.
Dus zolang die er niet zijn zou dit ten koste gaan van andere bouwinitiatieven. Dan gaan we de noodzaak van de prioriteit van woningbouw in het algemeen uit het oog verliezen.
Voorts vindt Velsen Lokaal differentiatie in de keuze van de te bouwen woningen. Dit is heel belangrijk. Om een goede mix van bewoners te krijgen en om mensen een woon-carrière te laten maken. Er is ook behoefte aan doorstroming, zodat er gezinswoningen vrijgemaakt worden.
Dit stukje wil ik graag afsluiten met een quote uit het concept:
“De openbare ruimte is flexibel en veerkrachtig en kan zich aanpassen aan veranderende behoefte, omstandigheden en uitdagingen.”
Laten we dat niet vergeten en vooral niet uit het oog verliezen voor wie we het doen!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Hoi Tineke. Wat bij mij een doorn in het oog is,is het leegstaande veld op de zeeweg. Recht tegenover mijn deur. Het zou een mooi plan worden met zorg enzo. Helaas dat is niet gelukt. Ik woon in een mooi huis maar woon naast een stront veld voor honden en deels parkeerplaats. Wordt hier ooit nog wat mee gedaan? Net als het oude la Belle. Ook al jaren kaal. Zo zonde allemaal.
Gr monique
Hi Monique ,
Dat snap ik helemaal. Ook wij zijn niet blij met gaten in Ijmuiden waar wel wat kan maar tot op heden niets gebeurd.
Terrein van La Belle zijn al diverse malen vragen over gesteld maar is van een particulier en die plannen zijn nog niet zo concreet dat er een omgevingsvergunning is /wordt aangevraagd. Terrein bij jouw woning zou inderdaad opgevuld worden met zorg. Maar die plannen zijn ook gestrand . Wat dat de huidige status daarvan is zal ik eens navragen.