Donderdag 4 juli tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces, tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota, diende Velsen Lokaal met steun van LGV, Forza en het CDA, de motie in ‘Aanpakken Sluipverkeer Velsen-Noord’. Aanleiding hiervoor is het feit dat er sinds vele jaren overlast wordt ervaren van sluipverkeer dat vanaf o.a. het terrein van Tata steel en omgeving richting de Velsertunnel rijdt.
De inwoners van Velsen-Noord ervaren deze overlast van o.a. werknemers die een route kiezen die ervoor zorgt dat ze minder verkeerslichten hoeven te passeren en ook niet achteraan de rij hoeven aan te sluiten. Ze kiezen de route over de Grote Hout- of Koningsweg, Stratingplantsoen en Wijkerstraatweg om vervolgens, zonder hinder van verkeerslichten, in te voegen richting de Velsertunnel. Best een logische keuze, maar dit levert veel problemen en ook veel onveilige situaties op. In het najaar van 2023 is er een proef geweest om te kijken of er een tijdelijk inrijdverbod kon komen aan de Grote Hout- of Koningsweg hoek Wenckebachstraat. Deze proef was ingesteld met verkeersregelaars en had een zeer positieve uitwerking. Handhaving van het inrijdverbod is het meest effectief met camera’s met kentekenherkenning. De bewoners zouden dan een een ontheffing kunnen krijgen.
De strekking van de motie
De strekking van de motie was om de wethouder en het college de opdracht te geven om dekking te zoeken in de begroting van 2025. En tevens de opdracht om in overleg te treden met Tata steel om te kijken of er bereidheid is om hieraan bij te dragen. Tenslotte zijn het veelal de werknemers van o.a. Tata steel die de overlast veroorzaken.
Wethouder Diepstraten was blij met de motie van Velsen Lokaal en zegde toe om inderdaad met Tata Steel te gaan overleggen en om te bezien of er een dekking gevonden kan worden om de camera’s te kunnen plaatsen. Met deze toezegging op zak hebben we ervoor gekozen om de motie in te trekken en de terugkoppeling van de wethouder af te wachten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!