Column Nathanael Korf: ‘Ben ik nou zo slim, of zijn zij nou zo dom?’

Deze gevleugelde uitspraak van Louis van Gaal geeft precies het gevoel weer van het in grote getale aanwezige publiek bij de informatieavond over de herinrichting van de Lange Nieuwstraat in IJmuiden.

• Extreem weinig belangstelling vanuit de politiek

bijeenkomstDe plannen werden gepresenteerd in het Tata Steel stadion door 2 ambtenaren van de gemeente Velsen. De wethouder van verkeer (Ronald Vennik – PvdA) schitterde door afwezigheid. Onder de aanwezige toehoorders bevonden zich omwonenden van de Lange Nieuwstraat, maar vooral ook veel ondernemers. Juist deze groep leek volkomen te zijn vergeten door de bedenkers van de plannen. Overigens zijn zij niet de enige. Alleen het HOV project heeft echt ‘baat’ bij deze plannen.

Alle noord-zuid verbindingen die uitkomen op de Lange Nieuwstraat worden (gedeeltelijk) afgesloten voor autoverkeer. Dit resulteert in sluipverkeer door straten die hier niet op berekend zijn, rare manoeuvres om niet helemaal naar de rotonde te hoeven rijden als je toevallig linksaf wilt vanaf de Kennemerlaan en een strop voor ondernemers die hun winkel aan een straat hebben die wordt afgesloten.

Het doel heiligt de middelen lijkt het motto te zijn geweest, want het belangrijkste is dat de HOV bus ruim baan heeft en vooral niet wordt vertraagd. Dat er daarmee voor fietsers een gevaarlijke situatie ontstaat bij de aansluiting op de Troelstraweg wordt voor lief genomen. Alle scholieren die hier langs komen moeten maar goed opletten, zebra’s verdwijnen en voetgangers moeten dus gebruik maken van de verkeerslichten. Dat er hierdoor een enorme verkeersophoping ontstaat voor de auto’s is kennelijk niet belangrijk. Een rotonde had een voor de hand liggende oplossing geweest op het kruispunt Zeeweg/ Lange Nieuwstraat. Maar aar past een HOV bus niet langs en daarbij loopt deze dan weer een ‘minuut’ vertraging op.

Positief

Zijn er dan geen  positieve punten te noemen? Toch wel. Het opsplitsen van het twee-richting fietspad aan de noordkant naar één fietspad aan de zuid-kant en één aan de noordkant biedt meer veiligheid. De pleinen meer een ‘plein-karakter’ geven, inclusief de rijweg van de Lange Nieuwstraat is ook een mooie oplossing en de hele Lange Nieuwstraat krijgt een kwalitatieve impuls!

Maar helaas verdwijnt in deze plannen het meeste geld in oplossingen voor de Lange Nieuwstraat waar niemand op zit te wachten en waarmee enkele van de huidige verkeersproblemen alleen maar worden verschoven naar kleine straten die hier niet op zijn berekend. Het is tijd voor een integrale aanpak van al dit soort problemen! Niet alleen kijken naar een bus-tracé, maar een totaaloplossing verzinnen waar Velsen echt wat aan heeft en die verder kijkt dan één stukje weg.

Op 19 maart kunt u ons helpen het verschil te maken!

3 antwoorden
  1. T. Brouwer
    T. Brouwer zegt:

    Als Velsen nou éérst eens een rotonde zou laten aanleggen op de kruising Lange Nieuw/Zeeweg… Nu ligt er een duur stuk grond geld te kosten (immers het “plein 1945” wordt feitelijk maar een paar dagen in het jaar gebruikt, dus er kan best een flink stuk af voor een rotonde!) terwijl het zo simpel is op te lossen. En die bushaltes op Plein 1945 kunnen best verwijderd worden. De haltes Zeeweg en Velserduinplein leveren voldoende in/uitstap capaciteiten. En laat de fietsers al vóór de rotonde oversteken, zodat die het gemotoriseerde verkeer niet hoeven te kruisen. Zomaar een gedachte.

    Beantwoorden
  2. Nathanael Korf
    Nathanael Korf zegt:

    Het voorstel voor de rotonde op de kruising Zeeweg / Lange Nieuwstraat is iets waar Velsen Lokaal al vaak voor heeft gepleit. Zelfs afgelopen maandag op de informatieavond over de herinrichting Lange Nieuwstraat heeft Velsen Lokaal dit nog bij de verkeersambtenaar aangehaald. Zijn reactie was dat er er geen ruimte voor was. Na even doorvragen bleek dat dit niet zou passen voor de HOV-bus als deze zonder extra vertraging uit de Troelstraweg moet komen.

    Mocht Velsen Lokaal straks onderdeel uitmaken van het nieuwe gemeentebestuur, dan nemen we de optie voor een rotonde zeker mee en zouden we graag het gesprek aangaan met (ervarings)deskundigen uit onze gemeente. Bij deze een uitnodiging…

    Reality check: Mochten we onverhoopt weer in de oppositie belanden, ook dan doen we ons best om daar een rotonde te realiseren. Alleen wordt het dan een stuk moeilijker.

    Reality check 2: We kunnen alleen beloven dat we er ons best voor gaan doen! Of de rotonde er ook daadwerkelijk komt is van veel meer factoren afhankelijk en dat we kunnen we dus ook niet beloven.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *