Weekendoverpeinzing: Citymarketing in Velsen – een praktisch voorbeeld

Afgelopen donderdag werd op politiek niveau gesproken over citymarketing binnen de perspectiefnota, de belangrijkste politieke puzzel die de uitgangspunten bepaalt voor de begroting voor 2015. Welke rol kan de gemeente Velsen daarin vervullen en welke rol juist niet?

Volgend jaar in Velsen?

Volgend jaar in Velsen?

• Wie haalt het internationale visserij congres van Edinburgh naar Velsen?

We nemen een paar denkbeeldige voorbeelden waarmee we Velsen enorm op de kaart kunnen zetten en dan mag u zelf beoordelen wie zoiets zou kunnen organiseren. Velsen is zondermeer uniek op drie gebieden: visserij, water en staal. Natuurlijk is er meer te bedenken, maar laten ons we even beperken tot citymarketing voor één van deze drie onderwerpen. Ik kies even voor visserij.

Ik fantaseer over een groots internationaal congres. Het zou fantastisch zijn om zo een congres naar Velsen te halen. Een meerdaags congres over de situatie van de visstand in alle internationale wateren, wetgeving, de kwaliteit van vis in relatie tot onze volksgezondheid en de marktwerking en dus de invloed op onze economie van de gehele visserij sector.

Ja, dat vraagt nogal wat. Lokatiekeuze voor het congres, overnachtingsmogelijkheden, vervoer, het samenstellen van het programma, de promotie en marketing, alle logistieke maatregelen, sprekers benaderen, de media informeren, een website en een app. Het zijn zomaar wat aspecten die komen kijken bij een grootse opzet van een dergelijk congres.

De commerciële aspecten bij het organiseren van zo een congres spelen zondermeer de hoofdrol. Sponsors vanuit grote (inter)nationale bedrijven bepalen in feite wat er gebeurt. Daarin moet je binnen je gemeentelijke citymarketing beleid rekening mee houden. Een zekere mate van terughoudendheid is daarin zeker de maat die een gemeente past. Vooral een positieve basishouding is eigenlijk het belangrijkste wat een gemeente kan bieden, de invulling is vooral aan marktpartijen. Natuurlijk vraagt de logistiek en dus ook de infrastructuur inspanningen van de gemeente. Maar inhoudelijk is het organiseren van zo een congres vooral aan de belanghebbende marktpartijen. De echte citymarketeers werken nu eenmaal niet bij een gemeente, maar bij grote marketing- en/of communicatiebureaus.

Neem me niet kwalijk dat ik dit onderwerp binnen de raadsvergadering dan in relatie tot mijn denkbeeldige congres wat ‘klein’ vond. Het wel of niet iemand aannemen binnen het gemeentelijke ambtenaren apparaat heeft weinig te maken met de echte inhoudelijke invulling van citymarketing. Wie komt er op zo een baan af? De echte marketeers laten die gelegenheid al snel aan zich voorbij gaan. De gelukzoekers die het in het bedrijfsleven niet hebben gered, willen nog wel komen solliciteren. Maar ja, wat krijg je dan?

Velsen Lokaal vindt dat citymarketing op positieve wijze door de gemeente kan worden gestimuleerd. Maar de uitvoering is aan marktpartijen. Geef vooral die partijen de ruimte om de echt noodzakelijke middelen te verzamelen en de inhoud neer te zetten. Dat geeft Velsen echt een impuls!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *