Column Bart Tijl: Verantwoord vooruit, alle ingrediënten aanwezig

De komende vier jaar staat er nog al wat te gebeuren voor de Nederlandse gemeenten, maar voor de Gemeente Velsen zijn de uitdagingen voor de komende periode helemaal niet te versmaden.

bart-tijlVanaf 2015 krijgt de gemeente er een aantal forse taken bij. De AWBZ en de jeugdzorg, om er maar een paar te noemen. Tevens lijkt het erop dat in de regio IJmond de verschillende gemeenten elkaar steeds meer gaan vinden en dat een ( zeer nauwe ) samenwerking ook wel eens gestalte zou kunnen krijgen.

Dit zal heel belangrijk blijken voor een goede uitvoering van eerder genoemde taken. Deze dienen zeer professioneel en groots aangepakt te worden, dus is goede samenwerking een voorwaarde. Dit betekent ook samenwerken met instituten die het zorgen tot kunst verheven hebben en weten hoe de hazen lopen. Durf als bestuurder te luisteren naar mensen die er verstand van hebben.

Ook voor de bereikbaarheid van de verschillende delen van Velsen is samenwerking een noodzaak. De industrie en bedrijvigheid is indrukwekkend en moet haar uitstraling kunnen behouden. Bundeling van de krachten is onontbeerlijk om niet volledig afhankelijk te worden van Amsterdam. De IJmond heeft zelf zoveel te bieden. En dat geldt zeker ook voor Velsen, maar dan zal er toch met een en ander daadwerkelijk begonnen moeten worden.

Velsenaren zien al jaren grootse plannen langs komen en er zijn ook fraaie zaken gerealiseerd. Maar de HOV, het winkelcentrum en het Pieter Vermeulen Museum, zijn een aantal prachtige dossiers die na alle voorbereidingen toch wel eens gestalte mogen krijgen. De uitvoering van deze plannen vraagt om een nuchtere aanpak en ook hier is het belangrijk om in overleg te blijven met mensen met de benodigde expertise. Laat IJmuiden weer bloeien, ontwikkel verstandige plannen voor het opvullen van de gaten. De prachtige brede school in Velsen-Noord, laat dat een voorbeeld en startpunt zijn voor het opbloeien van een wijk. Een goed begin is het halve werk, toch? Mensen raken weer gemotiveerd en krijgen vertrouwen in een fraaie omgeving en toekomst. Kortom, er is veel werk verzet de afgelopen vier jaar, maar er zal de komende jaren nog veel meer moeten gebeuren. Hiervoor is een daadkrachtig bestuur nodig.

Velsen Lokaal is in staat om met een groep ervaren, bevlogen en betrokken mensen dat te brengen wat Velsen nodig heeft. Zoals eerder vastgesteld is samenwerking belangrijker dan ooit. Velsen Lokaal kan het niet alleen, maar de anderen kunnen niet zonder Velsen Lokaal. Zorg met uw stem voor een stevig lokaal fundament. Verantwoord vooruit, vooral mét Velsen Lokaal!

Geen besluit over LVVP is logisch tijdens laatste raadsvergadering

Dit gaat over de vorm van de politiek, zeker niet meer over de inhoud. Het publiek krijgt de indruk dat de politiek nog bezig is met heel belangrijke zaken, terwijl de duur en de inhoud van de laatste 4 raadsvergadering al tot een dieptepunt waren gedaald.

• ‘Hondengeblaf’, terwijl op 6 maart  na de laatste raadsvergadering van deze raad iedereen gezellig staat na te praten
• Lees de inhoudelijke weergave van de laatste sessie door Johan van Ikelen
• Fractievoorzitter Marianne Vos geeft donderdag politiek inhoudelijke reactie
Update: bericht verwijderd……………….

lvvpHet LVVP staat voor Lokaal Verkeers- en VervoerPlan en bevat een aantal belangrijke agendapunten rondom alle verkeersbewegingen in geheel Velsen. Te belangrijk om aanstaande donderdag ‘even’ te worden aangenomen. Juist omdat er ’tussendoor’ verschillende zaken spelen, zoals op 3 en 4 maart jl. het winkelcentrum in IJmuiden (met alle verkeerstechnische gevolgen) en daarnaast een al dan niet door B&W uitontwikkelde ‘structuurvisie‘, een nogal ‘zwaar’ document waarin over veel meer zaken dan alleen verkeer wordt gesproken, met name ook over de totale ruimtelijke invullingen binnen onze gemeente. Deze visie heeft de raad nog niet in kunnen zien.

svisieNiet onlogisch dat Velsen Lokaal het LVVP om die redenen van de agenda van de laatste raadsvergadering wilde verwijderen. De laatste sessie rondom dit onderwerp was op zijn minst opdringerig, gehaast en onnauwkeurig qua vorm. Niemand kan ontkennen dat vele vragen onbeantwoord bleven of op zijn minst nog meer onderzoek vergden. Toch werd aangedrongen op de zogenaamde ‘besluitrijpheid’ van dit onderwerp. De meerderheid van de raad stemde daar al dan niet gewild in toe, met stapels amendementen en moties tot gevolg, logischerwijs vooral vanuit de oppositie. Op 6 maart zou dit onderwerp een geheel onvoorspelbaar debat tot gevolg hebben gehad, hetgeen de voorzitter van de raad doorgaans niet wenst.

De brief waar RTVSeaport naar verwijst op hun website, mag dan wel wat ‘hondengeblaf’ bevatten, maar de fractievoorzitters van VVD, PvdA, D66 en CDA eindigen hun brief echter met de volgende zinnen, waardoor zij ‘gewoon’ instemmen met het voorstel van Velsen Lokaal:

Wij vinden echter inhoudelijk goed en zo breed mogelijk gedragen beleidsagenda LVVP van wezenlijk belang. De mogelijkheid om die draagkracht te verbreden is voor ons een aanvaardbare reden om het punt niet op 6 maart aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. Mede gelet op de uitspraak die het college heeft gedaan bij de beantwoording van de eerder aangehaalde raadsvragen, verzoeken wij het agendapunt ‘Actualisatie Lokaal Verkeers- en Vervoerplan’ om die reden van de raadsagenda van 6 maart 2014 te halen.

Niet Velsen Lokaal, maar de zittende coalitie neemt de kiezer in deze niet serieus. De gehele raad heeft het recht (en zelfs de plicht) op de hoogte te zijn van alle onderliggende informatie bij zo een belangrijk dossier. Juist daarom wil Velsen Lokaal moeilijke, maar wel bij elkaar horende onderwerpen in de periode 2014-2018 combineren tot één dossier, één onderwerp. Geen versnippering, waardoor politieke tegenstellingen onbedoeld, maar wel makkelijker worden opgeworpen, waar de kiezer niet mee gediend is. Zeker niet op het moment dat verkiezingen voor de deur staan. De coalitie zou zich beter moeten realiseren dat zo een politiek spel, schade aanbrengt in het vertrouwen, welke wij zo hard van de kiezer nodig hebben.

Werken aan doeltreffend applicatiebeheer gemeente Velsen

Het college heeft onderzoek gedaan naar het applicatiebeheer van de gemeente. Applicatiebeheer is belangrijk voor het functioneren en onderhouden van het informatiesysteem, waaronder de software, opslag en dergelijke. Uit het onderzoek blijkt dat op tal van punten het applicatiebeheer te kort schiet.

• Een implementatieplan moet er komen om dit beheer te verbeteren om aan de strenge eisen te voldoen

Gelezen de constateringen van het onderzoek, doet Velsen Lokaal een aantal vragen stellen. Vragen zoals hoe het zover heeft kunnen komen en waarom niet eerder is gesignaleerd dat niet aan de gestelde eisen is voldaan van een doeltreffend applicatiebeheer.

De volgende vragen zijn gesteld:

1. Hoe heeft het zover kunnen komen, dat binnen de gemeente Velsen geen sprake van doeltreffend applicatiebeheer is en zelfs niet wordt voldaan aan de gerelateerde eisen?

2. Hoe komt het dat men daar nu pas achterkomt?

3. Was dat niet een taak voor Concerncontrol om daarop toe te zien en direct te rapporteren?
a. Zo ja, waarom is dat niet tijdig gebeurt?
b. Zo nee, wie of welke afdeling had dat dan moeten doen?

4. Heeft Informatiemanagement de nodige bevoegdheden om uitvoering te geven aan doeltreffende applicatiebeheer?

5. Gelezen alle constateringen, is de afdeling Informatiemanagement dan wel de aangewezen unit om de opdracht tot verbetering op zich te nemen en te komen met een implementatieplan?

6. Kan de Raad worden geïnformeerd zodra de aanbevelingen en het implementatie hebben geleid tot een doeltreffend applicatiebeheer?

7. Kan de Raad jaarlijks een update rapportage ontvangen over de situatie op dit onderdeel?

Te hoge grondwaterstanden in de gemeente Velsen

In Velsen-Noord en Santpoort-Noord klagen inwoners van ondergelopen kruipruimtes en kelders. Dit wordt veroorzaakt door te hoge grondwaterstanden. Mogelijk veroorzaakt door het afsluiten van duinrellen ten behoeve van bebouwing, het verminderen of stoppen van het oppompen van duinwater voor drinkwatervoorziening.

grondwaterpeil

Maar het kan ook komen door de aanleg van gescheiden riolen, waardoor het regen-/grondwater niet meer via het riool afgevoerd wordt. Kortom: al deze factoren bij elkaar of afzonderlijk leiden tot klachten van ondergelopen ruimtes onder de huizen. Door het optrekken van al dat vocht wordt het woonklimaat ernstig aangetast  door vocht- en schimmel. Dat is schadelijk voor de huizen maar bovenal zeer ongezond voor de bewoners.

Velsen Lokaal constateert dat al deze klachten er niet waren vóórdat de riolen werden vervangen en gesplitst. Toen hadden de straten geen noemenswaardige last van het grondwaterprobleem. Maar wat kunnen de bewoners met deze constatering? Het overkomt ze en hebben er helaas geen invloed op om te zoeken naar oplossingen.

Velsen Lokaal vermoedt dat de geschetste omstandigheden voor een deel te wijten zijn aan het handelen van de gemeente. Vandaar dat Velsen Lokaal vragen stelt aan het college over  de problemen en verzoekt om deze op te lossen.

De volgende vragen zijn gesteld aan het college:

Vraag 1:
Kan het college aangeven of men bekend is met de plaatselijk te hoge grondwaterstanden?
Op dit moment bekend: Santpoort-Noord en Velsen-Noord.

Vraag 2:
Kan het college aangeven of de huidige grondwaterstanden hoger zijn dan voorheen in vergelijking met de tijd dat er nog waterwinning was en/ of nadat plaatselijk een gescheiden riool is aangelegd? 

Vraag 3:
Is het college bereid om op korte termijn te starten met een onderzoek naar de hoogte en de oorzaak van deze grondwaterstanden?

Vraag 4:
Is het college bereid om -in navolging van de grondwaterproblematiek bij het woonwagencentrum Oude Pontweg-  passende maatregelen te nemen voor zowel op korte termijn door drainage pompen als op langere termijn door beter afwatering van het grondwater voor de gebieden in Santpoort-Noord en Velsen-Noord?

Vraag 5:
Kan het college aangeven of men bij toekomstige riool vervangingen eerst de grondwaterstanden gaat  monitoren om soortgelijke problemen in de toekomst te vermijden?

 

Investering gemeentelijke kapitaallasten mogen geen risico zijn voor burgers

Velsen Lokaal vraagt uitleg aan het college over een notitie met betrekking tot de raming van de kapitaallasten. Daaruit blijkt dat er jaarlijks € 20 miljoen wordt geïnvesteerd terwijl er slechts € 10 miljoen aan afschrijvingen jaarlijks terugkomen. Per saldo moet er dus jaarlijks weer € 10 miljoen worden bij geleend bij de banken.

• Velsen Lokaal vreest dat daarmee financiële problemen gecreëerd worden voor de toekomst

Wellicht is het een idee om jaarlijks een prioriteitenlijst op te stellen , die stopt bij circa € 10 miljoen. Dat bedrag  is dan gelijk aan de jaarlijks terugkomende afschrijvingen.
Verzwaring of verhoging van de kapitaallasten zijn immers een risico. Dat risico mag niet afgewenteld worden op de burgers van Velsen door verhoging van de lokale belasting.

De volgende vragen zijn gesteld naar aanleiding van een aantal aanbevelingen:

Aanbeveling 1:       Voor wat betreft de raming van de kapitaallasten geven wij het advies af om een realistische inschatting te maken van het investeringsniveau aan het begin van het jaar. Een stijging van het volume die aanzienlijk hoger ligt dan het historisch gemiddelde is niet realistisch. 

  1. Is het College met Velsen Lokaal van mening, dat, gelet op het tijdsverschil tussen het moment waarop de begroting wordt opgesteld en de uitvoering van de investeringen,  er altijd sprake zal zijn van onderuitputting?
  2. Kunt u beargumenteren of het (her) invoeren van het systeem van 2 investeringsreservoirs dit probleem kan of zal oplossen?
  3. Als het een oplossing biedt: wat stelt het college dan concreet voor?

Aanbeveling 2:    Onderzoek in hoeverre tijdens de uitvoering van het begrotingsjaar strakker op de realisatie van het investeringsplan kan worden gestuurd; 

  1. Bent u het met ons eens dat er evengoed een verschil van bijna een jaar zit tussen prognose en uitvoering? 
  1. Staan er dan reserve-investeringen klaar voor de uitvoering als de oorspronkelijke plannen uitgesteld worden of vertraging oplopen?
    Zo ja, wat stelt u dan voor?
    Zo nee, hoe lost u dit mogelijke probleem dan op?Aanbeveling 3.     Zorg ervoor dat de stelpost onderuitputting kapitaallasten bij de eerste en de  tweede tussenrapportage wordt geactualiseerd; 
  1. Lost het invoeren van een stelpost het probleem op?
  2. Of geeft het alleen wat eerder inzicht van de onderuitputting in het volgende boekjaar?
  3. Wat gebeurt er als er geen reserve klaar staat?Aanbeveling 4.      Onderzoek of er systemen mogelijk zijn voor het ramen van kapitaallasten waarbij de effecten op de doorberekende rente minder groot zijn. Leg dat systeem vast in de nota investeren en afschrijven.
    Uit de notitie blijkt dat er jaarlijks € 20 mio wordt geïnvesteerd terwijl er slechts € 10 mio aan afschrijvingen jaarlijks terugkomen. Per saldo moet er dus jaarlijks weer € 10 mio worden bij geleend.
     
  1. Hoe zorgt het College ervoor dat de investering de afschrijvingen niet overschrijden om toename van de kapitaalslasten te voorkomen?
  2. Is het niet wenselijk om een prioriteitlijst op te stellen, die stopt bij circa € 10 miljoen?
  3. Als het college dat niet doet, dreigt er dan een risico van verhoging van de OZB-lasten voor de burger?

 

Column Nathanael Korf: ‘Ben ik nou zo slim, of zijn zij nou zo dom?’

Deze gevleugelde uitspraak van Louis van Gaal geeft precies het gevoel weer van het in grote getale aanwezige publiek bij de informatieavond over de herinrichting van de Lange Nieuwstraat in IJmuiden.

• Extreem weinig belangstelling vanuit de politiek

bijeenkomstDe plannen werden gepresenteerd in het Tata Steel stadion door 2 ambtenaren van de gemeente Velsen. De wethouder van verkeer (Ronald Vennik – PvdA) schitterde door afwezigheid. Onder de aanwezige toehoorders bevonden zich omwonenden van de Lange Nieuwstraat, maar vooral ook veel ondernemers. Juist deze groep leek volkomen te zijn vergeten door de bedenkers van de plannen. Overigens zijn zij niet de enige. Alleen het HOV project heeft echt ‘baat’ bij deze plannen.

