De ideale buitendienst in de praktijk

Tijdens het vaststellen van de begroting 2020 heeft de gemeenteraad van Velsen besloten de ideale buitendienst in te stellen, als onderdeel van een wijziging in de organisatie en gericht op meer samenspel met de samenleving. Velsen Lokaal was (en is) een warm voorstander van het invoeren van de ideale buitendienst. We zijn nu anderhalf jaar verder… Hoe werkt het in de praktijk?

Wat is de ideale buitendienst?

De ideale buitendienst is in het leven geroepen om sneller te kunnen reageren op inbreng/meldingen van de inwoners. Dit betekent ook dat het algemene onderhoudsniveau wat wordt teruggeschroefd en er gerichter onderhoud kan worden gepleegd. Op deze manier besparen we kosten en gaan we gerichter te werk. Belangrijk hierbij is wel dat de samenleving in actie komt en melding maakt als er ergens een vorm van onderhoud nodig is. Dit kan variëren van kapotte straatverlichting, vandalisme tot het onderhoud van openbaar groen.

Slim melden app

Om ervoor te zorgen dat iedereen eenvoudig een melding kan maken, heeft de gemeente de ‘Slim melden‘ app voor de smartphone laten maken. Deze is geschikt voor Apple en Android en stelt de gebruiker in de gelegenheid om (eventueel anoniem) een melding te maken, een locatie op een kaart te kiezen en foto’s erbij te voegen. Hieronder enkele screenshots van deze app:

Mijn persoonlijke ervaring

Helemaal leuk natuurlijk dat Velsen Lokaal zo een voorstander is van de ideale buitendienst, maar hoe werkt dat nu in de praktijk?! Zonder dat ik er nu bewust een onderzoek van heb gemaakt, heb ik het zelf mogen ervaren.

Ik loop dagelijks op het veldje voor het zwembad met mijn hond en enkele weken geleden groeiden de bramenstruiken tot ver over het pad. Net als veel mensen, begon ik met mopperen over het lage onderhoudsniveau van het groen, tot ik me bedacht dat juist voor dit soort zaken de ideale buitendienst is bedacht. Ik heb toen via de ‘slim melden’ app een (niet anonieme) melding gemaakt van de overhangende bramenstruiken, inclusief een foto en wachtte in spanning af…

Binnen twee dagen kreeg ik een melding dat het geregeld was en werd ik zelfs gebeld door de betrokken medewerker om te zeggen dat de bramenstruiken weer gesnoeid zijn! Ik was onder de indruk. Maar goed, dat zou een toevalstreffer kunnen zijn.

Dus met meer verwachting dan de vorige keer heb ik afgelopen week melding gemaakt van brandnetels die over het voetpad heen groeien bij het zelfde veldje bij het zwembad en een melding over brandnetels die over het fietspad langs de Heerenduinweg heen groeien. Wederom binnen twee dagen was het opgelost! Op beide plekken was netjes gesnoeid en de paden zijn weer prima toegankelijk. Ik kreeg weer netje een mailtje dat het geregeld was.

Allemaal een steentje bijdragen

Ik wilde mijn persoonlijke ervaring graag even delen, omdat mopperen op de openbare ruimte vaak zo makkelijk is. Tegelijk is het nu met de app een kleine moeite om een melding te maken en de ideale buitendienst komt direct in actie. Op die manier dragen we allemaal een steentje bij aan een mooie, schone en leefbare gemeente!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *