Marianne Vos

Digitalisering WMO indicatie

De fractie van Velsen Lokaal heeft van wethouder Te Beest antwoord gekregen op vragen over de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Velsen Lokaal zou graag zien dat de gemeente voor enkelvoudige zorgvragen een snelle afhandeling inzet met behulp van een digitale aanvraag.

Zorgvuldig

Velsen Lokaal vindt -net als de wethouder- het argument van zorgvuldigheid en maatwerk heel belangrijk voor mensen die langdurig hulp nodig hebben. Voor mensen die bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname een paar weken hulp nodig hebben, is een lange procedure verspilling van kostbare tijd en geld en is de uitkomst vaak mosterd na de maaltijd!

Meldpunt

meldbuttonSinds enkele weken heeft Velsen Lokaal een meldpunt, waarbij mensen hun ervaringen met de fractie kunnen delen. Een van de meldingen betreft een meneer, die in september 2015 een knieoperatie ondergaat en vraagt om 4 Ć” 5 weken 3 uur per week hulp in de huishouding. Na veel gedoe krijgt hij in januari 2016 te horen dat hij 3 uurtjes krijgt tegen betaling van 17,00 per uur. In het ziekenhuis was hem al gemeld dat Velsen hopeloos traag is en dat hij er maar beter aan doet om zelf iets te regelen buiten de Wmo (lees gemeente) om!

Deze melding is niet uniek. Het toont aan dat in dit soort situaties sneller gewerkt moet worden door middel van een eenvoudige digitale aanvraag. En dat kan ook uitstekend zorgvuldig Ć©n op maat gebeuren. De klant is binnen 2 Ć” 3 dagen geholpen in de zorgvraag en de gemeente spaart veel kosten uit van een langdurige procedure minimaal 6 weken.

Snelheid

Helaas deelt de wethouder niet de mening van Velsen Lokaal. Hij meent dat de lange procedure van de individuele hulpvraag zwaarder weegt dan efficiƫnter omgaan met gemeenschapsgeld. En dit terwijl al vele gemeenten zijn overgegaan op de snelle digitale aanvraag. Zelfs de staatssecretaris van omc-uw-tijd-is-kostbaar-om-centersVolksgezondheid vindt het een goede zaak om bij minder moeilijke Wmo-aanvragen dit systeem toe te passen.

Velsen Lokaal blijft bij de mening dat klanten snel en adequaat geholpen moeten worden met de zorgvraag zonder belemmerende wettelijke regels. Het bespaart de wachttijd van minimaal 6 weken naar 2 Ć” 3 dagen. Daarnaast levert het voor de gemeente een flinke kostenbesparing op, dat weer ten goede komt aan de zorg.

De vragen van Velsen Lokaal en de antwoorden hierop door wethouder te Beest zijn hier te lezen.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *