Raadsvragen over chemisch afval in de uitstoot van schepen

Onlangs was een documentaire te zien op NPO2 over hoe chemisch afval wordt verwerkt in stookolie, om zo op een goedkope manier dit chemisch afval te ‘verwerken’. Dat betekent dus ook dat de rook die de schepen uitstoten als ze door het Noordzeekanaal varen nog gevaarlijker is voor onze gezondheid dan we al dachten!

Beerput

Deze schokkende documentaire (Beerput Nederland) toont aan dat de overheid al decennia lang  de andere kant op kijkt als grote multinationals en andere grote ondernemingen veel geld verdienen door zogenaamd afval te verwerken, terwijl dit in werkelijkheid wordt geloosd in de Nederlandse wateren of wordt vermengd met stookolie.

Gezondheid

Velsen Lokaal maakt zich al jaren hard voor de leefbaarheid van onze gemeente en het serieus nemen van de gezondheidsrisico’s waar we in deze regio mee te maken hebben. Daarnaast zijn er ook veel actieve burgers in Velsen die zich hier minstens zo hard voor inzetten. Dhr. D. Weidema is één van deze burgers. Regelmatig toont hij via brieven aan de raad, college of de provincie aan dat er onderzoeken plaats vinden die bewijzen dat ingrijpen in een aantal gevallen echt noodzakelijk is.

Provincie

Op maandag 4 december werd een door dhr. Weidema ingestuurde brief behandeld bij een vergadering van de Provincie, waarbij hij aandacht vroeg voor de impact van roetuitstoot van de schepen door het kanaal op het leefklimaat in Velsen. Deze zorg werd door de Provincie gedeeld en gedeputeerde Tekin heeft richting februari 2018 toegezegd hier opvolging aan te geven.

De combinatie van de inspraak van dhr. Weidema met de documentaire ‘Beerput Nederland’ is voor Velsen Lokaal aanleiding om hier raadsvragen over te stellen.

Vragen

Het volledige document met raadsvragen is hier te downloaden. Hieronder enkele van de vragen:

  • Is het college bekend met de verwerking van chemisch afval in stookolie?
  • Is het college het met Velsen Lokaal eens dat dit een extra belasting is voor de milieudruk in deze toch al zwaarbelaste regio?
  • Ziet het college naar aanleiding van deze informatie noodzaak om deze problematiek op te nemen in de Visie Luchtkwaliteit 2017 – 2021 – Ruimte voor schone lucht?
  • Wat is de actie die het college gaat ondernemen nu bekend is dat er niet alleen sprake is van uitstoot van roet, doch ook van het mee gemengde chemisch afval?
1 antwoord
  1. Johan Zwakman
    Johan Zwakman zegt:

    Volgens mij slaan jullie de plank nu grotendeels mis. Op de grote oceanen mogen de schepen verstoken wat ze willen. Dus stookolie met chemisch afval. Dat is in mijn ogen een milieu delict van de eerste orde. (Nog kwalijker dat de Nederlandse regering de andere kant op kijkt als de stookolie vervuild wordt.) Op de Noordzee moet echter overgeschakeld worden op schonere stookolie en dat moet al helemaal gebeuren als ze het Noordzeekanaal op varen.
    Wat Weidema regelmatig ziet is een dieselmotor op een schip die even op vol vermogen gezet wordt als hij de sluis uit vaart. Dat gebeurt ook vaak als een oude dieselauto optrekt bij een stoplicht. Dat heeft dan niets te maken met vuile stookolie. Het kan wel een verkeerde afstelling van de motor zijn of een gammele motor. En dat zal zeker het geval zijn als de zwarte rook ook blijft komen als de boot (of auto) met contante snelheid vaart.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *