• Home
  • Verkiezingen 26
    • Kandidaten GR26
    • Verkiezingsprogramma 26-30
  • Nieuws
  • Team
    • Fractie en Bestuur
  • Over Velsen Lokaal
    • Geschiedenis
    • ANBI
    • Nieuwsbrief Velsen Lokaal
  • Lid worden
  • Contact
    • Meldpunt
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • Youtube

Velsen kiest voor samenwerking: derde raadsakkoord een feit

Gisteravond heeft de gemeenteraad van Velsen opnieuw gekozen voor samenwerking. Voor de derde raadsperiode op rij is een raadsakkoord vastgesteld. Daar zijn wij trots op.

Nog trotser zijn wij op het feit dat deze manier van besturen ooit op initiatief van Velsen Lokaal is ontstaan. In 2018 durfden wij een andere koers voor te stellen. Geen coalitie tegenover oppositie, maar samenwerken. Niet vanuit politieke loopgraven, maar vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor Velsen. Zo ontstond een bestuurscultuur waarin de inhoud voorop staat.

Wat toen vernieuwend was, is inmiddels de standaard geworden.

Van initiatief naar nieuwe bestuurscultuur

In 2018 stond Velsen Lokaal aan de basis van het eerste raadsakkoord. Vier jaar later volgde een tweede akkoord, opnieuw volgens hetzelfde uitgangspunt. Nu is ook voor de periode 2026-2030 weer gekozen voor een raadsakkoord, dit keer op initiatief van D66.

Voor ons voelt dat niet als het kwijtraken van een idee, maar juist als de bevestiging dat het werkt. Daarmee blijkt dat een goed idee blijft bestaan. Inmiddels hebben ook andere partijen ervaren dat samenwerken betere resultaten oplevert dan elkaar voortdurend bevechten.

Juist daar zijn wij trots op.

Terwijl de landelijke politiek steeds vaker wordt gekenmerkt door polarisatie, ruzies en politieke spelletjes, kiezen wij in Velsen al jaren voor een andere aanpak. Natuurlijk verschillen partijen van mening. Dat hoort bij de democratie. Uiteindelijk zoeken we echter samen naar oplossingen die het beste zijn voor onze inwoners.

Want daar draait lokale politiek om.

Niet voor de winst van een partij, maar voor de winst van Velsen

Een raadsakkoord betekent niet dat iedereen hetzelfde vindt. Wel betekent het dat partijen elkaar weten te vinden op de onderwerpen die belangrijk zijn voor onze gemeente. Daardoor ontstaat rust, duidelijkheid en ruimte om inhoudelijke keuzes te maken.

Daar heeft Velsen de afgelopen acht jaar zichtbaar van geprofiteerd.

Het feit dat deze bestuursvorm nu voor de derde keer wordt voortgezet, bevestigt dat de keuze die Velsen Lokaal jaren geleden maakte de juiste was. Daarom zijn wij er trots op dat we aan de basis stonden van deze verandering in de bestuurscultuur.

Op naar het raadsprogramma

Met het vaststellen van het raadsakkoord is de eerste belangrijke stap gezet. Volgende week donderdag bespreekt de gemeenteraad het raadsprogramma. Daarmee geeft de raad het toekomstige college de inhoudelijke opdracht voor de komende vier jaar.

Ook daar zullen wij ons, zoals altijd, constructief voor inzetten. Niet omdat samenwerken altijd gemakkelijk is, maar omdat Velsen daar beter van wordt.

DoorKitty Wolfs|26 juni 2026|inalgemeen, berichten, bestuur, coalitievorming, democratie, gemeenteraadsverkiezingen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit bericht op:
  • Delen op Facebook
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail

© Velsen Lokaal 2026
  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • Youtube
  • Privacyverklaring
  • Cookie policy
Zin in verkoeling?
Scroll naar bovenzijde