Alle noord-zuid verbindingen die uitkomen op de Lange Nieuwstraat worden (gedeeltelijk) afgesloten voor autoverkeer. Dit resulteert in sluipverkeer door straten die hier niet op berekend zijn, rare manoeuvres om niet helemaal naar de rotonde te hoeven rijden als je toevallig linksaf wilt vanaf de Kennemerlaan en een strop voor ondernemers die hun winkel aan een straat hebben die wordt afgesloten.

Het doel heiligt de middelen lijkt het motto te zijn geweest, want het belangrijkste is dat de HOV bus ruim baan heeft en vooral niet wordt vertraagd. Dat er daarmee voor fietsers een gevaarlijke situatie ontstaat bij de aansluiting op de Troelstraweg wordt voor lief genomen. Alle scholieren die hier langs komen moeten maar goed opletten, zebra’s verdwijnen en voetgangers moeten dus gebruik maken van de verkeerslichten. Dat er hierdoor een enorme verkeersophoping ontstaat voor de auto’s is kennelijk niet belangrijk. Een rotonde had een voor de hand liggende oplossing geweest op het kruispunt Zeeweg/ Lange Nieuwstraat. Maar aar past een HOV bus niet langs en daarbij loopt deze dan weer een ‘minuut’ vertraging op.

Positief

Zijn er dan geen  positieve punten te noemen? Toch wel. Het opsplitsen van het twee-richting fietspad aan de noordkant naar één fietspad aan de zuid-kant en één aan de noordkant biedt meer veiligheid. De pleinen meer een ‘plein-karakter’ geven, inclusief de rijweg van de Lange Nieuwstraat is ook een mooie oplossing en de hele Lange Nieuwstraat krijgt een kwalitatieve impuls!

Maar helaas verdwijnt in deze plannen het meeste geld in oplossingen voor de Lange Nieuwstraat waar niemand op zit te wachten en waarmee enkele van de huidige verkeersproblemen alleen maar worden verschoven naar kleine straten die hier niet op zijn berekend. Het is tijd voor een integrale aanpak van al dit soort problemen! Niet alleen kijken naar een bus-tracé, maar een totaaloplossing verzinnen waar Velsen echt wat aan heeft en die verder kijkt dan één stukje weg.

Op 19 maart kunt u ons helpen het verschil te maken!

Kijk naar de samenvatting van het eerste debat van afgelopen zaterdag 1 maart

Het was een leuke afsluiting van onze eerste campagne dag. Kijk en luister naar een heel team nieuwe kandidaten voor de komende verkiezingen op 19 maart. Een leuke mix van ‘jong en minder jong’, vrouwen en mannen uit alle partijen.

• Kom op 8 en 15 maart naar de bibliotheek aan het Dudokplein voor nog twee inspirerende debatten verzorgd door IJmuider Courant, RTV Seaport en Bibliotheek Velsen

Met dank aan alle mensen die deze uitzending mogelijk hebben gemaakt, ook achter de schermen.

Kiezer is zoekende – maar neigt naar lokaal kiezen

Uit de vele gesprekken tijdens onze eerste campagne dag zaterdag 1 maart is vooral gebleken dat de kiezer het moeilijk vindt om een objectieve keuze te maken. Landelijk of lokaal blijkt echter niet het belangrijkste breekpunt, de neiging naar lokaal is voelbaar. En dat is goed nieuws!

• Kiezer wil vooral eerlijk advies krijgen

We stonden met ons team in de ochtend op de Kennemerlaan, alwaar we veel mensen spraken rondom de Vomar. De winkelwagenmuntjes, maar ook de originele ‘groeipapiertjes’ werden door vele passanten met veel enthousiasme aangepakt. natuurlijk veel gesprekken over de actuele onderwerpen, die vooral in IJmuiden spelen: de open gaten, het winkelgebied Kennemerlaan, maar vooral ook de plannen rondom het winkelgebied Lange Nieuwstraat. Er is veel zorg over de verkeerscirculatie tussen Kennemerlaan en Lange Nieuwstraat.

