HOV Velsen: Velsen Lokaal stelt opnieuw raadsvragen
Vandaag heeft Velsen Lokaal opnieuw raadsvragen over HOV Velsen gesteld aan het college van B&W van Velsen. Aanleiding voor deze vragen zijn geweest: de discussiebijeenkomst over HOV Velsen in het Witte Theater, de laatste voortgangsrapportage van het projectbureau HOV Velsen en de brief van het wijkplatform Santpoort-Noord aan de raad en het college over het besluit om geen extra HOV halte in Santpoort-Noord te plaatsen.
• Download de gestelde vragen over HOV Velsen (PDF)
• Lees de ontwikkelingen rondom HOV Velsen, opgetekend door Provincie Noord-Holland
Tijdens de discussiebijeenkomst (zie ook: HOV Velsen maakt onverminderd veel los) deden Statenleden een handreiking naar de gemeente Velsen. De statenleden gaven aan dat het tracébesluit uit 2008 een gemeentelijk besluit is geweest en dat het aan het gemeentebestuur is om een (nieuwe) afweging te maken. In geval van een heroverweging zeiden ze dat Gedeputeerde Staten natuurlijk naar de gemeente Velsen zouden luisteren. Gedeputeerde Post heeft bij diverse gelegenheden, o.a. in een gesprek met verschillende inwoners van Velsen op 13 januari 2011,aangegeven dat vrij liggende busbanen weliswaar een HOV ideaal zijn, maar dat ze niet een voorwaarde vormen voor HOV-financiering door de provincie.
Bram Diepstraten, raadslid voor Velsen Lokaal zegt daarover: ‘Het lijkt er dus op dat alleen de gemeente Velsen halsstarrig wil vasthouden aan een voorkeur die in 2008 is uitgesproken.’ Het college heeft eerder in 2013 nog, in antwoorden op raadsvragen van Velsen Lokaal en Beryl Dreijer, aangegeven heroverweging van het vrij liggende deel van het HOV tracé onbehoorlijk bestuur te vinden. Velsen Lokaal wil van het college weten hoe het tegen de laatste ontwikkelingen, uitspraken en bevindingen aankijkt.
Voortgangsrapportage HOV Velsen
Verder is in de laatste voortgangsrapportage vermeld dat de oplevering van het vrij liggende tracé verder vertraagd tot eind 2017. Velsen Lokaal wil de precieze oorzaak daarvan weten. Op basis van nieuwe financiële prognoses zijn de verwachte projectkosten naar beneden bijgesteld met ongeveer 4 miljoen euro naar 56 miljoen euro. Velsen Lokaal vindt dat voorbarig omdat nog maar 10% van het budget is uitgegeven. De meest risicovolle deelprojecten moeten nog aanbesteed en uitgevoerd worden. Velsen Lokaal wil de concrete berekeningen zien en wil weten of het gebruikelijk is dat budgetten in een dergelijke prille fase naar beneden worden bijgesteld.
HOV halte Santpoort-Noord
Het wijkplatform Santpoort-Noord heeft in een brief aan de raad en het college zijn zorgen uitgesproken over het opheffen van haltes in Santpoort-Noord ten faveure van de snelheid van de bus. Velsen Lokaal wil van het college weten hoe de besluitvorming rondom het opheffen van de haltes is geweest en of het bereid is het besluit te heroverwegen. Daarover zegt Diepstraten: ‘Veel inwoners van Santpoort-Noord die nu gebruik van bus 75 maken zullen worden gedupeerd als er slechts één halte overblijft. Wij snappen de beweegredenen niet achter een besluit om in IJmuiden tussen het Marktplein en de beoogde halte Groeneweg, een afstand ruim 1 kilometer, 4 haltes te plaatsen, terwijl Santpoort-Noord het zou moeten doen met één halte over een afstand van ruim 2 kilometer. Dat staat nog los van de onbegrijpelijke keuze om een HOV busbaan te plannen dwars door een 30 km-gebied en tussen twee drukke scholen waar dagelijks bijna 2000 leerlingen krioelen.’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!