• HOME
  • VERKIEZINGSPROGRAMMA
    • Speerpunten in beeld
  • TEAM VELSEN LOKAAL
  • OVER VELSENLOKAAL
    • TEAM VELSEN LOKAAL
      • Portefeuille verdeling
    • ANBI
    • CONTACT-INFO
    • Privacy
    • HISTORIE
    • NIEUWSBRIEF
  • LID WORDEN
  • MELDPUNT

Informatiesessie over het doelgroepenvervoer

15 december 2021 door Kitty Wolfs Reageer

Vandaag was ik namens Velsen Lokaal aanwezig bij de informatiesessie over het doelgroepenvervoer.

RegioRijder verzorgt sinds 2017 het Wmo-vervoer voor de gemeenten: Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen, Zandvoort. Per 31 december 2023 lopen de huidige contracten af. Dan moet ook het vervoerssysteem opnieuw zijn aanbesteed dat per 1 januari 2024 in werking treedt. We werden vandaag bijgepraat en zijn in gesprek gegaan over de uitgangspunten voor het nieuwe systeem vanaf 2024.

EVALUATIE REGIEMODEL DOELGROEPENVERVOER

RegioRijder is in 2017 ook gestart met het regiemodel. Een vervoerscentrale is daarbij verantwoordelijk voor de ritaanname en de planning, de vervoerders leveren de voertuigen en chauffeurs. Per 1 januari 2024 lopen de gemaakte contracten af. 

Er is nu veel ervaring opgedaan met dit model en daarom is een evaluatie opgesteld. Wat hebben we de afgelopen jaren geleerd in het huidige systeem van het doelgroepenvervoer? Wat willen we meenemen om het in de toekomst nog beter te gaan doen?

CONCLUSIE EN AANBEVELINGEN

Uit de evaluatie blijkt dat het regiemodel wat betreft de operationele uitvoering heeft voldaan aan de verwachtingen. Het model functioneert goed. Qua efficiency en doorontwikkeling kan het bedrijf nog stappen maken. Instroom van andere vervoersvormen of OV-advies worden nu nog onvoldoende adequaat opgepakt, een dat is al de ambitie geweest vanaf het eerste begin. Dit komt o.a. door de vergoedingssystematiek aan de vervoerscentrale. Komt iets bijvoorbeeld vanuit de WMO of vanuit de WLZ?

Mochten we opnieuw een regiecentrale contracteren, dan is het van belang de taakverdeling en verwachtingen duidelijk te formuleren óf de taak van de Regiecentrale te beperken tot de operationele uitvoering. Meet financiële prikkels zij noodzakelijk en onderzoek naar kostenbeheersing is nodig.

De reiziger zelf vindt goede communicatie en een goede klachtenprocedure belangrijk. De communicatie via de website van RegioRijder en de klachtenafhandeling zijn verbeterd, de afhandelingstijd is verkort en het klachten meldpunt/contactformulier is nu makkelijker te vinden.

Reizigers zijn minder tevreden over de informatievoorziening bij bijzonderheden, zoals vertraging. Hier moet dus meer inzicht in komen. Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de Regiorijder tussen de 7.5 en de 8.2 scoort. Van deze hoge scores worden wij blij!

Bij de nieuwe inkoop moet gedacht worden over de wijze waarop de klanttevredenheid gemonitord wordt. Behoud de klankbordgroepen in de toekomst en blijf hen betrekken bij de ontwikkelingen.

Tot slot zijn er aanbevelingen gemaakt richting duurzaamheid en een flexibele schil in de capaciteit.

We hebben in het onderlinge gesprek ook een viertal mogelijke ambities van de Regiorijder besproken. We spraken onder andere over een efficiëncyslag die gemaakt kan worden, een mogelijke uitbreiding van taken voor Regiorijder, de problemen waar het bedrijf tegenaan loopt bij het zoeken naar personeel, het bevorderen van de zelfstandig reizen van leerlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer.

De duurzaamheid bevorderen van de vervoersmiddelen waar mee gereden wordt. Een elektrische rolstoelbus is wel lastig, omdat de bus dan te zwaar wordt voor een gewoon rijbewijs. Hier was veel animo voor onder de raadsleden. 

Tot slot wil men de WMO reiziger beter informeren over de andere mogelijkheden die er qua aanbod zijn. Daar wordt al mee gewerkt en daar kunnen wij dus van leren. Vrijwillgersvervoer wordt mogelijk ook een mogelijkheid om de samenwerking met vrijwilligersorganisaties wordt gezocht.

Geen gerelateerde artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK

VOLG ONS VIA

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE ACTIVITEITEN EN NIEUWS? MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF!

* veld is nodig

VERGADERDATA

Klik voor de raadsagenda voor komende periode op deze link.

 

Op de volgende momenten zijn de partijbijeenkomsten:
30 maart Raad
05 april fractievergadering
13 april sessies
20 april sessies
26 april Raad
10 mei fractievergadering
17 mei sessies
25 mei Raad
08 juni fractievergadering
14 juni sessies
15 juni sessie perspectiefnota
27 juni Algemene Ledenvergadering Velsen Lokaal
28 juni Raad
29 juni Raad perspectiefnota

 

BETROUWBAAR, BETROKKEN EN BENADERBAAR

Dit zijn drie woorden die de grootste lokale politieke partij in Velsen kenmerken. Wij zijn betrouwbaar omdat we eerst in gesprek gaan met inwoners om keuzes te bepalen en leggen onze keuzes uit. We zijn ontzettend betrokken bij inwoners en ondernemers en zijn meer buiten het gemeentehuis actief dan erbinnen. En we zijn benaderbaar: geen drempels, we reageren snel en komen bij u langs! Vragen, opmerkingen of meedenken? Bel of mail een raadslid of reageer op onze website.

Copyright © Velsen Lokaal

Copyright © 2023