Informatiesessie over het doelgroepenvervoer
Vandaag was ik namens Velsen Lokaal aanwezig bij de informatiesessie over het doelgroepenvervoer.
RegioRijder verzorgt sinds 2017 het Wmo-vervoer voor de gemeenten: Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen, Zandvoort. Per 31 december 2023 lopen de huidige contracten af. Dan moet ook het vervoerssysteem opnieuw zijn aanbesteed dat per 1 januari 2024 in werking treedt. We werden vandaag bijgepraat en zijn in gesprek gegaan over de uitgangspunten voor het nieuwe systeem vanaf 2024.
EVALUATIE REGIEMODEL DOELGROEPENVERVOER
RegioRijder is in 2017 ook gestart met het regiemodel. Een vervoerscentrale is daarbij verantwoordelijk voor de ritaanname en de planning, de vervoerders leveren de voertuigen en chauffeurs. Per 1 januari 2024 lopen de gemaakte contracten af.
Er is nu veel ervaring opgedaan met dit model en daarom is een evaluatie opgesteld. Wat hebben we de afgelopen jaren geleerd in het huidige systeem van het doelgroepenvervoer? Wat willen we meenemen om het in de toekomst nog beter te gaan doen?
CONCLUSIE EN AANBEVELINGEN
Uit de evaluatie blijkt dat het regiemodel wat betreft de operationele uitvoering heeft voldaan aan de verwachtingen. Het model functioneert goed. Qua efficiency en doorontwikkeling kan het bedrijf nog stappen maken. Instroom van andere vervoersvormen of OV-advies worden nu nog onvoldoende adequaat opgepakt, een dat is al de ambitie geweest vanaf het eerste begin. Dit komt o.a. door de vergoedingssystematiek aan de vervoerscentrale. Komt iets bijvoorbeeld vanuit de WMO of vanuit de WLZ?
Mochten we opnieuw een regiecentrale contracteren, dan is het van belang de taakverdeling en verwachtingen duidelijk te formuleren óf de taak van de Regiecentrale te beperken tot de operationele uitvoering. Meet financiële prikkels zij noodzakelijk en onderzoek naar kostenbeheersing is nodig.
De reiziger zelf vindt goede communicatie en een goede klachtenprocedure belangrijk. De communicatie via de website van RegioRijder en de klachtenafhandeling zijn verbeterd, de afhandelingstijd is verkort en het klachten meldpunt/contactformulier is nu makkelijker te vinden.
Reizigers zijn minder tevreden over de informatievoorziening bij bijzonderheden, zoals vertraging. Hier moet dus meer inzicht in komen. Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de Regiorijder tussen de 7.5 en de 8.2 scoort. Van deze hoge scores worden wij blij!
Bij de nieuwe inkoop moet gedacht worden over de wijze waarop de klanttevredenheid gemonitord wordt. Behoud de klankbordgroepen in de toekomst en blijf hen betrekken bij de ontwikkelingen.
Tot slot zijn er aanbevelingen gemaakt richting duurzaamheid en een flexibele schil in de capaciteit.
We hebben in het onderlinge gesprek ook een viertal mogelijke ambities van de Regiorijder besproken. We spraken onder andere over een efficiëncyslag die gemaakt kan worden, een mogelijke uitbreiding van taken voor Regiorijder, de problemen waar het bedrijf tegenaan loopt bij het zoeken naar personeel, het bevorderen van de zelfstandig reizen van leerlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer.
De duurzaamheid bevorderen van de vervoersmiddelen waar mee gereden wordt. Een elektrische rolstoelbus is wel lastig, omdat de bus dan te zwaar wordt voor een gewoon rijbewijs. Hier was veel animo voor onder de raadsleden.
Tot slot wil men de WMO reiziger beter informeren over de andere mogelijkheden die er qua aanbod zijn. Daar wordt al mee gewerkt en daar kunnen wij dus van leren. Vrijwillgersvervoer wordt mogelijk ook een mogelijkheid om de samenwerking met vrijwilligersorganisaties wordt gezocht.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!