Sessie bijsturingsmaatregelen van de begroting
Omdat er een totale bezuinigingsopdracht van 5 miljoen euro op tafel ligt, heeft het college de raad voorgesteld om het sociaal domein hierin niet te ontzien. Zij stelt voor om de kosten voor jeugdzorg met 1,3 miljoen terug te brengen en die voor huishoudelijke hulp en andere voorzieningen uit de WMO met 1,1 miljoen euro.
Fors inzetten op re-integratie
Besparen op de niet geoormerkte middelen in het sociaal domein, dat kan wat ons betreft prima. Ook het voorstel van het college om uitgavenplafonds in te stellen, kunnen wij onderschrijven gezien de enorme bezuinigingsopdracht. Wanneer we met een stofjas door alle uitgavenposten van het sociaal domein gaan, kunnen we daarnaast extra geld vrijmaken voor het fors inzetten op re-integratie. Gelukkig kon de wethouder ons gisteren al melden dat er een behoorlijke klap geld hiervoor al vrijkomt vanuit de steunpakketten vanuit het rijk, dus dat is al mooi meegenomen. We kunnen tot slot door het anders inrichten van de wijze waarop we nu uitvoering geven aan het sociaal domein, besparingen doorvoeren, zonder dat de Velsenaar dit voelt. Slimmer, anders, compacter, zo is ons idee.
Aan welke bezuinigingen denken wij?
Het minimabeleid wordt door grofweg 3 factoren: Het aanbod aan regelingen, de invulling van die regelingen en (de grootte van) de doelgroepen. Hierin kan wat Velsen Lokaal betreft best het een en ander gesneden worden. Zo kunnen we voor inkomensondersteunende maatregelen de komende periode van financiële krapte, de grens van 110% van de bijstandsnorm blijven hanteren i.p.v. de in de armoedevisie voorgestelde 120% of 130% van de bijstandsnorm. In diezelfde armoedevisie wordt namelijk gesteld dat inzet puur gericht op inkomensondersteunende maatregelen en het beheersen van kosten symptoombestrijding is. Velsen Lokaal hoopt wel dat de mooie plannen tot uitbreiding van de inkomensondersteunende maatregelen na deze crisis alsnog doorgevoerd kunnen worden…
Langdurigheidstoeslag verstrekken we nu bijvoorbeeld nu al na 3 jaar, maar dit kan wat ons betreft ook naar 5 jaar worden uitgebreid. Velsen Lokaal wil nu namelijk echt inzetten op maatregelen die maken dat werken loont. Juist nu in Corona tijd moeten we daadkrachtig, proactief en met extra capaciteit inzetten op armoedebestrijding en reïntegratie. We moeten durven daarin te investeren.
Kwetsbare groepen
Recente publicaties geven aan dat minstens 75.000 huishoudens na inkomensverlies binnen drie maanden in financiële problemen komt. Ruim 100.000 huishoudens kunnen na verlies van werk binnen een half jaar hun maandlasten niet meer dragen. Dit, ondanks het sociale vangnet van de WW en de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo). Juist die kwetsbaarste huishoudens, die na werkverlies het snelst in de problemen komen, hebben het grootste risico om in deze crisis het werk te verliezen. Dit zijn vaker lagere inkomens, alleenstaanden of alleenverdieners en jonge mensen. Het ontstaan van schulden ligt op de loer. Deze groep heeft baat bij scholing en begeleiding naar passend werk. Het credo nu moet zijn: Direct starten met re-integratie bij elke nieuwe bijstandsklant. Snel interveniëren richting werk. Als we daarvoor in de buidel moeten tasten, dan moet dat maar!
Uitstroompremie en of bijverdienpremie
Hoe sneller en hoe meer mensen terug kunnen begeleiden naar betaalde arbeid, hoe groter het (financiele) resultaat in toekomstige jaren! Velsen Lokaal heeft mogelijkheden van de invoering van de uitstroompremie en bijverdienpremie bij het college onder de aandacht gebracht. Tijdens de vorige economische crisis hebben we vooral ingezet op mensen die direct bemiddelbaar waren, die makkelijk weer aan het werk konden. De andere groep, met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt, hebben we met rust gelaten. Maar dat “met rust laten” was eigenlijk “in de steek laten”, bleek achteraf. Laten we vooral niet in dezelfde valkuil trappen. Gemeenten staan onder druk, vooral in het sociaal domein, en het is dan ook erg logisch om het laaghangend fruit te kiezen. Maar uiteindelijk zie je die kwetsbare groep via andere wegen toch terugkomen in je begroting. Op het gebied van gezondheid en schulden bijvoorbeeld. Dus niet alleen voor de inwoner is het goed om hierin te investeren, maar ook voor de financiën. De komende tijd zullen veel jongeren en veel zzp’ers instromen. Met jongeren moeten we meteen aan de slag. Maatwerk is hierbij belangrijk en dat kost geld.
Slimmer inrichten van schuldhulpverlening, budgetbeheer en bewindvoering
Betrokken instanties zijn nu Socius, Plangroep, bewindvoerders, wijkteams, schuldhulpmaatjes, het Taalhuis, het financieel café, wijkaanpak; kortom je ziet door de bomen het bos niet meer… Wij stelden eerder al voor om in de toekomst alles vanuit de gemeente zelf te organiseren, want ook hier valt veel te bezuinigen. Uit antwoorden op vragen die Velsen Lokaal heeft gesteld blijkt dat de gemeente de komende periode wil onderzoeken of we het daadwerkelijke schuldentraject (wat nu is uitbesteed) anders kunnen inrichten, danwel zelf kunnen uitvoeren. Dit onderzoek kost tijd en moet goed worden uitgevoerd, zo wordt gemeld. Er moet een goede afweging worden gemaakt tussen kosten en baten. Hetzelfde geldt voor het zelf uitvoeren van bewindvoering en budgetbeheer. De antwoorden heeft Velsen Lokaal echter al voor u. In 2019 betaalden we ruim 806.000 euro aan bijzondere bijstand aan bewindvoerderskosten en bijna 40.000 euro aan kosten voor budgetbeheer. Van dit bedrag kunnen we 11,6 mensen zelf in dienst nemen en dit vanuit 1 punt aanbieden. Overzichtelijker, beter beheersbaar beter te monitoren en wellicht goedkoper. Maatwerk 1 op 1.