Kaders voor Educatielocaties in Velsen

Kaders voor educatielocaties in Velsen sessie 16 januari 2025

Door de kaders voor educatielocaties vast te stellen kan de gemeente Velsen op een positieve wijze bijdragen aan de ontwikkeling van onze jongste inwoners. We geven scholen en opvangorganisaties een helder kader om samen te bouwen aan een betere toekomst voor onze kinderen van 2,5 tot 12 jaar. Want zij verdienen een goede start in het onderwijs. Door de knelpunten weg te nemen, kunnen scholen en kinderopvangcentra zich makkelijker omvormen tot een educatielocatie Brede School of een Integraal Kindcentrum (IKC). Daarna kunnen zij de kinderen en hun gezinnen beter ondersteunen.

Waarom educatielocaties?
Een educatielocatie is meer dan alleen een plek voor onderwijs. Het is een plek waar onderwijs, opvang, zorg en buurtfuncties samenkomen. Dit helpt kinderen om zich doorlopend en veiliger te ontwikkelen. Ouders en buurtbewoners kunnen elkaar hier ontmoeten en dit versterkt de sociale samenhang in de wijk. Het is wel interessant hoe we dit exact gaan vormgeven en gaan inpassen geënt op die wijken. Bovendien bieden we peuters met een (taal)achterstand een eerlijke start. Tijdens het werkbezoek op 6 december hebben we met eigen ogen gezien hoe belangrijk deze samenwerking onder 1 dak is bij Zoef en de Zefier. Investeren in educatielocaties is een investering in de toekomst van Velsen.

De uitdaging
Bij het realiseren van deze locaties stuiten we op knelpunten. Wie betaalt welke kosten? Gemeente, scholen of kinderopvangorganisaties? Hoe maken we multifunctionele gebouwen toekomstbestendig? Hoe voorkomen we leegstand of oneerlijke concurrentie met bestaande locaties? Dit zijn terechte vragen die om een duidelijke aanpak vragen.

De oplossing
Het college heeft na zorgvuldige afweging gekozen voor een model waarin het schoolbestuur eigenaar wordt van het gebouw. Velsen Lokaal steunt deze keuze, omdat dit model:                                                    1) Het schoolbestuur en haar partners meer ruimte geeft om samen invulling te geven aan de educatielocatie.

2) De gemeente beperkt haar rol tot kredietverstrekker, waardoor het de zeggenschap en verantwoordelijkheid duidelijk bij de betrokken partijen liggen.

3) Aansluit op onze visie dat de gemeente geen grote rol moet hebben als beheerder van vastgoed.

Wat betekent dit voor het onderwijs in Velsen?
Met deze kaders geven we scholen en kinderopvangorganisaties meer mogelijkheden om samen te werken. Het zorgt voor een betere aansluiting voor kinderen, een versterkte buurt en een toekomstgerichte aanpak. Neem de aanvraag die er nu ligt van stichting IJmare voor de Brederode Daltonschool als voorbeeld. Door deze school om te vormen tot een IKC, lossen we een ruimteprobleem op en creëren we kansen voor kinderen en gezinnen in Santpoort-Noord.

Conclusie
Met het vaststellen van de kaders en het toekennen van de gevraagde lening van € 1,5 miljoen bieden we niet alleen duidelijkheid, maar zetten we ook een stap naar een toekomst waarin elk kind in Velsen een eerlijke kans krijgt. Dit is waar Velsen Lokaal voor staat: samenwerken aan een betere toekomst voor iedereen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *