Tijdens de raadsessie van 11 april 2024 over de Jeugdhulpverordening 2025 heeft Velsen Lokaal extra aandacht gevraagd voor de zorgen van de Participatieraad IJmond. Zij maakten zich zorgen omdat in de verordening staat dat het college kan besluiten om een klachtenregeling vast te stellen. Velsen Lokaal en andere partijen zeiden toen al: een duidelijke en toegankelijke klachtenregeling is hard nodig voor jongeren en hun ouders.
Welke klachtenregelingen zijn er nu?
Het college heeft uitgelegd hoe het nu geregeld is. Bij klachten over een jeugdhulpverlener of een behandelmethode kunnen jongeren en ouders terecht bij het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of bij de zorgaanbieder zelf, die verplicht is een klachtenregeling te hebben. Als de klacht gaat over de gemeente of iemand die namens de gemeente werkt, kunnen inwoners gebruikmaken van de gemeentelijke klachtenregeling. Deze blijft gewoon bestaan en is er voor alle inwoners.
Te veel loketten zorgt voor verwarring
Toch begrijpen wij, net als de participatieraad, dat het voor inwoners soms onduidelijk is waar je precies moet zijn met een klacht. Daarom werken de gemeenten in de IJmond en Zuid-Kennemerland samen aan een plan om de verschillende regelingen beter op elkaar af te stemmen. Daarbij worden ook jongeren, ouders en de participatieraden betrokken. Ook de adviezen van de Ombudsman en de Kinderombudsvrouw worden meegenomen.
Velsen Lokaal houdt vinger aan de pols
Velsen Lokaal blijft dit proces volgen. Wij vinden het belangrijk dat elke jongere en ouder in Velsen altijd weet waar hij of zij terechtkan en dat klachten snel en duidelijk behandeld worden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!