In onze gesprekken in Velserbroek ging het vooral om het maken van de juiste keuze. Velen van ons team spraken uitgebreid over landelijk versus lokaal. We gaven gedegen uitleg over ons heldere programma, maar we maakten ook duidelijk dat Velsen Lokaal staat voor #verantwoordvooruit met #minderpolitiek, dus geen lege beloftes, die we in deze tijd niet waar kunnen maken. Onze realistische kijk op vele zaken die in ons programma zijn benoemd, geven ons een stevig fundament voor de komende verkiezingen. Maar we realiseren ons wel degelijk dat de kiezer zich meer moet inspannen om een goede keuze te kunnen maken. Ons advies: ‘Stem in ieder geval lokaal, en het liefst op Velsen Lokaal!’

onderonsje

Collegiaal ‘onderonsje’ met VVD en D66 op de Lange Nieuwstraat

Tot slot hadden we onze handen vol aan de Lange Nieuwstraat. Qua weer troffen we het enorm, waardoor we ook daar vele gesprekken konden voeren met vooral IJmuidenaren. Halverwege de middag vertrokken na wat leuke gesprekken met wat politieke collega’s van VVD, D66 en SP naar de bibliotheek voor het eerste debat in een reeks van drie. We kijken terug op een goede eerste campagne dag. Kijk op onze speciale verkiezingswebsite voor een complete foto impressie.

Eerste ‘jongerendebat’ van RTVSeaport bracht vooral ‘buitenlokale’ oplossingen

De keuzes die de huidige jongeren in hun leven maken liggen verder buiten onze gemeentegrenzen dan we denken. Juist daarom was de ‘Visie op Velsen 2025’ te veel gericht op het moment waarop die visie werd gemaakt en dus niet op die verder gelegen toekomst.

• Debat was eigenlijk geen debat, het was allemaal wel wat lief, echter met zo nu en dan gezonde humor
• Opzet leuk gekozen, inspirerende samenwerking tussen IJmuider Courant, Bibliotheek Velsen en RTVSeaport
Visie 2036 van Velsen Lokaal biedt realistischer beeld op de werkelijkheid
• Velsen is juist veel meer dan ‘alleen’ kennisrijk werken

debat

Foto: RTV Seaport/Ron Pichel

Velsen Lokaal realiseerde zich dat als enige partij en stemde tegen die visie. Niet omdat er geen goede aspecten in dat programma zaten, maar omdat het te eenzijdig gericht was. Tijdens het eerste debat uit een reeks van drie bleek juist dat de politiek te krampachtig zocht naar invloed op die jongeren. Invloed op hun gedrag in wonen, studeren en werken.

Helaas waren er geen jongeren aanwezig die vanuit het publiek hun mening  hadden kunnen geven, dat zou een welkome aanvulling zijn geweest. Velsen Lokaal heeft bij monde van Nathanael Korf duidelijk gemaakt dat de marktwerking van zowel onderwijs als bedrijfsleven zelf bepaalt welke behoeften er lokaal of juist regionaal ingevuld moeten worden. De rol van de gemeente is daarin puur gericht op het faciliteren van de mogelijkheden. Partijen kunnen van alles roepen, maar hebben er in feite weinig over te zeggen.

nathan

Nathanael Korf tijdens debat

In die zin was het allemaal gewoon ‘leuk’, maar weinig verhelderend richting het kunnen maken van een juiste politieke keuze door de kiezer op 19 maart. We hebben nog twee debatten te gaan, volgende week het interactieve debat en op 15 maart het slotdebat. We kunnen het ons best voorstellen dat kiezen anno 2014 moeilijker is dan ooit. Stem in ieder geval ‘lokaal’.